Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Toyota
#159700
Hej flatpanels jeg har et panasonic tx-p46st32y og er rigtig glad for dan, man vil lige høre om hvordan jeg kan ændrer gamma på tvet, for har læst inde på en engelsk hjemmeside, der hedder hdtvtest at man kan ændre gamma hvis man kommer ind på noget der hedder service menu, jeg har fundet ud af hvordan man kommer ind på service menu, man tallene er anderledes der inde så hvis der er nogen der har en anelse hvad tallene kan indstiles på for at få et lidt bedre sd billede end der er ved fabrik indstillingerne så må i gerne skrive tilbage.. der er primært ved mørke billeder at der kan forkomme fnider i billedet.
Af bantam
#159723
Man kan ikke ændre gamma på st30-modellerne. Det HDTVTest forsøger sig med, er at ændre ALL-CUT - men i virkeligheden er det blot en finjustering af LYS (BRIGHTNESS). Alt efter hvordan man beregner gamma, vil sådan en justering vise sig som en ændring i den lave (mørke) ende af gamma-kurven - men det afhænger altså af, hvilken matematisk overføringsfunktion man antager(!) at TV'et bruger...

Worst case sker der det, at man blot klipper shadow details bort - hvilket matematisk set vil ligne en øget gamma i den lave ende af kurven.

Hvis du mangler shadow details, er du nok nødt til at skrue op for LYS i stedet - og modsat.
Af Toyota
#159731
Ok så vil jeg prøve med at justere lidt på lysstyrken.. :)