Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af michael.parker
#303960
Er der nogen der kan hjælpe eller linke til hvordan jeg selv bedst indstiller mit nye tv tx75fx789e ???
Jeg blev frarådet at få det gjort i butikken , for dårligt og dyrt...
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#303962
Mon ikke det er kalibrering af et Panasonic TX75-FX780E du efterlyser?

I så fald er der hjælp at hente her på denne side

Har dog sat både Baggrundsbelysning og Kontrast til henholdsvis 88 og 95 i stedet for de 43 og 92, som der skrives i linket. Det skyldes at jeg har store vestvendte ruder, hvorfra der kommer stærkt lys ind om dagen. Desuden så foretages en kalibrering ofte i mørke eller halvmørke rum. Du kan justere baggrundsbelysning som du selv finder det behageligt og godt for øjnene.

Har også lavet en yderligere profil under Brugerdefineret og eneste forskel er, at Farvetemperatur er sat til Varm1 i stedet for Varm2. For det meste ser jeg tv med profilen Brugerdefineret, men ser jeg fim med stærke lysscener, så bruger jeg den kalibrerede profil True Cinema.

Mener at der manuelt skal indstilles profil for hver type materiale der modtages. Feks HLG, HDR osv på HDMI1 skal lige have tilvalgt True Cinema eller Brugerdefineret én gang for hver type signal.

Det er udemærkede indstillinger som jeg har været meget tilfreds med.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#303993
michael.parker skrev:Mange tak for hjælpen , det var præcist hvad jeg havde brug for...
Ingen årsag....sku' det være en anden gang ?
Håber du bliver glad for dit nye tv og billedet efter endt kalibrering.
Senest rettet af IT-Bruger 17. okt 2019, 20:19, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#303994
Supergris skrev:Jeg vil også gerne hjælpe og fortælle, der er ikke noget, der hedder "Indstilning"... :)
Tror der er mange som slet ikke kender til alle de termer der anvendes i panelverdenen....og måske slet ikke har et større konkret behov for indgående at vide hvad en kalibrering betyder for tv og monitors. Fik faktisk også listet en korrekt betegnelse for "indstilning" ind i det første indlæg, uden direkte personligt at påpege eller irettesætte hans "fejl".

Fred være med det....vi hjælper bare hvis nogen spørger....uden at belære dem om alverdens termer fordi de ikke er nørdede og gider bruge så meget af deres fritid på det ?