Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Dazzle
#303108
Lige nu overvejer jeg om det er umagen værd at kontakte Power og skælde dem hæder og ære fra ?. Eller om jeg bare skal sætte det hele retur til fabriksindstillinger og lade det være ved det.
#303109
Nu er det svært, at brokke sig over noget som er "gratis", men i dit tilfælde har de jo voldtaget TV'et, så det gav et fuldstændig forkert billede. Du er næppe den eneste deruder, som sidder med sådan et TV, hvor en lærling har ødelagt billedet, så i det mindste burde de informeres. Jeg synes det er endnu værre end at lade folk bruge std. profilen.
#303111
Du kan fortælle dem at de udleverede settings ikke passer til din skærm, man kan slet ikke skrue RØD ned på -76 og ja at du måtte gendanne skærmen til fabriks omstillingen da billedet var noget spøjst at se på i forhold til en af de Ikke kalibrerede profiler (feks TechniColor eller Ekspert Mørk) samt at det heller ikke er til at gennemskue om Color Gamut er sat til “extended” eller “auto”

(Auto er det korrekte da “extended” trækker farverne ud i DCI farverummet på alt SDR indhold, med forkerte og overmættede farver til følge)
Af Dazzle
#303320
Jeg har fået talt med Power.
Værdierne er ganske rigtigt skrevet manuelt i Word eller lignende og printet ud for at man kan kommet tilbage hvis man skulle lave nulstilling.
Derfor er der sneget sig lidt fejl ind - bl.a. står hvidbalance lav til R -76, G 0, B 1 hvilket burde have været R 1, G 0, B 6. På TV'et står værdierne tilsyneladende rigtigt.
De mener at hvis man tager højde for de så passer værdier med graferne.
Om det så rent faktisk passer sammen er jeg ikke i stand til at se, men kan dog se at Backlight og brightness måske nok bør sættes lidt ned.
#303336
Okay, men det er desværre sådan at en brightness indstilling på 67, ødelægger sort niveauet totalt på en OLED, ydermere så hænger brightness indstillingen og hvidbalance indstillingen sammen, dvs de interagerer med hinanden.
Så hvis du sætter brightness ned på 50 hvor den burde være, så er værdierne i hvidbalancen ubrugelige og det samme med gamma indstillingen.

Jeg ville gendanne skærmen til fabriksindstillingen og så bruge Ekspert Mørk/Lys eller TechniColor til SDR indhold. TechniColor til HDR10 og Dolby Vision Biograf eller Biograf Hjem til DV indhold.

Har du prøvet at skifte til TechniColor og så sammenligne med den “kalibrerede :( ” profil ?