Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#12678
Jeg er ved at kalibrere en ny SyncMaster 971P ind til billedbehandling i Photoshop CS2. Jeg kalibrerer med en Spyder2.

Jeg synes det er helt vildt som der skal skrues ned for brightness og kontrast for at nå ned på de rigtige værdier omkring 100 cd/m2. Jeg har skruet brightness ned på 35% og contrast ned på 50%.

Jeg skal ned omkring 100-110 cd/m2 for at kunne lave rimelig bedømmelse af mine print.

Jeg har kun erfaring med CRT. Dette er den første LCD jeg skal kalibrere. Er der nogen af jer der har erfaringer med dette...?

På forhånd tak.

Lars T.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#12704
Det lyder nu meget sandsynligt. Skærmen kan trods alt levere 250 cd/m2, men på en liniær skala kan du have ret i at en indstilling på 35% er ret lavt ift. maks. på 250 cd/m2.

En kontrast på 50 er dog ret normalt. Min egen 193P+ står også på 50, men jeg sigter efter 180 cd/m2 mht. lysstyrken i stedet.
Af Udsen
#14167
Hej
Jeg har også et godt øje til ovennævnte skærm, men har endnu ikke købt.

Jeg råder desværre ikke over kalibreringsudstyr, som Spyder 2 eller andet. Har I nogle pratiske henvisninger til, hvordan jeg opnår en rimelig kalibrering. Skal jeg f.eks. følge Lars T. procent reguleringer på brightnes og kontrast, og derefter se mig tilrette med resten ?

Findes der andre hjælpemidler til kalibrering, som ikke nødvendigvis koster det samme som skærmen (eller der omkring O_O )?

Hilsen JU
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#14204
Rasmus har jo også skrevet i testen hvad han har justeret på, så det kan du vel bruge som udgangspunkt.
Af Lars T.
#14207
Hej

Min kalibrering resulterede i følgende settings for at opnå det rigtige resultat, som er overraskende godt må jeg sige:

Brightness 30%, Contrast 50%

R 48%, G 45% og B 53%

Håber du kan bruge det til noget.

Hilsen

Lars T.
Af Udsen
#14373
Hej igen
Tak for oplysningerne. Når jeg engang får købt en skærm, så prøver jeg med Lars' indstillinger og håber, at det er tæt på det optimale.

Hilsen JU