Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mac
#278392
Har købt et 75" Samsung MU7005, og mit nuværende 55" rykker i soveværelset. Jeg havde helt glemt at kalibrere mit 55", og tænkte nu måtte jeg hellere prøve med 75".

Jeg brugte indstillingerne fra rtings, men jeg synes skærmen bliver MEGET mørk når man bruger deres kalibrering.

Nogen som kan fortælle mig hvordan man bør kalibrere det når det skal bruge til primært serier/film?
Af Elox
#278409
Et baggrundslys på 5 er beregnet til en mørk stue uden der er lys tændt. Jeg foretrækker at gøre brug af lyssensoren, så justere tv’et automatisk lysstyrken efter lysforholdene i stuen. Juster indstilling for baggrundslyset om aftenen med det lys i plejer at have tændt i stuen med Lyssensoren: Til .
Brugeravatar
Af bbplayer
#278419
Find nogle YT video'r og kalibrer kontrasten lidt ud fra disse, du skal være opmærksom på at korrekt farve temp vist også giver dig et rimelig mørkt billede, som ikke altid glæder alle, som kan lide power på lys og farve. Så kalibrering er ikke altid lig med perfekt for alle.

Men prøv selv at se hvordan de mørke baggrunde bliver langsomt mere grå, fordi du vil have mere lys på skærmen er det er ikke nødvendigvis positiv for et korrekt billede men passer måske bedre dine øjne.

Glemte jeg at nævne at man oftest har en mørk og lys isf profil, så du har en som passer til rummet i begge situationer. Den finder du sjældent på nettet, da testen ikke handler om rum men om performance, så her kommer første afvigelse når du bruger de tal.
Brugeravatar
Af Pede8000
#278426
Prøv at køre med de anbefalede indstillinger 2-3 dage. Er sikker på at du vænner dig til det, og vil undre dig over at du før var tilhænger af mere "bling - bling".

Hvis indstillingerne er for mørke er der ofte, som bbplayer nævner en dag/nat indstilling på tv.

Du kan jo altid vende tilbage til de "gamle" indstillinger...
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#278451
Samsung har ikke en dag og nat profil, der er kun Film profilen.

De andre Dynamisk,Standard og Naturlig er ikke en mulighed såfremt billedet skal gengives bare nogenlunde fornuftigt.

Prøv disse settings, de er fra en 82" MU7005:

Billedetilstand: Film
Kontrast: 84
Lysstyrke: 0
Farve: 50
Tint: G50R50
Skarphed: 0
Baggrundslys: 18 - ca 230 cd/m2 på 100% hvid baggrund
(normalt ville lys output være meget højere når den er sat til 18, men på så stor en skærm som 75" eller 82" så skal der skrues noget højere op da skærmens samlede lys output er noget lavere end 55" udgaven)

Anvend billedetilstand: Alle kilder
Digital Ren Visning: Fra
Auto Motion Plus: Off
Lokal dæmpning af lyset: Lav
Kontrast forbedring: Fra
HDR+ tilstand: Fra
Farvetemperatur: Varm2
Gamma: BT. 1886
Farverum: Auto
Hvidbalance: Den skal du bare lade stå urørt.

God fornøjelse med skærmen :)
Af Mac
#278471
Jeg har prøvet at vænne mig til "de anbefalede" fra rtings, men den er simpelthen for mørk til mig... Kan måske hænge sammen med at jeg altid har haft skærmen lysere og med mere "bling" samt at jeg også har det på computerskærme på arbejde og hjemme på kontoret.

Prøver dem Blackspot har skrevet, men ellers holder jeg nok bare fast i dem der er forudindstillet.
Brugeravatar
Af Pede8000
#278474
Mac skrev:Jeg har prøvet at vænne mig til "de anbefalede" fra rtings, men den er simpelthen for mørk til mig... Kan måske hænge sammen med at jeg altid har haft skærmen lysere og med mere "bling" samt at jeg også har det på computerskærme på arbejde og hjemme på kontoret.

Prøver dem Blackspot har skrevet, men ellers holder jeg nok bare fast i dem der er forudindstillet.
Tja, smag og behag. Er ret sikker på at du så vil finde de indstillinger, Thomas anbefaler, for mørke. O_O