Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#273945
Kunne ellers være lidt interessant at få dig/jer på flatpanels.dk på banen her!

Har også prøvet med den ældre v1.6.7 af i1profiler softwaren og ser stadig samme problem. Hvilket nu får mig til at spekulere i om det nogensinde har virket korrekt?? ......kunne da være et interessant emne for flatpanels at tage op, vil jeg mene! Hvor mange monitorer og laptops/Notebooks test ser man ikke på nettet, hvor største delen bruger X-Rite sensoren til at måle med!! ;-)

Update: Men kort opsummeret, ser jeg fejlen opstå i opdatering v1.6.3 . Versionen før denne, v1.6.1 får jeg en kontrast måling opgivet....men får samtidig nogle fejl i GUI'en med manglende muligheder for at tilgå visse indstillinger. Hvilket så viser sig at være fordi WIndows 10 først er understøttet med version 1.6.3.
Så dette vil med andre ord sige, at i1profiler aldrig har virket korrekt under Windows 10......jeg "lugter" en nyheds historie her! ;-) .....medmindre I da er I "lommen" på X-Rite? ;-P

Men syntes da det kunne være interessant at få bekræftet mine obsevationer....X-Rite's support har ikke givet lyd fra sig siden jeg fik svaret som jeg copy pastede i forrige indlæg, hvor en af deres ansvarlige indrømmer at i1profiler softwaren har en fejl og ikke hardwaren.
#273973
Vi er ikke i lommen på nogen. Vi er bare ovre i en problemstilling, som ikke er så aktuel for den måde vi bruger hardwaren på her, da bøde software og driver kommer fra CalMan for vores vedkommende.

Jeg vil helst ikke installere yderligere software på den maskine der bruges til test, og jeg har ikke taget mig sammen til at installere den på min private maskine og teste dér.
#273999
Ok, men så må jeg beklage, at jeg er lidt skuffet over at læse dine 2 udmeldinger. Tillad mig at illustrere hvorfor, ved at oversætte betydningen af dine 2 udmeldinger, som jeg læser dem:

1. Vi/jeg er ligeglade, da vi alligevel har betalt dyre summer for en anden software løsning(CalMan) og er vældig tilfredse med at bruge denne istedet.....og åbenbart(må jeg antage), ikke ser en problemstilling i at den gængse kunde der køber en X-Rite sensor, også er nød til dette for at få korrekte målinger??

2. Da jeg, igen, ikke har personligt interesse i det medfølgende software værktøj(iprofiler), føler jeg mig ikke motiveret for at bruge 10 minutter på at installere og foretage en testmåling for at verificere den er helt gal med kontrastmålinger på X-Rite's egen software(og iøvrigt har været det i laaaang tid, ifølge mine observationer.....)!!
#274001
Nr. 1 kan du godt stryge. Det er kritisabelt at den medfølgende software ikke virker uanset hvilket produkt du køber.

Som nævnt, så kommer softwaren ikke ind på den maskine jeg tester med - sådan er det bare - men det er ikke af uvilje, at jeg ikke har lagt et på min private maskine. Det er blot glemsomhed. Der er 1000 andre ting der fylder i hverdagen, og det her halløj med Flatpanels er noget jeg bruger min fritid (og nu ferie) på. Så jeg beklager, at du tager du føler dig tilsidesat, men det er ikke sket som følge af, at jeg er ligeglad. Det har bare ikke lige topprioritet.
#278198
GPOSCH skrev:Jeg vil slet ikke blande mig.. men har du/I prøvet softwaren DisplayCal? Det er super professionelt og lysår bedre end x-rite og calman software, når det gælder monitor kalibrering. Det er gratis!


https://displaycal.net/
Nope, aldrig hørt om det før....men er nysgerrig, så det vil jeg da lige checke ud. Tak for oplysningen! ;-)
#278200
Torben Rasmussen skrev:....Det har bare ikke lige topprioritet.
Jeg har nu haft en dialog frem og tilbage med X-Rite folkene, hvor jeg bl.a. fik lov at prøve en beta v1.80 af i1profiler som heller ikke lod mig måle sortniveau(black luminance). Jeg udleverede nogle log filer til X-Rite efter kalibrering som de kunne gennemse og fejlsøge på. Men den officielle v1.80 var ikke rettet. Nu har de så for nylig udgavet en v1.81....hvor jeg stadig ikke kan måle sort niveau på.

