Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#318714
Hej med jer,
Jeg håber I kan hjælpe mig med min udfordring.
Jeg har et samsung QE65Q90RAATXXC hvor jeg streamer via apps i TV’et. Når jeg ser live begivenheder kan det små hakke engang i mellem men især når jeg ser håndbold og fodbold (uanset om det er live eller i arkiv) hakker det lidt hele tiden. Det er næsten umuligt at se hvor især håndbolden befinder sig på skærmen. Min internetforbindelse er 100/50.

Er der nogle der har er bud på hvad det kan være? Formoder ikke det er fjernsynets manglende specs 🤪
På forhånd tak for hjælpen.
#318723
Det er sikkert fordi den afspiller alt i 60Hz når du bruger de indbyggede apps. Fodbold, ligesom alt andet europæisk tv-materiale, er 50Hz, så der vil opstå hakkeri.

Løsningen er at købe en ekstern streaming-enhed, så som et Apple TV 4(K). Så vidt jeg kan forstå understøtter Shield TV nu også "match frequency", men jeg ved ikke om den har de rigtige apps.
#318724
Jeg har begge omtalte bokse og stream af sport ser stadig elendigt ud. Vi er bare ikke nået så langt i DK endnu... Nok hakker det ikke, men i nogle tilfælde ser det ud som om bolden forsvinder, når den er i bevægelse. Man kan kritisere de store amerikanske tech giganter for meget og den danske indflydelse svinder ind, når de overtager mere og mere, men hvis ikke de danske tjenester kan levere et ordentligt produkt, så håber jeg et eller andet sted, at de store overtager sporten også (Amazon har været nævnt ift. Premier league).
#318731
Så vidt jeg har forstået fungerer alle de indbyggede apps i TV ved 60Hz, uanset indholdet der afspilles, så uanset hvad du synes om streaming fra bokse, så vil der være en forskel, når man viser sport ved 50Hz i stedet for 60Hz.
#318733
Det fremgår ikke af det oprindelige indlæg, hvilke apps der streames fra.

Problemet med hakken og sport skyldes stort set altid, at der streames med 25 billeder i sekundet i stedet for 50. Det gælder f.eks. streaming fra DRTV, TV2 Sport (via tv'ets indbyggede app) og Dplay.

Viaplays stream udsendes med 50 billeder pr. sekund på alle platforme, også de indbyggede tv apps.

I nogle tilfælde kan problemet løses ved at anvende Apple Tv eller Chromecast. Det gælder f.eks. for TV2 Play og Dplay.

På Dplay (via Chromecast og Apple TV) skal man være opmærksom på, at der ofte udsendes flere streams af den samme kamp, men det er kun den ene, der er 50 billeder pr. sekund. Det er dog ikke alle streams på Dplay som udsendes med 50 billeder pr. sekund. Det gjaldt bl.a. landskampen mod Belgien lørdag.
#318734
Uanset om de sender 25 eller 50 billeder, så laves det stadig om til 60Hz hvis man bruger de indbyggede apps. Dét er et større problem, mener jeg.
#318737
Naiera skrev: 6. sep 2020, 22:04 Uanset om de sender 25 eller 50 billeder, så laves det stadig om til 60Hz hvis man bruger de indbyggede apps. Dét er et større problem, mener jeg.
Jeg tror ikke at det gælder alle tv. 50 hz fungerer fint på mit LG tvs indbyggede apps. Der er ingen hakken som følge af 50 til 60 hz konvertering.
#318738
Hvis 50Hz konverteres til 60Hz opstår der hakkeri, uanset om du bemærker det eller ej.
#318740
Naiera skrev: 7. sep 2020, 03:39 Hvis 50Hz konverteres til 60Hz opstår der hakkeri, uanset om du bemærker det eller ej.
Som sagt tror jeg ikke, at alle tv konverterer 50 hz til 60 hz. Jeg er selv ret sensitiv overfor hakken, og har aldrig bemærket det på mit LG tv. Der er ingen problemer med afspilning på DRTV, TV2 Play, HBO Nordic og Viaplay, som er de danske apps, jeg har anvendt, og som alle streamer i 50 Hz.

I denne diskussion, er det i øvrigt vigtigt at skelne mellem "judder" og "stutter". Forfatteren beskriver ikke nærmere, hvilken type hakken, han oplever.

Judder er en ujævn hakken, der opstår ved frame rate konvertering, f.eks. 50->60 Hz og 24->60 Hz.

Stutter er en jævn/konstant hakken som opstår ved indhold, der afpilles med en lav frame rate, dvs. 24 eller 25 Hz.
#318747
Tak for alle jeres input. Jeg vil starte med at sige, at en del af det jeg læser er lidt sort snak pga. min manglende viden på området.

Jeg vil forsøge at svare så godt jeg kan på jeres spørgsmål :)

Jeg benytter som skrevet Apps i TV'et. Jeg har ligeledes forsøgt at Chromecaste via min telefon med samme resultat. Jeg har både benyttet mig af min Chromecast (mener det er version 3) og af skærmdubleringens funktionen i fjernsynet.

Det er TV2play jeg primært har brugt. Om det er tale om Judder vs. stutter må jeg være jer svar skyldig :-)

Er det korrekt, at jeg ikke rigtig kan gøre noget men blot give kvaliteten af det output der kommer fra appen? Det har ikke noget med min internathastighed at gøre?
#318749
Nmj1988 skrev: 7. sep 2020, 14:45
Jeg benytter som skrevet Apps i TV'et. Jeg har ligeledes forsøgt at Chromecaste via min telefon med samme resultat. Jeg har både benyttet mig af min Chromecast (mener det er version 3) og af skærmdubleringens funktionen i fjernsynet.

Det er TV2play jeg primært har brugt. Om det er tale om Judder vs. stutter må jeg være jer svar skyldig :-)
Som jeg skrev, understøtter TV2 Play via indbyggede apps svjv kun 25 billeder pr. sekund. Sådan er det i alt fald på LG. Det giver "stutter", dvs. en konstant hakken som følge af den lave framerate.

Jeg mener dog bestemt, at TV2 Play via Chromecast understøtter 50 billeder pr. sekund. Men du skal huske at indstille din Chromecast til 50 Hz under indstillinger, da den som standard er indstillet til 60 Hz. Ellers vil det resultere i en ujævn hakken som Neira har beskrevet det.