Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#308666
1. Er der nogen det kan forklare mig hvorfor jeg kun kan tilgå overfladiske indstillinger i billede menuen??
Er der ikke flere indstillinger man kan jonglere med, end dem der er i testen (xg95) her på siden

2. når der står at tvet har auto kalibrering hvad betyder det så?

3. er der nogen der har - hvis det er muligt at tilgå flere indstillinger - et kalibrerings forslag?

4. der står i tv-beskrivelsen, at der er dolby vision - hvor kan jeg finde det i indstillinger :)

5. HDMI tilslutningen hvor jeg har min boks sat til angives som 'HDMI / ARC'
-hvad betyder det - ARC?

Jeg er virkelig ked af det her tv, det er uskarpt og grumset ligesom når man fukusere på et 'target' og man forventer en auto fokus der aldrig kommer
Jeg havde håbet jeg kunne bruge kalibrerings indstillinger fra nettet, men for det først kan jeg kunne finde noget på xg95 ikke xg90 og det der er, gør ingen forskel overhovedet.

på forhånd tak :)
#308668
Hvilke indstillinger mangler du?
AutoCal skal foretages med programmet Calman med en sensor koblet på TVet. Begge dele koster desværre penge.
Dolby Vision er ikke en indstilling man tilgår. Det er en tilstand skærmen skifter til når Dolby Vision indhold afspilles.
ARC står for Audio Return Channel og gør det muligt at sende lyd ud af HDMI-porten og ikke bare ind. Det er til brug med soundbars.

Et uskarpt billede skyldes nok primært dit kildemateriale. Skærmen i sig selv burde ikke have problemer med at vise tingene skarpt, hvis du blot fodrer den med ordentlig materiale. Hvad er kilden lige nu?
#308750
kilden ? altså hvad jeg ser på tv'et - det er både streaming gennem yousee boks og over antenne (har 2 bokse - den gamle yousee samsung harddiskoptager der ellers har et knald godt billede) - det er det.

men det er altså virkelig uskarpt - mit gamle mellemklasse samsung fra 2013 er bedre end det her, også mindre dog, men alligevel.
Jeg har også prøvet et lg sm8600 men syntes det var for ringe... så købte jeg det her fordi det skulle være meget bedre - kan godt være lg ikke var så skarpt, men det er trods alt ikke ufokuseret og generende for øjnene, som jeg oplever det her er.

Jeg havde bare en klar forventning om at et nyt tv med så gode anmeldelser ville være meget bedre end et 7 år gammelt tv der hverken har bagbelysning, local dimming ect.

synes jeg så en indstillings guide til 9505 hvor man enten kunne vælge dolby eller HDR10
#308755
Der er ingen tvivl om at et større tv selvfølgelig vil afsløre evt. svagheder i kilden i større grad. Streaming kan man ofte stille spørgsmål ved i forhold til kvaliteten, men det traditionelle kabel-tv signal burde stå skarpt. Så enten er der noget galt med dine indstillinger ellers er der en fejl på tv'et. Alternativt er der noget galt med kilden som dit gamle mindre tv ikke afslørede...
#308756
kbloesterbro skrev: 10. jan 2020, 08:17 Jeg havde bare en klar forventning om at et nyt tv med så gode anmeldelser ville være meget bedre end et 7 år gammelt tv der hverken har bagbelysning, local dimming ect.
Du har helt ret det er kilden som er problemet, du kan ikke forvente at gammelt udstyr bliver bedre på nyt tv, det vil jo være som at sige man blive yngre fordi man sidder i en ny bil, som ikke er slidt :) Nå...

