Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#271542
Så hoppede jeg omsider fra min Spyder4 sensor over til X-Rite's konkurrerende sensor.

Men skiftet er ikke sket helt problem frit. Jeg syntes ikke jeg har held med at få den til at give en kontrast rating(oftest noget med -12737485:1 eller noget i den stil) og sort niveauet bliver ratet til 0.000.

Dette var først på min Eaizo FG2124 skærm med en statisk kontraskt på 5000:1(VA panel). Men kunne da ikke tro at den ikke skulle kunne opfange sortniveauet fra denne(det kunne min spyder da udemærket). Men jeg tænker dette nok har indflydelse på kontrast ratingen! ;-)

Jeg har allerede skrevet lidt frem og tilbage med en supporter hos X-Rite, men det går meget langsomt med kommunikationen og intet af hvad der er blevet foreslået har virket(skifte ICC profil, lade brightness være den eneste manuelle indstilling under kalibrering osv.) Men intet hjælper....og jeg kan ikke lade være med at få følelsen af at supporteren kører hovedløst efter en troubleshooting liste og ikke hører på hvad jeg fortæller. Jeg skal have sensoren til at måle sort niveau ellers funker det ikke, basta.....så kan han foreslå nok så mange små-justeringer af kalibrering.

Er der hvor jeg tænker at det nok er en hardware fejl på min enhed....men vil lige give det en sidste chance ved at høre flatpanels.dk folkene om de har erfaringer med fejlsøgning på nogle af deres mange X-Rite sensorer? Evt. har et par tips til at hurtigt få lokaliseret om det er en hardware fejl eller evt. et indstillings/software problem.

Skal også nævnes, jeg havde den til at virke på en enkelt HP Laptop(IPS), som blev rated til omkring 1150:1 eller deromkring hvis jeg husker rigtigt. Men kan da ikke være rigtigt at sortniveauet skal være "ringe" før den kan måle det! ;-)

Prøvede også på en ny Acer laptop med IPS skærm, men her ville sensoren igen ikke måle sortniveau.

Ps: Og ja, jeg har sørget for at sensoren slutter tæt helt ind til monitoren, så der ikke slipper lys ind der kan "forvirre" sensoren! ;-) Samt dæmpet lyset i lokalet....bare for at være ekstra sikker.
Vedhæftede filer
Main menu screen showing sw version used.png
Main menu screen showing sw version used.png (125.36 KiB) Vist 3489 gange
i1profiler målinger.png
i1profiler målinger.png (257.1 KiB) Vist 3489 gange
The X-rite sensor can't measure black level.png
The X-rite sensor can't measure black level.png (273.28 KiB) Vist 3489 gange
#271561
Hej Torben og tak for input! :-)

Jeg har ingen erfaring med HCFR, men vil straks afprøve softwaren når jeg får tid lidt senere idag/aften! :-)

Men min foreløbige beskrivelse vækker ikke umiddelbar bekymring for "helbredet" af min X-Rite sensor? :-)

Men da interessant at høre, at "fagfolk" ikke gider bruge softwaren der følger med fra producenten af sensoren! ;-)
#271562
På ingen måde faglig her, dog heldig at eje en i1 pro.
Jeg brugte X-rite software til auto kalibrering af min pc skærm med i1 pro , og fik nogle ICC profiler ud af dette, det synes jeg, dem klarede ok . Så gik grænsen også der, jeg har også brugt HCFR på tv skærmen.

Desværre for sådan en enhed, så skal den vedligeholdes og jeg læste at i1 pro skal kalibreres årligt hvis det hele skal være optimalt, så min egne indstillinger kan være mindre optimale. Måske ikke nyere modeller?
#271578
lige en kort update.

Fik desværre ikke tid til at lege med det igår aftes, men tog sensoren med mig ud til familien og har lige siddet og rodet lidt med det på Acer bærbaren. Opdaterede enheds softwaren til seneste v3.0.17.36(samme version som PC'en hjemme hos mig selv). Og installerede hcfr softwaren. Kunne ikke lige umiddelbart se man kunne starte en test af noget som helst....der var ingen indikation af at jeg satte sensoren i usb porten. Men fandt da vidst frem til at jeg kunne bruge "black+" funktionen til at gradere sorniveauet. Så ville jeg bruge X-Rite softwaren til at udføre målingen med.....men hcfr ville konstant bruge fuldscreen. Så prøvede jeg for sjov at køre i1profiler softwaren egen sortniveau test....og nu virkede det kraftedme pludselig. Kørte en fuld icc kalibrering og nu kørte det uden problemer??

Har hcfr softwaren evt. drivere med som overtager i1profiler softwarens?

Anyways, har desværre ikke mere tid til at lege idag, men ville lige opdatere tråden! ;-)
#271584
Lige kørt yderligere et par kalibreringer med forskellige indstillinger i i1profiler værktøjet og har ikke kunne provokere fejlen tilbage umiddelbart. Har dog ikke prøvet med at totalt slette hcfr og i1profiler softwaren. Vil kigge på det når jeg kommer hjem til min egen PC igen.

Men her er resultatet af kalibreringen, jeg lod blive den sidste på Acer Aspire 5 laptoppen(udført i total mørke).

