Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#274943
Jeg er ved at kalibrere mit Sony AF8 Oled ud fra indstillingerne nævnt i testen af Tv’et her på siden. Jeg kan dog ikke finde ud af, hvor man indstiller hvidbalancen, som ifølge testen bør sættes til værdien 50. Jeg kan finde noget, der hedder farvebalance, som varierer fra R50 over 0 til G50. Kan det være denne, og hvad skal den så stå til?
#274947
Den skal du bare lade være. Jeg mener også diskussionen var oppe i tråden til anmeldelsen her i forum. Sony har vist ændret navnene i menuen, så de hedder noget lidt andet.
#275026
Tak for svaret. Jeg lader være med at ændre på farvebalancen så. Jeg har læst tråden til anmeldelsen af tv’et, men jeg kan ikke finde noget om hvidbalancen. Er der nogen der ved, hvad det idag hedder i menuen?
#275030
Den ligger under samme menu, som justering af farvetemperatur. Men du skal ikke rette den på dit eksemplar. Den vil ikke nødvendigvis have samme offsets som den vi testede.
Brugeravatar
Af MigSelv
#275032
Du kan ikke bruge kalibreret farveindstillinger fra et andet AF8, der vil med garanti ikke være et enslydende parameter.
Jeg har haft et ZD9 og nu et A1, begge kalibreret, og intet passede sammenlignet med forskellige testsites kalibreringer.
Så et råd herfra, smid 1500 - 1700 efter en kalibrering, når dit tv har kørt omkring 100 timer.
#275034
Jeg har for nyligt målt på to dugfriske FZ800-modeller og der var temmelig stor forskel på resultatet på de to, så der ville også være meget stor forskel på hvor meget der skulle skrues på dem.
#275065
Mange tak for svarene.

Lige for at tjekke, om jeg forstår jeres svar - er det bedst, at jeg lader Tv'et stå til standardindstillingerne og så efter fx 100 timers brug køber en kalibrering ude i byen?

Kan jeg slet ikke bruge nogle af indstillingerne fra testen? Jeg kan godt leve med, at billedet ikke bliver lige så godt som en individuel tilpasset kalibrering, så længe indstillingerne fra testen bare forbedrer det lidt sammenlignet med standardindstillingerne.
Brugeravatar
Af MigSelv
#275067
Du kan risikere, at kalibreret indstillinger til et andet tv, er dårligere end fabriksindstillinger. Derfor er det et bedre valg, at bruge Biograf Hjem / Biograf Pro indstillingen, husk at denne indstilles for hvert inputvalg separat. Altså tilvælges når pågældende input vælges, og selvfølgelig kun den ene gang.
Den del der vedrører alt andet end farveindstillinger, kan godt bruges fra andre tv tests ( justering af billedbehandling osv ).
#275072
Jeg vil dog sige, at næsten alle de modeller jeg har set på har haft et for rødligt billede i film-profilen, så der er ikke noget forgjort i at tweake så man selv synes hudfarver ser naturlige ud. Bare lad være med at røre hvidbalancens “minus” værdier (de mørke nuancer).
Brugeravatar
Af GPOSCH
#275074
@ Mikkel Hvor i landet ? :) Jeg kan måske hjælpe.