Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#310540
mit t Philips 55 pos 9002/12 Oled tv der er 26 måneder gammel , har mistet næsten al den røde farve inde midt på skærmen i en cirkel på ca. 40 cm. det resulterer i at det bliver næsten grønt, desuden ligger den blå farve i bunden af skærmen ligesom i bølger hele vejen over fra bunden og 10 cm. op, nogle der kan hjælpe?
#310562
Er der nogen kloge hoveder her inde, der kan fortælle mig, hvad der rent teknisk er sket?
Philips blokker mig totalt, fordi jeg er 2 måneder over garantien, det er nu mit Philips Tv nr. 5
fordi jeg elsker Ambilight, det forrige Philips 47PFL7108S gik ned efter 4 år, men der havde jeg
en forsikring på, tegnet ved købet , der dækkede ca. halvdelen af købesummen, da der ikke kunne skaffes reservedele til det. Er super skuffet over Philips behandling af en trofast kunde og overvejer om jeg ikke kan undvære Ambilight, Håber andre kunder der overvejer et Philips køb ser dette, og tænker sig en extra gang om !!!
#310567
Hvad forlanger du af dem? At de reparerer noget udenfor garantien, selv om du har gjort det modsatte af hvad der anbefales mht. at passe på et OLED-panel?

Læs afsnittet om "OLED Screen Care" på side 80-81 i brugermanualen: https://www.download.p4c.philips.com/fi ... fu_eng.pdf

Kort fortalt:

- Undgå statiske billeder.

- Brug fjernbetjeningen til at sætte TV'et i standby i stedet for at slukke på kontakten. Det giver det mulighed for selv at køre en refresh efter behov.

- Manuel (deep) refresh bør kun udføres hvis IR kan ses efter 8 timers standby.

- Udføres en manuel (deep) refresh for ofte kan det nedsætte levetiden på OLED-panelet.

Lignende instruktioner vil du finde uanset hvilken OLED-model eller producent der er tale om.

Men du er ikke alene: https://www.philips.dk/c-p/55POS9002_12 ... ne#reviews

"Etter 2 år har vi fått problem med fargene. I midtpartiet på skjermen blir hudfarger og gule farger grønne."

Man forledes til at tro, at panelet påvirkes af varme fra elektronik, der sidder omkring midten af skærmen - eller i det mindste varme der strømmer op forbi midten.

Mht. Ambilight: Jeg var selv i samme båd for nogle år tilbage: Mit næste TV skulle bare være et Philips pga. Ambilight, men jeg endte med at beslutte mig for ikke at lade mit valg begrænse af denne feature og endte med et Sony. Man vænner sig hurtigt af med det. Hvis man vil have noget bias-lys bag sit TV kan man købe nogle LED-strips i det nærmeste byggemarked.
#310573
Hvis du har kørt skærmrens dagligt i 2 år, så er jeg ret sikker på, du upåagtet har stået for, din skærm er blevet defekt.
Jeg vil ikke mene, Philips kan klandres, da det forudsættes, du har læst manualen igennem inden ibrugtagning...
Ved at foretage skærmrens så ofte, bliver panelet ældet før tid, da der er tale om organiske dioder.

Der er desværre nok ikke noget at gøre, så du må erkende, at skærmen er defekt, hvor reparation ikke kan betale sig...
Senest rettet af Supergris 23. feb 2020, 17:20, rettet i alt 1 gang.
#310587
svedske skrev: 22. feb 2020, 21:12 Så syntes jeg i skal prøve at gå på Trustpilot og se hvad Philips får af kritik
10% fremragende
2% god
2% middel
5% under middel
81% dårlig
Alle TV-producenter ligger og svømmer rundt på de niveauer på TrustPilot. Se links nedenfor.

Det er oftest de mest kritiske/uheldige kunder, der anmelder firmaerne, og når det handler om OLED TV er burn-in og/eller mangel på hjælp efter garantiens udløb gengangere hos dem alle.

Samsung har så ikke problemer med BI, men så er der jo altid andre problemer, når et mærke sælges i så store mængder.

Der er ikke rigtig noget formål i at fravælge et mærke lige netop pga. BI eller dårlig support efter garantiens udløb.

Hvis man gerne vil have mere end to års peace of mind kan man tilkøbe noget ekstra forsikring og hvis denne forsikring ikke lige dækker BI må man jo blot passe bedre på sit panel.

Brugere af flatpanels der har købt OLED i 2019+ har vel efterhånden gjort det med åbne øjne, men nu da OLED i 2018-2019 er kommet ned, hvor en bredere skare af kunder kan være med, vil der nok være flere OLED-brugere, som ikke er klar over problemerne og derfor kan vi måske komme til at se et langt større antal med BI-problemer, dvs. de seneste forbedringer i panelernes modstandsdygtighed modvirkes af at der ganske enkelt er langt flere af apparaterne på markedet.

LG: https://dk.trustpilot.com/review/lg.dk

Panasonic: https://dk.trustpilot.com/review/www.panasonic.dk

Philips: https://dk.trustpilot.com/review/www.philips.dk

Samsung: https://dk.trustpilot.com/review/www.samsung.com/dk

Sony: https://dk.trustpilot.com/review/www.sony.dk
#310602
Bare lige for at man kan se tingene fra 2 sider:
Jeg har selv en fin oplevelse af Philips Kundeservice, ingen bøvl. Har 2 gange talt med dem og fået svar på mail indenfor den lovede svartid.

Problemet er nok, at Sveske ikke er tilfreds med svaret.

Det nævnte problem med døde pletter på skærmen er nærmest noget man selv beder om hvis man unødvendigt kører manuel skærmrens. Det står højt og tydeligt i manualen, at det kun er noget man skal gøre, hvis det er absolut nødvendigt. Det belaster skærmen meget. Lidt underligt at man forventer at man skal have yderligere forklaring på hvad der er sket med skærmen??!!

Bare for at andre ikke unødigt bliver skræmt fra at købe Philips fine TV.

:)
#310634
Jeg prøver lige igen Pede8000, jeg er godt blevet klar over at jeg har fejlbehandlet produktet, det er
mit første OLED TV så anede ikke uråd mht. rens, selv om det står HØJT OG TYDELIGT PÅ SIDE 80-81 i manualen.
Og er ikke blevet utilfreds med svaret, for jeg får intet svar, kun en ubehøvlet og arrogant behandling