Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af PhDream
#162942
MortenOJ skrev:
Brian GT skrev:
PhDream skrev:Jeg håber ikke, at I bruger hans hvidbalance indstillinger, da de vil gøre mere skade end gavn på jeres tv. Alle plasma paneler er nemlig forskellige og derfor er hvidbalance indstillingerne ubrugelige for alle andre end ejeren af det kalibrerede tv.

Det er bedre, bare at lade 10p hvidbalance være som den er.
Har forsøgt med og uden, billedet er bedre med hans 10p hvidbalance kørt ind !
Er det slet ikke muligt det fungere ?
Det vil jeg også gerne vide. Jeg synes nemlig også at billedet er bedre med 10p hvidbalance.
Billedet bliver ikke korrekt, hvis I bruger et andet panels 10p hvidbalance indstillinger. Rasmus skriver det altid i sine anmeldelser og derfor viser han aldrig disse indstillinger, da de gør mere skade end gavn. Billedet bliver simpelthen "forkert", ukorrekt ift. industristandarden for hvordan et korrekt billede ser ud. Det skriver andre eksperter og anmeldere også.

At I så synes, at billedet ser bedre ud, kan være en anden ting. Det er trods alt jeres tv, og hvis I vil bruge indstillingerne, skal I bare gøre det, uanset hvor ukorrekt billedet bliver. :)
Af MortenOJ
#162963
Ja ok. Jeg vil så sige, at det er svært at se forskel på, om 10p er til eller fra. Men jeg synes, at det giver et lidt blødere og naturligt billede.
Af MortenOJ
#162985
Jeg har nu prøvet indstillingerne fra avf sammen med Digital Video Essentials Blu-ray'en. Efter jeg ændrede brightness til 58 og farve til 47, var alt SPOT-ON. Så indstillingerne virker altså på mit tv. Også med 10p slået til.
Af madsgrenaxelsen
#163828
PhDream skrev:Jeg håber ikke, at I bruger hans hvidbalance indstillinger, da de vil gøre mere skade end gavn på jeres tv. Alle plasma paneler er nemlig forskellige og derfor er hvidbalance indstillingerne ubrugelige for alle andre end ejeren af det kalibrerede tv.

Det er bedre, bare at lade 10p hvidbalance være som den er.
Jeg er ikke helt enig med dig her, for jeg kan se betydelig forbedring i både kvalitet, kontrast, skarphed og detaljegrad når jeg bruger hans 10 punkts hvidbalance. som fingerpeg kan du bruge det men hvis du vil have det yperste ud at "dit" tv så skal du selvfølgelig have en specifik kalibrering på dit eget tv.
Af madsgrenaxelsen
#163829
Til dem der har dette tv, synes i så ikke at billedet bliver en smule for mørkt og ukorrekt i mørke scener når man sætter sortniveauet på lav gennem RGB udgang?