Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#313404
Pede8000 skrev: 28. apr 2020, 20:20 Det er fint at bruge penge på avanceret udstyr, men hvis det ikke er kalibreret er det lidt lige meget, ikk?
Det mener jeg ikke. Læser du folks Samsung præferencer, så er billedkvalitet slet ikke omtalt særlig ofte men lysstyrke og genskin :)

Så man betaler skam også for andet end det perfekte billede.

Jeg er selv så heldig at arbejde med farver en smule i hverdagen, så derigennem har jeg sat mig lidt ind i det og brugt gratis software og en Eye1 her, til mine behov. Det har sikkert kostet nogle timer men jeg synes med de basale justeringer så får jeg lidt ud af det.

Og så til det vigtige, spørger man så andre om de kan se forskel, så er det ofte at de føler billede er blevet kedeligt og mangler farve eller kontrast osv, så de vil hellere bruge tv't standard options end se på mere ægte farveskalaer.

Eller tænke på strøm for den sags skyld :)

Jeg vil dermed sige, at selvom jeg betaler 5000 eller 25000 for en skærm, så forsøger jeg at få lige meget ud af den eller deres max, det er helt sikkert ikke alle som vil det, de ser på andre ting i en skærm. Så pris behøver ikke betyde man elsker det flotte billede alene og derfor skal kalibrere, det er altså for nørder :)

Og så kan vi jo henvise til FP's artikler på nye skærme, og hvor præcise billedprofiler er begyndt at blive, så kan den almindelige luksusbruger se den lille forskel? :)
#313415
Jeg er enig, langt hen af vejen.

Det man opnår med en kalibrering er det mest korrekte billede, ud fra forskellige standarder. Det er ualmindeligt svært at ramme, uden at have det rigtige udstyr/ uddannelse/ erfaring. Jeg har desværre ingen af delene.

Det med at få det "flotteste" eller bedste bilede er jo mere noget med smag og behag.

Al respekt for at nogen er ligeglade med, om man rammer det korrekte, men jeg har det allerbedst med at min skærm er optimeret til det.

Edit: Man får hos Thomas en pre/ post - kalibringsrapport, og der ER altså forskel. Selv hvis man vælger det mest korrekte pre-set som udgangspunkt. :)
#313424
Pede8000 skrev: 29. apr 2020, 06:07 Edit: Man får hos Thomas en pre/ post - kalibringsrapport, og der ER altså forskel. Selv hvis man vælger det mest korrekte pre-set som udgangspunkt. :)
Selvf. er der forskel men kan almindelige folk se den forskel. Hvorfor skal et papir overbevise dig om dette? :)
#313442
Det er jo et spørgsmål om forventninger, jeg bliver ofte spurgt om det gør billedet skarpere eller hvor mange procent bedre billedet bliver og den slags.

Jeg svarer altid at det kommer an på kilden, men at indstillingen for skarphed skal sættes på det punkt så billedet er så skarpt som muligt men inden at skærmen selv tilføjer noget som ikke ligger oprindeligt i kildematerialet.

Hvor mange procent billedet bliver bedre kan jeg naturligvis ikke svare på, det er meget individuelt hvordan folk ser på det, det vigtigste for mig er blot at mine kunder ved hvad de betaler for og hvad de kan forvente, jeg bruger ofte en del tid forventnings afstemning hvis jeg får spørgsmål som
"kan det betale sig?" eller "bliver farverne bedre ?" så kan man godt fornemme at personen formodentlig ikke helt ved hvad det rent faktisk betyder og hvorfor man kalibrerer et tv eller en projektor, så får de naturligvis forklaringen.

En væsentlig del af de tilbagemeldinger jeg får, de går på at folk nu også ved at deres skærm eller projektor er indstillet så korrekt som muligt, så behøver de ikke bekymre sig om det og det betyder meget for en del af de kunder, jeg kommer hos.
#313445
bbplayer skrev: 29. apr 2020, 09:58
Pede8000 skrev: 29. apr 2020, 06:07 Edit: Man får hos Thomas en pre/ post - kalibringsrapport, og der ER altså forskel. Selv hvis man vælger det mest korrekte pre-set som udgangspunkt. :)
Selvf. er der forskel men kan almindelige folk se den forskel. Hvorfor skal et papir overbevise dig om dette? :)
Det er bestemt ikke fordi, jeg behøver papiret for at se forskellen, til det bedre.

Blot fordi du i et indlæg længere oppe siger at de preindstillinger (de mest præcise) er gode. De er bedre end de har været, men der stadig plads til forbedring..

Så vidt jeg husker stak den blå lidt af på mit AG8, hvilket gjorde billedet en tand for lyst.

Hvidbalancen er noget man som lægmand bår holde sig helt fra, men den bliver naturligvis også taget med i en professionel kalibrering.

Du KAN altså ikke tagen glæden ved en god kalibrering fra mig! ;)