Kontrast = 1422:1
Black luminance = 0,112 cd/m2
D65 whitepoint = 6485k

Tilbage er måske bare spørgsmålet.....hvor pålidelig er kalibreringen? ;-)
Vedhæftede filer
Acer Aspire 5 measurement4.png
Acer Aspire 5 measurement4.png (219.79 KiB) Vist 3470 gange
Acer Aspire 5 measurement3.png
Acer Aspire 5 measurement3.png (452.59 KiB) Vist 3470 gange
Acer Aspire 5 measurement2.png
Acer Aspire 5 measurement2.png (148.35 KiB) Vist 3470 gange
Acer Aspire 5 measurement.png
Acer Aspire 5 measurement.png (227.79 KiB) Vist 3470 gange
#271587
Nu har jeg jo som beskrevet, haft problemer med at sensoren ikke vil opfange sortniveauet korrekt det meste af tiden. Kan ikke huske hvor mange laptops/PC-monitorer jeg har prøvet ialt, men havde som nævnt ikke rigtig held med at få konsistente kontrast målinger/ratinger fra i1profiler programmet.

Havde også den på et plasma TV på et tidspunkt, hvilket også gik skævt(billedet blev alt for lys svagt)....kan dog ikke huske detaljerne omkring målingerne længere, så ved ikke om sortniveau målingen var den der drillede her.

Men alt i alt, syntes sensoren har opført sig noget svingende og den pludselige tilbagevending af kontrast målinger(uden at vide hvorfor....lige pt.), gør jo at jeg bliver lidt mistænkelig omkring dens pålidelighed generalt også.

Så jeg tænkte vidst bare "højt på skrift", med min udmelding omkring pålidelighed af sensor/måling! ;-)
#271588
bbplayer skrev:På ingen måde faglig her, dog heldig at eje en i1 pro.
Jeg brugte X-rite software til auto kalibrering af min pc skærm med i1 pro , og fik nogle ICC profiler ud af dette, det synes jeg, dem klarede ok . Så gik grænsen også der, jeg har også brugt HCFR på tv skærmen.

Desværre for sådan en enhed, så skal den vedligeholdes og jeg læste at i1 pro skal kalibreres årligt hvis det hele skal være optimalt, så min egne indstillinger kan være mindre optimale. Måske ikke nyere modeller?
Jeg udtaler mig om noget jeg syntes at huske at have læst for længe siden.

Men mener at i1Display Pro sensoren skulle holde sin "kalibrering" og det er bl.a. det du betaler ekstra for. Noget med at den ikke bruger "organisk" materiale.....hvilket iøvrigt også var en konkurrence parameter som argument imod at bruge Datacolor's Spyder sensorer, som også havde organisk materiale der gjorde de blev upræcise over tid.

Torben/andre kan sikkert korrigere mig, hvis jeg er helt fejl på den! ;-)
#271874
Tilbage hjemme og problemet med at måle sortniveau på min Eizo monitor er også tilbage.

Har dog nu forsøgt at bruge HCFR til at give en indikation af hvornår det går galt.

Ved brug af Black+ funktionen, har jeg konstateret at min sensor giver op ved 3:3:3 justeringen og måler mellem 0,073 - 0,080 cd/m2 Luminans ved 5:5:5 sortniveauet når jeg bliver ved at trigge målinger manuelt.

Hjælper dette mht. at vurdere om min sensor er for "ufølsom"?

Jeg aner ikke om jeg bruger hcfr korrekt, men havde iprofiler til at køre i bagrunden og aktivere en måling på hcfr's sort mønster(kan man iøvrigt få hcfr til at vise mønstrene i et minimeret vindue istedet for fuld skærm??)
#271875
Torben Rasmussen skrev:At slette HCFR skulle ikke gøre en forskel. Hvorfor stoler du ikke på kalibreringen?
Kan du bruge mine seneste målinger til noget? :-)
#271888
Torben Rasmussen skrev:Det lyder ikke helt rigtigt, men er det rigtig forstået at det altid er på samme Pc du har problemer?
Nej, den kunne som nævnt før, heller ikke måle sortnivau på Acer laptoppen til at begynde med, indtil det pludselig lykkedes. Jeg tænker her bagefter, at det måske skyldes at jeg fik lavet en kalibrering der hævede sort niveauet lige akkurat nok, til at sensoren pludselig kunne opfange det.

Har nu prøvet at installere i1profileren på en ældre HP Elitebook laptop med WIndows 10 og udført sorniveau målingen på Eizo skærmen via denne istedet og.....ser præcis det samme problem. At sensoren giver op, når sortniveau bliver sænket til under 5:5:5 justeringen. Og giver samme ca. 0,070 cd/m2 luminans måling for 5:5:5 niveauet på Eizo skærmen.

Men havde dog allerede før alt dette, prøvet at benytte forskellige usb stik på main computeren. Dvs. både USB 3 stik fra Intel og USB 3 stik fra Marvel på bundkortet. Samt usb 2 stikkene......ingen forskel gav det. Og nu kan jeg så også konstatere at måle på Eizo skærmen fra en anden computer heller ikke gør nogen forskel.

Kan vi nu udlede jeg har en defekt sensor eller skal der stadig flere undersøgelser til, for at udelukke det ikke er et fejl 40 problem? ;-)