Og jeg har samtidig fået at vide, at i1display Pro sensoren ikke er specificeret til at kunne måle sortniveau lavere end 0,1 cd/m2. Dette kan da ikke passe?? Hvordan pokker kan TFTcentral så opgive niveauer ned til 0,02 cd/m2 i deres anmeldelser? Er der forskel på den i1display Pro alm. brugere køber og dem online TV/Display anmeldere har?

Igen, det ville være skønt om jeg kunne få lidt hjælp/input fra "prof" folk der har lidt forstand på tingene! ;-)
Er ved at være ret frustreret med de konfliktende informationer jeg sidder med pt.! :-(

Kunne kun finde specs. på sensoren 1 sted, og her er der godt nok anført 0,1 cd/m2(helt præcist 0,1 cd/m2 til 1000 cd/m2) = http://www.vpixx.com/datasheets/ds_i1display_pro.pdf
#278203
Sensoren kan nu godt gå under 0.1, men det er ikke sikkert, at den er specielt præcis i den region. Det er relativt lidt lys. Med de softwarepakker vi bruger er målingen dog ret konsistent selv ned til 0.01 nits, men det er klart, at der ikke skal meget støj til før målingen bliver forurenet. Det er andre typer sensorer man anbefaler til præcise målinger nede i den region. Den burde dog ikke bare give op og spytte nonsens ud. Jeg har ikke tal på ved hvilket niveau vores giver op, men det er i hvert fald under 0.01 nits.

Hvis Xrite oplyser, at deres software har et problem - hvilket du jo har bekræftet på flere maskiner nu - så ville jeg da skifte software hvis jeg var dig. DisplayCal er langt mere avanceret og gearet specifikt mod monitors. Og gratis.
#278210
Torben Rasmussen skrev:Hvis Xrite oplyser, at deres software har et problem - hvilket du jo har bekræftet på flere maskiner nu - så ville jeg da skifte software hvis jeg var dig.
Jatak, de har "rettet" fejlen ved at lave om på måden kontrasten opgives på ved resultat siden, efter endt kalibrering. Således at der nu står "N/A" ud foran kontrast målingen, hvis den(formoder jeg) kommer under 0,1 cd/m2. Hvilket ikke, SURPRISE, hjælper mig ret meget ifht. at kunne få lov til at måle kontraster på VA og ligeledes IPS paneler med en kontrast over 1200:1 ved en lysstyrke på omkring 120cd/m2. Som er den lysstyrke jeg ynder at bruge for at skåne mine øjne.

0,1 cd/m2 tillader jo kun en MAX kontrast på 1200:1 ved 120cd/m2......hvilket lyder latterligt lavt i mine ører. Min gamle Spyder4 Elite havde da ingen problemer med at måle kontrast lavere end dette! Får helt lyst til at spørge Datacolor om hvad deres Spyder5 er specificeret til! ;-(

Hvilket er sagens kerne, for mig. Jeg "opgraderede" fra min Spyder4, for at kunne måle og kalibrere farver endnu mere præcist, samt jeg gik sandelig også ud fra at kontrast målingerne ligeledes var forbedret.

At man så kan smide 4-5000,- på noget tredjeparts software, er egentlig ret underordnet.....det burde slet ikke være nødvendigt. Og kan slet ikke forstå, at denne problem stilling ikke er dukket op langt før jeg opdagede den.
Men jeg må vel formode at folk åbenbart er villige til, uden protester, at acceptere at firmaet bag produktet man har købt, ikke kan levere software der kan udnytte hardwaren 100% og man derfor må bruge thirdparty! Hvor man ikke har samme mulighed for support, hvis hardwaren og software ikke spiller sammen 100%! ;-(
#278218
Torben Rasmussen skrev:.....hvorfor er det vigtigt at den angiver kontrasten korrekt? Hvad vil du bruge den til?
Holy shit....stillede du mig virkelig det spørgsmål i fuld alvor??

Fordi så bliver jeg da nødt til at spørge dig retorisk tilbage, hvorfor er det vigtigt at en sensor måler korrekt? Hvorfor overhovedet have en sensor? ;-)

Og du har intet problem med at X-Rite fokene indirekte fortæller at flatpanels + tft-central mm. i princippet BS'er folk ved at opgive kontrast målinger hvor sortniveauet er under 0,1 cd/m2?? ;-)

Og hvad med den her.....er du klar over at der pt. findes 3 forskellige udgaver af i1display pro sensoren, med forskelligt hardware specifikationer? Som bl.a. gør at hvis flatpanels ikke har den rigtige udgave, så kan folk der læser anmeldelser af TV med HDR lys opgivelse ikke stole på jeres tal som værende pålidelige! ;-)

Som blot er 1 af flere opdagelser min research har kastet lys over den sidste tid.

