Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#293320
Hej folkens,

Efter en lang overvejelse endte, jeg med at købe et kalibreret tv hos Power. Havde egentlig besluttet mig for det modsatte, men da jeg stod i butikken, havde de kun kalibrerede modeller på lager. Fik dog kalibreringen (nypris: 1.500 kr.) + vægbeslag (nypris 1000 kr.) For 900 kr. I alt. Så man kan vel sige, at jeg har fået kalibreringen gratis..

Anyways.. Jeg vil virkelig værdsætte, hvis en ekspert derude, gider at tage et kig på rapporten som de gav mig med hjem.
Kan ikke rigtig finde ud af, om de har kalibreret alle inputs i tv'et. Når jeg sammenligner indstillingerne, ser det ud som om at de kun har kalibreret HDMI 1.
Da jeg tændte tv'et, stod det på "Standard" profil og ikke "Biograf Pro", hvilket jeg finder lidt besynderligt, da de vel bør kalibrere ud fra den sidst nævnte. Begge profiler er anderledes i HDMI 1 end 2, 3 og 4. Bør de ikke kalibrere hvert enkelt input, i stedet for kun det første? Lidt tamt, hvis ikke de ved at dette Sony tv kræver en sådan kalibrering.
Sidst men ikke mindst, har jeg ikke fået rapport siden med de ændrede indstillinger i tv'ets brugermenu med. Her ville det vel fremgå hvilken profil de har kalibreret ud fra. Er vi enige om, at den side af rapporten bør følge med?
Jeg linker her, alt hvad jeg fik med i rapporten:
https://1drv.ms/u/s!AvCEaRnLLlaphLxszWLrrx0CnS40rQ
https://1drv.ms/u/s!AvCEaRnLLlaphLxtSo2tCuhJnJPgkw
https://1drv.ms/u/s!AvCEaRnLLlaphLxuXRQAzyCKBMzvow
#293321
Den er ikke helt ved siden af. Da XF90 ikke har CMS til at justere på placeringen af primær- og sekundær-farver, så kan man ikke få rettet farverne bedre ind end hvad du ser i din rapport. Der er kalibreret efter BT.1886, som er en smule mørk, men hvis du vil gøre billedet lidt lysere, så justér gamma to trin op (den står nok på -2). Det er et fint resultat.

Men det er en af HDMI-portene, som de har kalibreret, så du skal have indstillet de øvrige porte (og TV-signalet) til at bruge samme profil, som de har kalibreret. Power indstiller kun den ene port de kalibrerer korrekt. Så må brugeren selv forstå at ændre de andre. Det er lidt dumt. De burde i det mindste have skrevet hvilken profil de har kalibreret. Du må ind og tjekke hvilken profil, der er justeret på hvidbalancen i (avanceret farvetemperatur) og så skrive alle indstillingerne ned.
#293362
Tak for et uddybende svar Torben ?
Det er nemlig HDMI 1, som er kalibreret. Så alt hvad jeg streamer, er ikke i flot kalibreret kvalitet.. Det er da helt åndssvagt, at de ikke oplyser mig hvilken port og hvilken profil, de har kalibreret ud fra. Den må jeg lige ringe og tag med dem.
#293439
Ej altså ! Det er jo fedt for dig at du fik pengene tilbage, men det siger lidt om at de virkelig ikke ved hvad de foretager sig.

Man skal ikke kalibrere hver enkelt indgang på den skærm, eller ret mange andre for den sags skyld.

Det skyldes blot at Sony ikke har en “kopier til alle input” funktion som de fleste andre skærm producenter har inkluderet (Philips har heller ikke, kun i CMS men ikke hvidbalance)

Havde “teknikeren” været snedig, havde han lavet kalibreringen under 10 punkts justeringen og ikke 2 punkts. Laver man den under 2 punkts justeringen følger det ikke med rundt på de andre inputs, men det gør det hvis man laver det under 10 punkts.
Man skal blot huske at gå alle indgangene igennem og sætte farvetemeperaturen til f.eks Ekspert 1 hvis det var der man lavede justeringen til at starte med.

Dog (og det er lidt irriterende) skal man som Torben påpeger huske at åbne f.eks Netflix eller Youtube da skærmen betragter smart delen som et input for sig.

Skulle man manuelt kalibrere hver enkelt input ville det tage en 5-6 timer at kalibrere den og det er slet ikke nødvendigt.

Det kan nogen gange være en fordel at kalibrere hver enkelt kilde, hvis det er muligt, men ikke hver HDMI indgang.
#293440
Hej Blackspot,
Fedt med et detaljeret svar..
Vil du fortælle mig hvad du mener med 10 og 2 punkts justeringen?
Og hvad er forskellen på en kilde frem for f.eks. en HDMI indgang? Troede var en og samme ting.
#293442
Ja, to punkt er de punkter som de møder først inde under avanceret farvetemperatur, længere nede står der multipunkt (10p) - justeringsværdier for farvegamma det er 10 punkts “menuen” du skal blot tage værdierne fra de 6 øverste rød grøn blå gain og offset, kopiere dem rundt på de andre HDMI indgange samt smart delen. Men sørg for at kontrollere at de bliver kopieret ind under samme “preset” f.eks Ekspert 1.

Med kilde mener jeg f.eks en Blu-Ray afspiller eller et mediecenter.
HDMI indgangen er jo blot der hvor kilden er tilsluttet. (Forstår godt dit spørgsmål)
#293537
Tak for det Blackspot.
Jeg har nu kopieret 2 punkts justeringen fra powers kalibrering til alle inputs på tv'et, og rettet resten af indstillingerne efter anbefalingerne her på Flatpanels og Ratings.