Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#279976
Nogen som har erfaring med at bruge denne app

https://play.google.com/store/apps/deta ... .colorgrab

til at kalibrere bedre end synet kan? Jeg mener ikke den er super perfekt men måske kan der opnås et bedre resultat end hvad øjet ser?

Jeg har test patterns fra HCFR ISO, som kan køres på kodi, indtil videre og som DVD, når den brændes.

Spørgsmålet er om nogen her, har prøvet den og måske fundet en måde at sikre falsk lys ikke kommer ind på skærmen? toilet rullerør? :) eller lign.

Nå,
Jeg har eye1, det er bare så meget mere besværligt, end bare lige at have telefonen ved hånden og denne app.

Så erfaringer søges, både gode og dårlige , og tricks hvis de findes.
Jeg tror desværre ikke man kan kalibrere farvelæsninger og korrigere/kompensere i selve app for forskelle den ser og hvad man måske ved, hvis man bruger papir eller farve patches.
#279987
Den er i hvert fald utrolig følsom for lys, for sort skærm (slukket) er det eneste som giver 0,0,0 , eller har jeg svært ved at ramme noget seriøst så tæt på selvom den virker rigtig sort.

Når den kommer tæt på tv, så blæder mobilen op for lyset og så er sort lige pludselig meget grå i telefon, så den er rigtig lys følsom. Måske en ældre mobil som ikke er god til at være lysfølsom.
#279998
Det er nok nærmere telefonen som øger ISO og dermed tilføjer støj når du kommer ned i de helt mørke nuancer.

Så længe du ikke kan kontrollere kameraet 100%, så vil sådan en app nok ikke virke ret godt. Det er jo ikke nok, at testmønster på skærmen er korrekt, hvis det du måler med ikke er kalibreret ift en reference.

Du har brug for en referncehvid til at komme i gang, men derefter er du lidt bundet af hvor nøjagtigt kameraet er. Jeg ville tro, at du er bedre stillet med at justere på øjemål.
#280004
Den virkede simpelthen a.h.t :)
Som du nævner, så ændrede den ISO, og så var problemet jo afhængig af lys på tv, så helt umuligt at bruge, når kamera ikke kunne fast stilles. Den havde dog en WHITE kalibrerings funktion men intet værd når lysstyrke ændres.

Jeg røg tilbage på at prøve en e1 og HCFR 2.1 som var det eneste jeg kunne få til at virke på win10-64bit.
#280006
Hej

Jeg har prøvet denne metode som jeg har uploadet på min egen server, hentet fra avforums, fra en bruger som umiddelbart selv har lavet det.

Det man gør, er at tage billeder af sin skærm, med 6500k hvidbalance på kameraet, midt for, med bestemte patterns, for at se hvordan gråskalaen er på skærmen.
Det bliver så rødt der hvor der er korrekt hvidbalance, og til sidst kan man justere sig ud af det, for at få et rødt felt på skærmen, mere centreret mod hvad der på pattern er 6500k.

Det lyder måske lidt forvirrende, men man får hurtigt en idé af hvad man laver, når man er kommet i gang med instruktionerne.

Prøv at tjekke instruktionerne ud på http://markeriksen.dk/whitebalance, det er måske lidt langhåret i starten, men jeg kan forsikre dig om at du hurtigt fanger måden at gøre det på, efter et par gange.

Man kan vist godt bruge en telefon, hvis du har adgang til hvidbalance, med tredjepartsapps eller lign.
Jeg brugte et spejlreflekskamera til det, og synes selv jeg fik forbedrede mine farver, og ifølge mig selv også mere korrekte farver. Det kan være placebo eller også virker det rent faktisk, bedre end øjemål.

Udover det, så kunne det faktisk være sjovt at se hvilke tal Flatpanels får ud af denne her måde at kalibrere på, hvis de kunne aflæse et af deres tv med deres normale måleudstyr, kaliberet med den her metode.