Når mit nye site går i luften, vil der bl.a. komme en artikel omkring dette emne! ;-)
#278219
Altså, hvis det udelukkende er et issue med en angivelse i softwaren, som xrite angiver, så mener jeg spørgsmålet helt alvorligt. Du siger selv, at du godt kan måle hvis du bruger HCFR og Xrite skriver, at de er bekendte med, at softwaren ikke angiver målingen korrekt, men at der måles korrekt, så hvad er det du vil med tallet for kontrast?
#278237
Torben Rasmussen skrev:....
Jeg er sgu lidt frustreret, da jeg føler niveauet i tråden er for lavt og jeg nu skal igang med at forklare "en voksen mand hvordan han binder sine snørebånd på sine kondi sko"!

Opsummering, så du/alle kan være med.

Jeg købte et nyt display kalibrerings produkt til ca. 2000,- istedet for et andet konkurrende produkt der koster næsten det halve. Jeg forventer så, ligesom på det konkurrende produkt, at alt nødvendigt software følger med og jeg kan anvende produktet som tiltænkt uden begrænsninger.

Opdager så at der er problemer med kontrast målinger, når jeg anvender sensoren på paneler der har +1200:1 statisk kontrast ved 120 cd/m2. Hvilket overrasker og frustrerer mig, da jeg ikke oplevede denne begrænsning ved konkurrentens Spyder produkter.

Dit argument: Jamen du kan da bare bruge diverse andre thirdpary software produkter.

Jeg har som udgangspunkt ikke smidt 2000kr for et stykke hardware, for så at blive nødt til at skulle bruge tid og ressurcer på at sætte mig ind i at bruge andres software produkter. Plus, hvordan kan jeg vide at de andre "uatoriserede" produkter aflæser sensorens signal data korrekt/bedre end hardware udviklerens egen software gør? Det er jo ikke normal logik, i de fleste andre sammenhænge! ;-)

"De andre" software udviklere er vel heller ikke forpligtet på nogen måde til at yde support eller fejlsøge på et hardware produkt, de ikke selv sælger?

Og hvorfor er korrekt aflæsning af kontrast vigtigt? *suk*

1. Hvordan vil du ellers fagligt kunne forsvare at sammenligne panelers ydelse i forskellige produkter?

2. Hvordan vil du ellers verificere at ydelsen på panelet i det produkt du køber, lever op til de specifikationer som producenten opgiver? Jeg ved ikke om du har været omgivet af OLED produkter for længe, så du ikke er klar over at ydelsen på paneler i særligt PC monitorer er meget svingende. Og især på laptops/notebooks da producenterne skifter paneler som vinden blæser og man aner som forbruger reelt ikke hvilket panel man får....medmindre man har en god sensor bl.a. MED korrekt angivelse af kontrast mm.

Og nej, jeg har ikke skrevet at jeg fik sensoren til at "virke" i HCFR. Jeg skrev at jeg fik i1profiler til at måle kontrast ved at bruge et sortniveau testmønster fra HCFR, som havde et hævet sortniveau, således at luminans værdien for sortniveauet blev hævet så højt, at sensoren/i1profiler ville opgive et kontrast tal......hvilket intet har noget at gøre med at sensoren pludselig virkede bedre! ;-)

Håber jeg fik "skåret nok ud" til at vi kan kommunikere på samme niveau igen! ;-)
#278244
Jeg spørger ikke hvorfor kontrastmålingen er vigtig i almindelighed, men for dig som bruger, så er det da en uendelig ligegyldig værdi? Hvad skal du personligt bruge den til? Du anmelder vel ikke skærme? Hvis softwaren kan bruges til kalibrering alligevel, så er dette ene tal vel ikke specielt relevant. Xrite har jo sagt, at selve målingen virker - eller hvordan skal det tolkes?

Og der er ingen der har sagt, at det er Ok, at softwaren ikke fungerer som den skal, men det lyder lidt som om du forventer, at vi blæser det op til forsidestof. Det er fint, at du undersøger det nærmere og får forklaringer af Xrite, men så længe der er en bekræftet bug, så har du jo fået flere gratis alternativer du kan benytte dig af og endda få mere avancerede features. Hvis disse ikke virker med din sensor, så lyder det ikke just til, at den er 100% i orden - enten drivermæssigt eller hardwaremæssigt. Vi har flere af Xrites modeller og de virker fint med 3. part software, både DisplayCal, HCFR og Calman, men som nævnt, så har Xrites egen software ikke nok features til at vi kan bruge den til noget i testøjemed.

Din nedladende tone hører altså ikke hjemme her.