Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Cameldriver
#316047
Hej
For et års tid siden købte jeg en Spyder5Pro, og Kalibrerede min Skærm, da jeg skulle i gang med at efterbehandle en masse Fotos.
Det gik supernemt. Men!
For nyligt har jeg så købt en skærm mere, så både den og den gamle fik selvfølgelig en tur.
Igen supernemt. Men!
Skærmene blev ikke ens. Den ene er blålig og den anden rødlig.
Jeg kørte turen igen. Og nu er den der før var blålig, Grønlig. Og den der før var Rødlig, er nu Blålig.
Alle Kalibreringer er foretaget i et mørklagt lokale med den anden skærm slukket.
Jeg har nu fået lavet et par Hardcopies af et par billeder. Og de ligner hverken den ene eller den anden skærm.
Er der nogen her inde der har erfaringer med Spyder5Pro, der kan guide mig lidt på vej?
På forhånd tak.
Brugeravatar
Af bbplayer
#316050
Jeg har lige set en skærm kalibreringsvideo med spyder5pro på YT, og der synes jeg godt nok at sensor mangler kalibrering imod en hvid farve? Kan det være rigtigt? Min Eye1 skal altid kalibreres , den er dog gammel, men i tuden på holder til min er der en hvid prik som den kalibrerer sig imod , som primær hvid.
Det synes at mangle på en skærm kalibrering her? Eller gør du noget før skærm kalibrering for at sikre hvid er hvid?

Det er mit forslag til noget som kan gøre den forskel, der er måske en helt anden grund som andre ved eller forstår bedre på dit udstyr :)

edit: Her er video jeg så på:
https://www.youtube.com/watch?v=1NMUVteq0Zg
Af Cameldriver
#316055
Den video, og flere andre har jeg set. Den var faktisk medvirkende til at tog Kalibreringen op igen. For selvfølgelig skal alle skærme være ens. Ellers giver efterbehandling af billeder ikke rigtigt nogen mening.

Det eneste jeg gør inden jeg Kalibrerer skærmene, er at følge de anvisninger jeg får fra programmet. Altså varme skærmene ordentligt op, resat dem og indstille Brightness til mit foretrukne niveau. Jeg har forsøgt at ramme den samme Brightness på begge skærme. Men det er svært, når de ikke har samme farve. En blålig skærm vil altid virke lysere og hvidere end en rødlig skærm.
Brugeravatar
Af bbplayer
#316056
men din spyder skal jo forstå lyset, og måske vil den misforstå, præcis som du påpeger, hvis den ene skærm er kold og den anden meget varm i den hvide farve.

Det er desværre det eneste jeg kan komme på når du kommer ud for det du siger her, jeg har prøvet det samme når jeg har leget med "hvid", når den ikke bruger sin prik men f.eks hvis på papir, så går det også galt. Så der skal ikke meget til.
Af Brixen
#316058
Kalibreringen skulle da netop gøre skærmene ens i den hvide farve. Jeg bruger selv i1 Display, og den stiller også lysstyrken.
Ellers burde der være mulighed undervejs i målingen at justere lysstyrken, da det ikke er alle skærme der understøtter at kalibreringsprogrammet ændrer lysstyrken.

Jeg stiller min skærm til
White Point: D65 (6500 gr. Kelvin)
Gamma: 2,2
Luminance: 140 cd/m²
Af Cameldriver
#316078
Okay, så lykkedes det mig alligevel at finde forklaringen.
For at kunne Kalibrere 2 Skærme på den samme Windows Computer, skal man have et Grafikkort af så høj en kvalitet, at det understøtter 2 "Lookup Tables" (LUT).
Og da jeg ikke før nu, har haft behov for et Grafikkort. Har det selvsagt ikke muligt at Kalibrere 2 skærme, da jeg kun har en LUT.
Jeg kan Kalibrere den ene. Hvilket forklarer hvorfor de hele tiden ændre sig.
Hver gang jeg Kalibrerer skærm nr. 2 ændre jeg LUT for skærm nr. 1 og visa versa.

Skulle andre stå med samme problem, kan i læse mere om det her:
https://support.datacolor.com/index.php ... tep/View/4

Jeg takker for jeres hjælp og tålmodighed.