Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#21858
Hej.

Jeg har nogle spørgsmål til hvordan Windows håndterer farver/farveprofiler.

Jeg har købt en Colorvision Spyder2 Express. Det er - som i nok ved - en fysisk enhed som aflæser de viste farver på skærmen og genererer en ICC farveprofil ud fra dette.

Så langt så godt.

Jeg har kørt kalibreringen igennem på min Samsung 215TW og før/efter sammenligningen i Spyder programmet ser meget fin ud.

Nu har Spyder softwaren genereret ICC profilen og jeg har sikret mig at den er default profil i Windows.

Men, nu hopper kæden af for mig.

Jeg troede naturligvis at Windows og alle programmer som kører under Windows nu ville anvende denne farveprofil og at billeder i f.eks. IE, Firefox, ACDSee osv osv ville være korrekte udfra profilen. Det lader ikke til at være tilfældet og det undrer mig særdeles meget.

Jeg har nu fundet ud af at nogle enkelte programmer anvender den definerede Windows ICC farveprofil (photoshop osv), men ved nogen hvorfor i alverden at Windows programmer ikke helt generelt anvender den specificerede ICC farveprofil som standard?

Vil det sige at jeg kun kan få glæde af min kalibrerede farveprofil i nogle få grafiske programmer og ikke i f.eks. IE, Firefox osv.?

Med forvirret hilsen

Michael
Brugeravatar
Af Montago
#21884
Windows fatter generelt hat og bjælle af ICC farveprofiler

derimod kan man kalibrere HELE skærmen og derfor også ALLE programmer ved at bruge fx et prøvebillede fra TV2/DR1 eller Nvidias DVD-player som har denne indbygget... man skal så bruge et stykke blåt folie som man kigger igennem

Med farve-skemaet kallibrere du skærmen via Windows/Nvidia/Ati farve panelet indtil alle farver/nuyancer/gråtoner passer som de skal (THX kallibrering)

dtte har jeg selv gjort, og virker glimragende på film og billeder :)