Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#307032
Hej i kloge hoveder :)

Jeg skal en af de kommende dage hente mit nye OLED65C9 i El-Giganten.
Når jeg henter det vil sælgeren sikkert prøve at sælge mig en kalibrering for ca. 1000 kr.
Er det et tilbud jeg skal tage imod, eller kan jeg ligeså godt selv klare det bl.a. ud fra testen her på siden?

Jeg er ikke tech-nørd mv., så har ikke de store forudsætninger for at selv at give mig i kast med det.

Phf. tak og god weekend ;)
#307033
El-giganten kalibrerer ikke tv, de taster indstillinger ind fra et papir, som nogen har skrevet fra en tidligere kalibrering for længe siden, så vurder selv hvor værdifuld den er.

Følg rådene i andre tråde her, læs anmeldelserne og brug de værdier du kan bruge på din skærm og følg anvisningerne. Vil du gå et skridt længere betaler du for en ægte kalibrering fra andre her på forum som også tilbyder dette.
#307047
Tak for de venlige henvisninger, det er jeg glad for !

Som flere her skriver, så er Elgigantens i min optik "kalibrering" ikke værd at smide penge efter, du opnår præcis det samme ved at finde værdier fra en tilsvarende kalibrering på nettet, dog ville jeg foretrække værdierne fra testen som Flatpanels har foretaget, så ved du med sikkerhed at den kalibrering værdierne er taget fra, er udført korrekt og af personer som har masser af erfaring med det.

Men som sagt, vil du gerne have billedet helt perfekt så ville en rigtig kalibrering foretaget på din skærm være den optimale løsning, i og med C9 understøtter LGs 3D LUT AutoCal, så er mulighederne mange, der kan kalibreres alt lige fra SDR til spil profiler både i SDR og HDR samt Dolby Vision, et eksempel kunne være:

For 1850 kr. inkl moms kan du få følgende profiler kalibreret:

Ekspert Mørk
Ekspert Lys
Spil tilstand

TechniColor (HDR10)
Spil tilstand (HDR10)

Dolby Vision Biograf (nat)
Dolby Vision Biograf Hjem (dag)

Mindre kan naturligvis også gøre det, det er kommer an på om du har behov for spil profiler, to SDR profiler, to Dolby Vision profiler osv.

Uanset hvor mange profiler du nu mener du har behov for, så kan jeg garantere dig for at hverken Power eller Elgiganten foretager kalibreringer på mere end 2 profiler og jeg har endnu til gode at se de her butiks kalibreringer lavet i HDR og/eller Dolby Vision.

Til sidst skal det nævnes at det her AutoCal muliggør kalibrering på markant flere punkter og med større præcision end en traditionel manuel kalibrering, det går også langt hurtigere og derfor kan der laves mange flere profiler indenfor samme tid hvilket gør at prisen kan holdes nede på et fornuftigt niveau.