Til snak, tips og diskussion om kalibrering af Tv og monitors.
Brugeravatar
Af Emenel47
#297416 Jeg har problemer med at få min PS4 Pro til at køre i højest mulige opløsning på mit nye KD65AF8. Den er sat i HDMI port 3 ARC, som understøtter 4k i 60fps. Jeg sætter alle "Video output" options på "Automatic" (på min PS4 Pro) og går derefter ind i HOME på mit TV og vælger "enhanced format". Nu skulle det så være muligt at vælge det bedste format på min PS4 Pro.....men den lukker i stedet ned for billedet og viser en sort skærm med en besked om at der mangler input. Jeg skal herefter gå tilbage til "standard format" på TV'et, før jeg kan få et billede fra min Playstation...... :((
Senest rettet af Emenel47 21. maj 2019, 16:07, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#297423 Har du prøvet et andet HDMI kabel ?
Bruger du det som fulgte med til din PS ?
Brugeravatar
Af Emenel47
#297448 Det er jeg faktisk ikke klar over. Der står godt nok at det er nødvendigt med et "premium" kabel, men kan det virkelig være dét der HELT lukker for muligheden?...troede måske at kvaliteten kunne blive kompromitteret på toppen, men ikke at det ville gøre det helt umuligt med et ældre kabel....
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#297450 Ja sagtens, køb et kabel der understøtter 18gbps så er du kørende igen :)

Kig eventuelt her:

www.av-cables.dk
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#297452 Med HDMI det ofte alt eller intet, så hvis kablet er for dårligt, så er der helt lukket.
Brugeravatar
Af Emenel47
#297523 Så fik jeg lige brugt 300 på 1.5 meter premium high speed HDMI kabel med ethernet. Hehe.... Nu kommer signalet igennem! Men.....der er nogle små hvide prikker der "flimrer" når jeg vælger 2160p - RGB. Det er virkelig ikke meget, men de er der. Er det mon noget man kan kalibrere sig ud af? TV'et er helt nyt....
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#297529 Hold da op 😊 mindre kunne nok godt gøre det, men “better safe than sorry”

Har du valgt RGB limited ? Er prikkerne til stede uanset opløsning ?

Det har ikke noget med kalibrering at gøre, det er naturligvis altid bedst hvis du ønsker din skærm skal indstilles helt optimalt, men det vil ikke have nogen effekt på de prikker du ser.
Brugeravatar
Af Emenel47
#297674 Jeg magtede ikke hvis det var dét der var problemet, nej.....hehe

Prikkerne er ikke til stede når det er 2160p - YUV420. Det er alene ved 2160p - RGB.

Har prøvet både indgang 2 og 3.

Da prikkerne jo er hvide (eller meget lyse), kan det være noget der skal stilles på i billedindstillingerne?
Synes ikke at det virker at stille på de tre muligheder der er i "Lyd og Billede" omkring HDR osv....
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#297680 Næppe. Det er et signal issue. Om det så er afsenderen, kablet eller modtageren, der er problemet er så spørgsmålet.

Man ser typisk denne type fejl når man presser signalvejen til det yderste og 4K RGB er pt det mest stressende du kan forsøge dig med. Du vil næppe kunne se markant forskel på RGB og YUV420 i det daglige.
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#297694 Hvis du blot vælger "Auto" så skulle din konsol selv vælge den optimale indstilling, det kan f.eks være at den vælger 2160p RGB ved SDR spil, og så automatisk skifter til YUV420 ved afvikling af et HDR spil.
Brugeravatar
Af Emenel47
#297696 Det er faktisk en god idé at vælge den automatiske løsning, det kan være den selv kan "detecte" de små fejl.

Jeg skal vist bare lige vænne mig til det, tror jeg.

Lidt svært ikke at stræbe efter det ULTIMATIVE, når det i teorien er muligt. Det KAN vel også være at der kommer opdateringer til softwaren, som optimerer mulighederne, og fjerne "støjen"....
Af aalb1970
#297699 De hvide prikker er et kendt problem med PS4 Pro, når den udsender et HDR signal der ligger tæt på max kapacitet, dvs. 4K opløsning i 60 Hz med chroma subsampling på 4:2:2. Om det er konsollen alene eller kombinationen med visse kabler, soundbars, receivere m.v. skal jeg ikke kunne sige, da fejlkilderne er nærmest uendelige.

