Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#297416
Jeg har problemer med at få min PS4 Pro til at køre i højest mulige opløsning på mit nye KD65AF8. Den er sat i HDMI port 3 ARC, som understøtter 4k i 60fps. Jeg sætter alle "Video output" options på "Automatic" (på min PS4 Pro) og går derefter ind i HOME på mit TV og vælger "enhanced format". Nu skulle det så være muligt at vælge det bedste format på min PS4 Pro.....men den lukker i stedet ned for billedet og viser en sort skærm med en besked om at der mangler input. Jeg skal herefter gå tilbage til "standard format" på TV'et, før jeg kan få et billede fra min Playstation...... :((
Senest rettet af Emenel47 21. maj 2019, 17:07, rettet i alt 1 gang.
#297448
Det er jeg faktisk ikke klar over. Der står godt nok at det er nødvendigt med et "premium" kabel, men kan det virkelig være dét der HELT lukker for muligheden?...troede måske at kvaliteten kunne blive kompromitteret på toppen, men ikke at det ville gøre det helt umuligt med et ældre kabel....
#297523
Så fik jeg lige brugt 300 på 1.5 meter premium high speed HDMI kabel med ethernet. Hehe.... Nu kommer signalet igennem! Men.....der er nogle små hvide prikker der "flimrer" når jeg vælger 2160p - RGB. Det er virkelig ikke meget, men de er der. Er det mon noget man kan kalibrere sig ud af? TV'et er helt nyt....
#297529
Hold da op ? mindre kunne nok godt gøre det, men “better safe than sorry”

Har du valgt RGB limited ? Er prikkerne til stede uanset opløsning ?

Det har ikke noget med kalibrering at gøre, det er naturligvis altid bedst hvis du ønsker din skærm skal indstilles helt optimalt, men det vil ikke have nogen effekt på de prikker du ser.
#297674
Jeg magtede ikke hvis det var dét der var problemet, nej.....hehe

Prikkerne er ikke til stede når det er 2160p - YUV420. Det er alene ved 2160p - RGB.

Har prøvet både indgang 2 og 3.

Da prikkerne jo er hvide (eller meget lyse), kan det være noget der skal stilles på i billedindstillingerne?
Synes ikke at det virker at stille på de tre muligheder der er i "Lyd og Billede" omkring HDR osv....
#297680
Næppe. Det er et signal issue. Om det så er afsenderen, kablet eller modtageren, der er problemet er så spørgsmålet.

Man ser typisk denne type fejl når man presser signalvejen til det yderste og 4K RGB er pt det mest stressende du kan forsøge dig med. Du vil næppe kunne se markant forskel på RGB og YUV420 i det daglige.
#297696
Det er faktisk en god idé at vælge den automatiske løsning, det kan være den selv kan "detecte" de små fejl.

Jeg skal vist bare lige vænne mig til det, tror jeg.

Lidt svært ikke at stræbe efter det ULTIMATIVE, når det i teorien er muligt. Det KAN vel også være at der kommer opdateringer til softwaren, som optimerer mulighederne, og fjerne "støjen"....
#297699
De hvide prikker er et kendt problem med PS4 Pro, når den udsender et HDR signal der ligger tæt på max kapacitet, dvs. 4K opløsning i 60 Hz med chroma subsampling på 4:2:2. Om det er konsollen alene eller kombinationen med visse kabler, soundbars, receivere m.v. skal jeg ikke kunne sige, da fejlkilderne er nærmest uendelige.

Jeg har selv oplevet problemet i kombination med mit LG B7V. P.t. kører det dog fint i "AUTO" mode med konsollen tilsluttet til min Sony 1080 receiver med det HDMI kabel, der fulgte med konsollen.

Generelt set får kun noget ud af at anvende RGB indstillingen i SDR spil. Man kan derfor med fordel skifte til YUV420 ved afvikling af HDR spil, hvis man oplever de hvide prikker eller lignede problemer, da HDR spil afvikles med en chroma subsampling på 4:2:0.