Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#297829
4K@60 Hz RGB fylder 18 Gbps i HDMI, hvor 4K@60Hz 4:2:0 kun fylder 9 Gbps

Skal man udnytte den fulde RGB båndbredde og være sikker på at det er uden fejl er 4K@60 Hz RGB således det sidste tidspunkt man skal spare på kabelkvaliteten og, hvis man ikke vælger aktive kabler, også bør holde sig til så korte kabler som muligt da signalintegriteten hurtigst tabes ved RGB signalets høje båndbredde. Hvide prikker er tegn på tabt signalintegritet, idet man med HDMI enten oplever: [Perfekt billede-->Hvide prikker--> hvide prikker+udfald i billedet-->intet billede] ...afhængigt af signalintegriteten i signalvejen. Hvis enten en PS4 eller et TV ikke - med brug af et tilstrækkeligt godt kabel - kan vise perfekt billede ved 18 Gbps HDMI, så er enheden reelt at betragte som defekt. Jeg er derfor ret overbevist om at du ville kunne køre RGB med et endnu bedre kabel - men det skal også være godt og kort til de fulde 18 Gbps hvis det ikke ligefrem er fiberbaseret.

Lige præcis computergrafik og tekst der fra start genereres som RGB er der hvor man lettest ser forskel på 4:2:0 YUV og RGB. Selv på f.eks. et ATV's store strømlinede menu ikoner kan man imho let se forskel på farvedybde og afgrænsning og endnu mere tydeligt bliver det på en PC's mere komplese billedindhold. 4K opløsningen fra almindelig seerafstand af et almindeligt størrelse TV vil naturligvis maskere de opståede chroma-kompressionsartifacts på en mindre/almindelig størrelse skærm (ligesom så mange andre kendte artifacts - jævnfør straming vs BluRay kompressionsbitrater mv), men jo større skærm og jo tættere på man sidder jo tydligere vil artifacts blive. Det kan straks blive mere langhåret at se forskel på filmateriale som netop er komprimmeret som YUV 4:2:0 fra start, så det mere handler om hvor i kæden man opnår den bedste croma-upsampling til panelets RGB.

Selv har jeg tyet til et optisk HDMI kabel https://www.amazon.de/gp/product/B07MXX ... UTF8&psc=1 da jeg skal bruge minimum 10 meter kabel i min projektorsetup, men så kører det også fint helt op til 12 bit 4K RGB ifbm HDR fra en PC.
aalb1970 skrev:Generelt set får kun noget ud af at anvende RGB indstillingen i SDR spil. Man kan derfor med fordel skifte til YUV420 ved afvikling af HDR spil, hvis man oplever de hvide prikker eller lignede problemer, da HDR spil afvikles med en chroma subsampling på 4:2:0.
WHAT?!? ...Hvis det er rigtigt, så er det bare ikke i orden fra Sony's side!

Er du sikker på at man med rette/kompatibelt display og EDID ikke ville kunne outputte HDR som 12-bit RGB (i stedet for de sædvanlige 8 bit ved SDR) ligesom som ved HDR spilafvikling fra en gamer-PC? (PS4 Pro er jo grundlæggende set meget lignende - altså også en computer bygget på tilsvarende komponenter) ...Hvis ikke, så burde man da i det mindste kunne vælge YUV 4:2:2 som en trods alt bedre mellemvare til spil end 4:2:0
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Hvordan Cromasubsampling-artifacts af computergenereret RGB materiale ser ud closeup:
Vedhæftede filer
yHTlQgx.png
yHTlQgx.png (21.59 KiB) Vist 3453 gange