Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#278210
Torben Rasmussen skrev:Hvis Xrite oplyser, at deres software har et problem - hvilket du jo har bekræftet på flere maskiner nu - så ville jeg da skifte software hvis jeg var dig.
Jatak, de har "rettet" fejlen ved at lave om på måden kontrasten opgives på ved resultat siden, efter endt kalibrering. Således at der nu står "N/A" ud foran kontrast målingen, hvis den(formoder jeg) kommer under 0,1 cd/m2. Hvilket ikke, SURPRISE, hjælper mig ret meget ifht. at kunne få lov til at måle kontraster på VA og ligeledes IPS paneler med en kontrast over 1200:1 ved en lysstyrke på omkring 120cd/m2. Som er den lysstyrke jeg ynder at bruge for at skåne mine øjne.

0,1 cd/m2 tillader jo kun en MAX kontrast på 1200:1 ved 120cd/m2......hvilket lyder latterligt lavt i mine ører. Min gamle Spyder4 Elite havde da ingen problemer med at måle kontrast lavere end dette! Får helt lyst til at spørge Datacolor om hvad deres Spyder5 er specificeret til! ;-(

Hvilket er sagens kerne, for mig. Jeg "opgraderede" fra min Spyder4, for at kunne måle og kalibrere farver endnu mere præcist, samt jeg gik sandelig også ud fra at kontrast målingerne ligeledes var forbedret.

At man så kan smide 4-5000,- på noget tredjeparts software, er egentlig ret underordnet.....det burde slet ikke være nødvendigt. Og kan slet ikke forstå, at denne problem stilling ikke er dukket op langt før jeg opdagede den.
Men jeg må vel formode at folk åbenbart er villige til, uden protester, at acceptere at firmaet bag produktet man har købt, ikke kan levere software der kan udnytte hardwaren 100% og man derfor må bruge thirdparty! Hvor man ikke har samme mulighed for support, hvis hardwaren og software ikke spiller sammen 100%! ;-(
#278218
Torben Rasmussen skrev:.....hvorfor er det vigtigt at den angiver kontrasten korrekt? Hvad vil du bruge den til?
Holy shit....stillede du mig virkelig det spørgsmål i fuld alvor??

Fordi så bliver jeg da nødt til at spørge dig retorisk tilbage, hvorfor er det vigtigt at en sensor måler korrekt? Hvorfor overhovedet have en sensor? ;-)

Og du har intet problem med at X-Rite fokene indirekte fortæller at flatpanels + tft-central mm. i princippet BS'er folk ved at opgive kontrast målinger hvor sortniveauet er under 0,1 cd/m2?? ;-)

Og hvad med den her.....er du klar over at der pt. findes 3 forskellige udgaver af i1display pro sensoren, med forskelligt hardware specifikationer? Som bl.a. gør at hvis flatpanels ikke har den rigtige udgave, så kan folk der læser anmeldelser af TV med HDR lys opgivelse ikke stole på jeres tal som værende pålidelige! ;-)

Som blot er 1 af flere opdagelser min research har kastet lys over den sidste tid.

Når mit nye site går i luften, vil der bl.a. komme en artikel omkring dette emne! ;-)
#278219
Altså, hvis det udelukkende er et issue med en angivelse i softwaren, som xrite angiver, så mener jeg spørgsmålet helt alvorligt. Du siger selv, at du godt kan måle hvis du bruger HCFR og Xrite skriver, at de er bekendte med, at softwaren ikke angiver målingen korrekt, men at der måles korrekt, så hvad er det du vil med tallet for kontrast?
#278237
Torben Rasmussen skrev:....
Jeg er sgu lidt frustreret, da jeg føler niveauet i tråden er for lavt og jeg nu skal igang med at forklare "en voksen mand hvordan han binder sine snørebånd på sine kondi sko"!

Opsummering, så du/alle kan være med.

Jeg købte et nyt display kalibrerings produkt til ca. 2000,- istedet for et andet konkurrende produkt der koster næsten det halve. Jeg forventer så, ligesom på det konkurrende produkt, at alt nødvendigt software følger med og jeg kan anvende produktet som tiltænkt uden begrænsninger.

Opdager så at der er problemer med kontrast målinger, når jeg anvender sensoren på paneler der har +1200:1 statisk kontrast ved 120 cd/m2. Hvilket overrasker og frustrerer mig, da jeg ikke oplevede denne begrænsning ved konkurrentens Spyder produkter.

Dit argument: Jamen du kan da bare bruge diverse andre thirdpary software produkter.

Jeg har som udgangspunkt ikke smidt 2000kr for et stykke hardware, for så at blive nødt til at skulle bruge tid og ressurcer på at sætte mig ind i at bruge andres software produkter. Plus, hvordan kan jeg vide at de andre "uatoriserede" produkter aflæser sensorens signal data korrekt/bedre end hardware udviklerens egen software gør? Det er jo ikke normal logik, i de fleste andre sammenhænge! ;-)

"De andre" software udviklere er vel heller ikke forpligtet på nogen måde til at yde support eller fejlsøge på et hardware produkt, de ikke selv sælger?

