Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Peoke
#322972
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvilke indstillinger folk bruger i SDR og Dolby Vision på CX.

Jeg har lige erhvervet mig den, men jeg er ikke helt tilfreds. Jeg kommer fra en B7, så det undrer mig at jeg ikke kan ramme samme niveau som den.

Jeg har brugt flatpanels indstillinger som udgangpunkt og herefter skruet lidt på det, for at tilpasse dem til mine egne præferencer. Det samme gjorde jeg med min B7, hvor alt er perfekt i mine øjne.

Jeg har ikke aktiveret nogle former for billedforbedrings options. Jeg foretrækker at farverne "popper" lidt mere, end hvad flatpanels anbefaler. Jeg er helt klar over at jeg dermed ikke får det mest præcise billede, men det ser altså bedre ud i mine øjne - Og vi snakker bare om små justeringer, så billedet bliver altså ikke unaturligt på nogen måder :)

Mit problem er at farverne virker lidt flade i forholde til min B7. Jeg har specielt lagt mærke til de røde og grønne farver fremstår falmede. Jeg har forsøgt at justere de enkelt farver, men det giver stadig ikke det ønskede look.

Fra hvad jeg kan se anbefaler de fleste en varmere farvetemperatur. Jeg er enig i at det er det der giver bedste farver, men til gengæld bliver hvid aldrig rigtig hvid, hvilket virkelig springer i mine øjne.

En sidste ting er Dolby Vision. Hvilke settings har folk der? Så vidt jeg husker fra de anbefalede indstillinger på B7 skulle OLED lysstyrken sættes til 50, pga den måde Dolby Vison fungerer (I modsætning til en OLED lysstyrke på 100 med andre HDR formater). Men når jeg googler mig frem til CX Dolby Vision settings, anbefaler de fleste at den skal sættes til 100. Hvordan kan det være? Er der noget jeg har misforstået? :)

Håber i kan hjælpe.
Af Depechefan
#322975
Jeg brugte indstillinger fra Rtings.com da jeg konfigurerede mit (https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/cx-oled/settings). Jeg synes det var fint med meget klare farver. Jeg har også et B7 og synes der er mindst ligeså klare farver på mit CX.
Jeg har lige fået det kalibreret professionelt (tv-kalibrering.dk), og det kan jeg varmt anbefale. Naturligt billede med flere detaljer, men specielt HDR indhold ser fantastisk ud med farver, som virkelig popper.
Af Aliaz
#324312
Depechefan skrev: 23. nov 2020, 08:53 Jeg brugte indstillinger fra Rtings.com da jeg konfigurerede mit (https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/cx-oled/settings). Jeg synes det var fint med meget klare farver. Jeg har også et B7 og synes der er mindst ligeså klare farver på mit CX.
Jeg har lige fået det kalibreret professionelt (tv-kalibrering.dk), og det kan jeg varmt anbefale. Naturligt billede med flere detaljer, men specielt HDR indhold ser fantastisk ud med farver, som virkelig popper.
Hej Depechefan. Er det 55" eller 65" du har? Jeg ved godt man ikke kan kopiere indstillinger og så regne med det er 100% på et andet tv. Til alm TV eller youtube og lignende -
hvilken billedprofil tænker du der kommer nærmest? Altså hvilken er der taget udgangspunkt i?
hvad har du oled lys stående til?
Kontrast?
lysstyrke?
Farve?
Af Depechefan
#324552
Hej Depechefan. Er det 55" eller 65" du har? Jeg ved godt man ikke kan kopiere indstillinger og så regne med det er 100% på et andet tv. Til alm TV eller youtube og lignende -
hvilken billedprofil tænker du der kommer nærmest? Altså hvilken er der taget udgangspunkt i?
hvad har du oled lys stående til?
Kontrast?
lysstyrke?
Farve?
Jeg har desværre glemt at følge med i denne tråd. Jeg kan dele nogle indstillinger. Er det primært SD du vil have indstillingerne for? Mit er 77" modellen.
Af Peoke
#324609
Rasmus Larsen skrev: 15. dec 2020, 14:00 Er det præcis samme opsætning ellers? Eller er der f.eks. kommet en receiver med i forbindelsen?

Kan det tænkes, at du har haft dit LG B7 stående til 'wide' farverum inde i billedindstillingerne, mens LG CX står til auto? Dermed har skærmen gjort farverne mere mættede.
Det er præcist samme opsætning. Bortset fra Dolby Vision, hvor lysstyrke står på 100 istedet for 50, som jeg nævner ovenfor. Hvordan kan det være at lysstyrken ikke skal være den samme på de 2?

Der er ingen receiver eller lignende koblet til.

Jeg har altid sat farverum til auto på begge modeller. Af ren nysgerrighed - Hvornår vil skærmen vælge den ene frem for den anden? (er det wide og extended de to indstillinger hedder?) Er det selve indholdet der afgør det?
Af Supergris
#324651
Jeg tror, du blander lysstyrke og OLED-lys, som kan sammenlignes med bagbelysningen på et LCD-TV.

Det udvidede farverum bliver anvendt ved kilder med HDR...
Senest rettet af Supergris 19. dec 2020, 19:38, rettet i alt 1 gang.
Af Peoke
#324654
Yes. Du har helt ret. Jeg mener selvfølgelig "OLED-lys" og ikke "lysstyrke". Jeg er helt bekendt med forskellen på de to. Det var en skrivefejl :)

Du siger at det udvidede farverum bliver anvendt ved kilder med HDR. Betyder det at det aldrig bruges i SDR? Og hvordan kan det i så fald være, at man har mulighed for at til/fravælge det i SDR?
Af Supergris
#324655
Ved ikke hvorfor det er muligt at vælge, men det vigtigste er, at både dit TV og din kilde bruger samme indstilling.
Da der bruges forskellige betegnelser, skal man sørge for at undgå enten et meget mørkt billede uden meget shadow detail, eller et meget lyst billede med grå toner i stedet for sort.

Hvis du bruger en Apple TV, så bruger de de modsatte betegnelser, så det kan godt give anledning til forvirring...
Af Aliaz
#324889
Depechefan skrev: 17. dec 2020, 13:29
Hej Depechefan. Er det 55" eller 65" du har? Jeg ved godt man ikke kan kopiere indstillinger og så regne med det er 100% på et andet tv. Til alm TV eller youtube og lignende -
hvilken billedprofil tænker du der kommer nærmest? Altså hvilken er der taget udgangspunkt i?
hvad har du oled lys stående til?
Kontrast?
lysstyrke?
Farve?
Jeg har desværre glemt at følge med i denne tråd. Jeg kan dele nogle indstillinger. Er det primært SD du vil have indstillingerne for? Mit er 77" modellen.
Jo tak. SD vil være fint.