Jeg har selv oplevet problemet i kombination med mit LG B7V. P.t. kører det dog fint i "AUTO" mode med konsollen tilsluttet til min Sony 1080 receiver med det HDMI kabel, der fulgte med konsollen.

Generelt set får kun noget ud af at anvende RGB indstillingen i SDR spil. Man kan derfor med fordel skifte til YUV420 ved afvikling af HDR spil, hvis man oplever de hvide prikker eller lignede problemer, da HDR spil afvikles med en chroma subsampling på 4:2:0.
Brugeravatar
Af Emenel47
#297767 Ihvertfald lækkert at høre at det med meget stor sandsynlighed er PS4 Pro'en der er kilden til problemet, det giver ro i sindet! (nu har vi også snart en PS5 på vej, jo!) :)

Jeg prøver mig lidt frem og stiller mig eller til takke med 2160p - YUV420 :)

Tak for svaret!
Brugeravatar
Af TBC
#297829 [email protected] Hz RGB fylder 18 Gbps i HDMI, hvor [email protected] 4:2:0 kun fylder 9 Gbps

Skal man udnytte den fulde RGB båndbredde og være sikker på at det er uden fejl er [email protected] Hz RGB således det sidste tidspunkt man skal spare på kabelkvaliteten og, hvis man ikke vælger aktive kabler, også bør holde sig til så korte kabler som muligt da signalintegriteten hurtigst tabes ved RGB signalets høje båndbredde. Hvide prikker er tegn på tabt signalintegritet, idet man med HDMI enten oplever: [Perfekt billede-->Hvide prikker--> hvide prikker+udfald i billedet-->intet billede] ...afhængigt af signalintegriteten i signalvejen. Hvis enten en PS4 eller et TV ikke - med brug af et tilstrækkeligt godt kabel - kan vise perfekt billede ved 18 Gbps HDMI, så er enheden reelt at betragte som defekt. Jeg er derfor ret overbevist om at du ville kunne køre RGB med et endnu bedre kabel - men det skal også være godt og kort til de fulde 18 Gbps hvis det ikke ligefrem er fiberbaseret.

Lige præcis computergrafik og tekst der fra start genereres som RGB er der hvor man lettest ser forskel på 4:2:0 YUV og RGB. Selv på f.eks. et ATV's store strømlinede menu ikoner kan man imho let se forskel på farvedybde og afgrænsning og endnu mere tydeligt bliver det på en PC's mere komplese billedindhold. 4K opløsningen fra almindelig seerafstand af et almindeligt størrelse TV vil naturligvis maskere de opståede chroma-kompressionsartifacts på en mindre/almindelig størrelse skærm (ligesom så mange andre kendte artifacts - jævnfør straming vs BluRay kompressionsbitrater mv), men jo større skærm og jo tættere på man sidder jo tydligere vil artifacts blive. Det kan straks blive mere langhåret at se forskel på filmateriale som netop er komprimmeret som YUV 4:2:0 fra start, så det mere handler om hvor i kæden man opnår den bedste croma-upsampling til panelets RGB.

Selv har jeg tyet til et optisk HDMI kabel https://www.amazon.de/gp/product/B07MXX ... UTF8&psc=1 da jeg skal bruge minimum 10 meter kabel i min projektorsetup, men så kører det også fint helt op til 12 bit 4K RGB ifbm HDR fra en PC.

aalb1970 skrev:Generelt set får kun noget ud af at anvende RGB indstillingen i SDR spil. Man kan derfor med fordel skifte til YUV420 ved afvikling af HDR spil, hvis man oplever de hvide prikker eller lignede problemer, da HDR spil afvikles med en chroma subsampling på 4:2:0.

WHAT?!? ...Hvis det er rigtigt, så er det bare ikke i orden fra Sony's side!

Er du sikker på at man med rette/kompatibelt display og EDID ikke ville kunne outputte HDR som 12-bit RGB (i stedet for de sædvanlige 8 bit ved SDR) ligesom som ved HDR spilafvikling fra en gamer-PC? (PS4 Pro er jo grundlæggende set meget lignende - altså også en computer bygget på tilsvarende komponenter) ...Hvis ikke, så burde man da i det mindste kunne vælge YUV 4:2:2 som en trods alt bedre mellemvare til spil end 4:2:0
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Hvordan Cromasubsampling-artifacts af computergenereret RGB materiale ser ud closeup:
Vedhæftede filer
(21.59 KiB) Ikke downloadet endnu