Og hvorfor er korrekt aflæsning af kontrast vigtigt? *suk*

1. Hvordan vil du ellers fagligt kunne forsvare at sammenligne panelers ydelse i forskellige produkter?

2. Hvordan vil du ellers verificere at ydelsen på panelet i det produkt du køber, lever op til de specifikationer som producenten opgiver? Jeg ved ikke om du har været omgivet af OLED produkter for længe, så du ikke er klar over at ydelsen på paneler i særligt PC monitorer er meget svingende. Og især på laptops/notebooks da producenterne skifter paneler som vinden blæser og man aner som forbruger reelt ikke hvilket panel man får....medmindre man har en god sensor bl.a. MED korrekt angivelse af kontrast mm.

Og nej, jeg har ikke skrevet at jeg fik sensoren til at "virke" i HCFR. Jeg skrev at jeg fik i1profiler til at måle kontrast ved at bruge et sortniveau testmønster fra HCFR, som havde et hævet sortniveau, således at luminans værdien for sortniveauet blev hævet så højt, at sensoren/i1profiler ville opgive et kontrast tal......hvilket intet har noget at gøre med at sensoren pludselig virkede bedre! ;-)

Håber jeg fik "skåret nok ud" til at vi kan kommunikere på samme niveau igen! ;-)
#278244
Jeg spørger ikke hvorfor kontrastmålingen er vigtig i almindelighed, men for dig som bruger, så er det da en uendelig ligegyldig værdi? Hvad skal du personligt bruge den til? Du anmelder vel ikke skærme? Hvis softwaren kan bruges til kalibrering alligevel, så er dette ene tal vel ikke specielt relevant. Xrite har jo sagt, at selve målingen virker - eller hvordan skal det tolkes?

Og der er ingen der har sagt, at det er Ok, at softwaren ikke fungerer som den skal, men det lyder lidt som om du forventer, at vi blæser det op til forsidestof. Det er fint, at du undersøger det nærmere og får forklaringer af Xrite, men så længe der er en bekræftet bug, så har du jo fået flere gratis alternativer du kan benytte dig af og endda få mere avancerede features. Hvis disse ikke virker med din sensor, så lyder det ikke just til, at den er 100% i orden - enten drivermæssigt eller hardwaremæssigt. Vi har flere af Xrites modeller og de virker fint med 3. part software, både DisplayCal, HCFR og Calman, men som nævnt, så har Xrites egen software ikke nok features til at vi kan bruge den til noget i testøjemed.

Din nedladende tone hører altså ikke hjemme her.
#278311
Torben Rasmussen skrev:Jeg spørger ikke hvorfor kontrastmålingen er vigtig i almindelighed, men for dig som bruger, så er det da en uendelig ligegyldig værdi?
.....Din nedladende tone hører altså ikke hjemme her.
Sorry Torben, men det min naturlige reaktion på at have brugt så meget tid på dette emne som jeg har, og gang på gang får feedback fra hhv. forskellige X-Rite supportere og dig her i tråden, der indikerer at man enten ikke vil(taler udenom) eller gider at tage min problem stilling særlig alvorligt! Hvilket er temmlig skuffende, sorry, men sådan føler jeg det! ;-(

Og nej, du kan ikke bare gå ud fra du kender mit behov mht. brugen af kalibrerings funktionerne. Jeg har måske ikke et arbejde som tester og anmelder af display paneler, men jeg har dog en baggrund som tekniker og en passion/nørded perfektion- indenfor at få diverse elektroniske apparater til at køre optimalt ved at teste og måle. Samt være behjælpe overfor andre med rådgivning og information. Og indenfor display teknologi, og særlig så længe LCD eller enheder der ikke kan slukke for baggrundslyset dominerer, er kontrast egenskaberne altså ret vigtigt, for at kunne bedømme billedkvaliteten at panelet. At man så også kan bruge det til andre ting såsom vurdering af slidtage mm. diagnoser er så en anden sag.

Så det pisser mig lidt af, at høre dig fortælle/diktere mig, at jeg da bare skal være ligeglad og komme videre. Var jo slet ikke den slags "hjælp"/feedback jeg forsøgte at opdrive herinde! ;-)

Men OK, jeg er kommer videre!

Mit indtryk af X-Rite folkene er, at de syntes at holde fast I at sensoren ikke er beregnet til at måle lumens lavere end 0.1 cd/m2 og vil derfor heller ikke tillade dette i deres i1profiler software. Hvilket jeg så kan være skuffet over, da jeg søgte/forventede en medfølgende plug & play software løsning til sensoren, med support fra hardware producenten.