Så få en boks som også klarer 4K, få afspiller og mediebokse som lever op til kravene og ønskerne i dag, og sidst, få medier afspilet som er i HD/UHD , og ikke SD materiale, det er ikke et grundlag til sammenligning.
#308759
øøøøhhhhh.... jeg skrev at jeg bruger både antenne dvs de store kabler i jorden hvor tv-indhold bliver transporteret fra tv udbyder til bruger - monteret i lejligheden af tekniker
Så har jeg desuden yousee boks (bliver ikke nyere end det) til streaming 250/250 mbit.
Så bruger jeg den gamle yousee boks til optagelse OG at den gamle yousee boks er 100 gange bedre end den nye boks når det kommer til billedekvalitet
Så beskriver jeg at mit 7 år gammele tv er bedre end dette med samme ovenstående kilder


jeg lavede udelukkende denne tråd får at få råd om kalibrering eller et forslag til indstilling jeg kan bygge videre på - indtil nu har jeg kun modtaget formaninger...

ikke meget indhold nu om dage bliver afspillet i UHD
#308763
Går ud fra at tekniker målte hvor stærkt/godt signal du fik igennem da han var der, hvis det var godt har jeg heller ikke nogen trylleformular, det eneste jeg kan komme på er at en større skærm afsløre væsentligt mere end en lille.
Dog hvis du har været vant til at se fjernsyn med standard indstilling fra feks. Samsung som har mega knald på farver og alt andet , vil et nyt fjernsyn med de anbefalede indstillinger fra dette site virke grumset/diset/flad, dette kunne være forklaring på dit "problem"
#308766
Beklager at du føler du kun har modtaget formaninger. Men jeg kan ikke se andet end at der må være en fejl i setuppet eller en decideret defekt på skærmen. Har selv Sony's top lcd fra 17 af og den står knivskarpt med almindelig HD tv signal. Jeg tvivler på at Sony's skærme er blevet dårligere de sidste par år....
#308768
kbloesterbro skrev: 10. jan 2020, 10:17
ikke meget indhold nu om dage bliver afspillet i UHD
øhhhhhh? va?

Viasat sport i UHD
UHD Blu-ray medier
iTunes UHD streaming.
Rakuten UHD streaming
AppleTV+ :)
andre streaming medier som Netflix og amazon.

Så, hvad er det lige præcis du mener?

Pointen er, det hjælper ikke du sidder med en yousee boks og ser SD signaler eller på anden måde har forringet opløsning i opsætning, og så yderligere siger du ikke kan teste UHD billede kvalitet fordi du mener det ikke findes, så må du se og rykke ind i fremtiden som er nu.
#308770
Beckham skrev: 10. jan 2020, 11:41 Skal lige være med....er det bekræftet at trådstarter ser SD signaler igennem Yousee boksen? I så fald ligger svaret i hvert fald der...:-) SD på et 4K fjernsyn vil aldrig blive super godt. Det er det heller ikke på mit.
kbloesterbro skrev: 10. jan 2020, 08:17 kilden ? altså hvad jeg ser på tv'et - det er både streaming gennem yousee boks og over antenne (har 2 bokse - den gamle yousee samsung harddiskoptager der ellers har et knald godt billede) - det er det.
ældre optager som nok måske ikke lagrer i HD? eller? opløsning sat på de bokse, og så ja, tv signaler på yousee, som lokal tv der er SD, og jeg ved ikke hvor meget andet stadig er, DK4? :)
#308772
kbloesterbro skrev:øøøøhhhhh.... jeg skrev at jeg bruger både antenne dvs de store kabler i jorden hvor tv-indhold bliver transporteret fra tv udbyder til bruger - monteret i lejligheden af tekniker
Hvordan signalet kommer er lige gyldigt, hvis det er lort som bliver sendt Billede ret meget på TV2 er i hvertfald ikke ret godt.

Gå i tv'ets indbyggede YouTube.
Søg "Costa Rica in 4k" der er en slange på billedet. Hvis ikke det står super skarpt som det skal, så er der noget galt med tv'et eller kalibreringen af tv'et.

Så kan du altid søge videre med "4k HDR 60fps" og nyde hvad der ellers er.

Hvad er det for en Yousee boks? Og er du sikker på at den er sat til bedste opløsning?