Nuvel, jeg har leget lidt med HCFR idag og fået den til at komme med en kontrast opgivelse, men er i tvivl om hvor pålideligt den er. HCFR er jo ikke særlig plug&play for en begynder. Den er jo som standard sat op til TV kalibrering(for mig at se, med dens 709 farveprofil, samt et forhøjet sort niveau 16-255). Men fik da en kontrast opgivelse på lidt over 5000:1 ved 120 cd/m2

Prøvede også DisplayCal og denne kan jeg umiddelbart bedre lide, da den minder mere om i1profiler ifht. test procedure og "plug & play" anvendeligheden. Men tallene i profil målingen der er opgivet efter kalibrering er dog ikke særlig "brugervenligt". Har vedhæftet et screenshot af resultat målingerne....hvordan udleder jeg mon lige kontrasten fra tallene?
Vedhæftede filer
profil data fra displaycal.png
profil data fra displaycal.png (188.41 KiB) Vist 2920 gange
#278319
At sensor og software ikke er gearet til målinger under 0.1 nits virker tumpet. Det udelukker VA skærme fra at blive målt i de sidste trin på skalaen. Hvis de har indrømmet, at det er en bug, så kan de vel ikke hævde, at det er en feature efterfølgende. SpectraCal bruger samme type sensor i deres C6-model, som dog er cherrypicked og kalibreret før den sendes ud, men det er reelt samme hardware. Jeg har ikke set dem nævne begrænsninger i målingen af sort. Jeg må også indrømme, at selve målingen af sort ikke er noget jeg er voldsomt bekymret over ift anmeldelserne - især i betragtning af, at SpectraCal selv roser i1Display Pro for dens egenskaber til at måle lav belysning. Der følger en visuel bedømmelse med i vore tests, og jeg er fint i stand til at vurdere sortniveauet uden nødvendigvis at have sikkerhed ned i 0,001 nits detaljen. Vil man have det, så skal man ud i grej ala Klein K10, men så snakker vi jo priser på +6000 USD. Kontrastforholdet er essentielt blot et tal, som gør det nemmere for folk uden first-hand kendskab at bruge til at sammenligne med. Om det er 5000:1 eller 3000:1 er ikke super vigtigt - det er ret nemt at skille fårene fra bukkene med øjnene under de rette forhold.

Mht de to øvrige softwarepakker, så er DisplayCal til monitors og HCFR er skabt til TV. Førstnævnte kan muligvis ikke give dig målingen af sort direkte, selvom den godt nok kan vise den for hvid, så hvorvidt man kan grave den frem ved jeg ikke. Ellers burde det passe med, at Y-værdien kan konverteres til at give sortniveauet, da den angiver luminansforløbet relativt fra 0 til 100, hvor du har målt 100 til 120,76 nits og sort er målt til en Y på 0,0183 ift. hvid, dvs. 120nits*0,0183=0,02196 nits. Det giver et kontrastforhold på 100/0,0183=5.464:1. Med HCFR skal du nok bruge et par minutter på at få den vredet over i sRGB og sat levels til fuld ramte før den egner sig til monitors.
#278326
Torben Rasmussen skrev:At sensor og software ikke er gearet til målinger under 0.1 nits virker tumpet. Det udelukker VA skærme fra at blive målt i de sidste trin på skalaen. Hvis de har indrømmet, at det er en bug, så kan de vel ikke hævde, at det er en feature efterfølgende.
100% enig og var også derfor jeg efterfølgende blev frustreret, da de senere så pludselig trak i land og fortalte sensoren ikke var egnet til at måle lavere end 0.1 nits eller cd/m2. Jeg fik en mail fra dem for en time siden, hvor de meddeler mig at min support sag vil blive lukket, da deres teknikere har meddelt at de ikke kan(/vil) tilbyde support for målinger der ligger udenfor specifikationerne. Så jeg kommer nok ikke længere med dem.

De der Klein sensorer er da ellers ret hardcore! :-) De er faktisk kommet med en ny enhed, du kan købe for den nette sum af 4999,- USD.....så en del billigere end de +6k du startede ud med.....måske flatpanels skal have et eksemplar så? ;-P

Det er ikke bare kontrast "forholdet" jeg kun er interesseret i, men også hvor dyb en sort farve panelet kan lave. Som gammel "analog mand" er sortniveau jo noget jeg forbinder med "billed kvalitet" og bl.a. derfor jeg var spændt på de nye OLED tv og de kommende ILED/nano-led/QLED eller hvad nu det nye bliver, der ender med at overtage det nuværende OLED marked! ;-)

Tak for udredningen af tal værdierne i DisplayCal. Men er det ikke lumens værdierne i nits(cd/m2) man normalt dividerer for at få det réelle kontrast forhold? Du konverterede jo black luminance værdien til nits, men brugte så ikke værdien i din kontrast udregning? :-)

Selvom selve måle processen er gjort automatisk(og gui'en gjort simpel), slipper DisplayCal ikke helt for stadig at lugte lidt af "ingeniør tankegang", når brugeren selv skal regne på tallene for at få selv "basic" oplysninger ud af en resultat tabel! ;-p
#278333
Om man konverterer og dividerer eller blot tager de relative værdier og bruger giver det samme... Skalaen er jo lavet så den sætter hvid til 100 og måler resten i forhold til dette. Du er velkommen til at omregne til nits først, men det er bare en redundant operation.

Konverteringen var for din skyld, så du kunne få sort også. Hvid har du fra tabellen.