Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#159419
Hey.

Jeg har brugt de sidste par dage på at kalibrere mit NX723 med forskellige diske. Den jeg selv synes gav det bedste billede var Disney World of Wonder.

Spørgsmålet er, om mine indstillinger er helt hen i vejret. Jeg er især i tvivl om Gamma indstillingen, som jeg har sat til "Min" ifht. "0" fra standard. Jeg kan ikke finde andre på nettet som har denne gamma indstilling - næsten alle bruger "0" - også fra ex. CNET review, men hvis jeg selv bruger "0" synes jeg billedet ser alt for udvasket ud.

Ifølge Gamma testen på Disney WoW (som består af checkboard baggrund, hvor man skal finde den gråtone som blender bedst i baggrunden), så er værdien på "1.8" hvis Gamma er "0" og ca. 2 hvis Gamma er "Min" - altså tættere på "2.2" som er ideelt.

Mine kalibrerede indstillinger er skrevet neden for. De er lavet om aftenen med OK meget lys i rummet fra lamper. Laver jeg kalibrering om dagen får jeg ca. samme indstillinger som disse, så det gør ikke den store forskel.

Scene: Cinema
Picture Mode: Cinema2
Backlight: 7
Contrast: Max
Brightness: 52
Color: 52
Color Temperature: Warm2
Sharpness: 15
Noise Reduction/Digital Noise Filter/MPEG noise filter: Auto
Black Corrector: Off
Adv. Contrast Enhancer: Off
Gamma: Min
LED Dynamic Control: Standard
Auto Light Limiter: Off
Clear White: Off
Live Color: Off
Detail Enhancer: Off
Edge Enhancer: Off

Er der andre (evt. mere erfarne) som har indstillinger lign, eller vil prøve disse indstillinger på deres NX723 eller HX823 og melde tilbage?
Af bruiser
#159960
He.j
Jeg ville prøve og sæt mit op efter din metode her i aften.
Har du fundet nogen andre kalibreringer? eller køre du stadig med den du selv har sat op.
Fik mit sony 723 i onsdags:) så jeg læser alt hvad jeg kan finde om det.
Af hkknudsen
#159972
Halløjsa,

der er et par kalibrerede settings her:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthre ... 66&page=37
http://forums.cnet.com/7723-19410_102-5 ... hreadPopup

Jeg har lige nøjagtigt også leget med gamma her til aften... og prøvet at køre lidt med +2, hvilket jeg heller aldrig har set andre gøre. Men nu synes jeg netop jeg slipper for lidt udvaskede farver. Har i samme forbindelse kørt brightness lidt op. Der står lidt om gamma her:

http://www.hdtvtest.co.uk/news/what-is- ... 511108.htm

Er du sikker på, at en lavere værdi som setting giver en højere gamma, eller har jeg misforstået ? Synes ikke det stemmer med mine observationer. Måske friske øjne i morgen vil kunne klarlægge det.
Af bruiser
#159974
Er der ikke nogen der kan sende mig noget på dansk :)
Af hkknudsen
#159976
Du løber dem bare igennem fra en ende af.. første link skal du scrolle ned midt på siden
Af hkknudsen
#159977
Backlight = baggrundslys
Picture = kontrast
Brightness = lys
Color - farvemætning
Hue = farvebalance
Color Temp = farvetemperatur
Sharpness = skarphed
Noise, MPEG, DOT, Motionflow, Cinemotion = 3 støjreduktioner, motionflow, film-tilstand

ADVANCED SETTINGS = avancerede indstillinger
Black Corrector = sort-korrigering
ADV Contrast Enh = avanc. kontrastforbedring
Gamma = gamma
LED Dynamic = LED dynamic
Auto Light = auto light
Clear White = klar hvid
Live Color = levende farver

White Balance = hvidbalance
R Gain = rødjustering
G Gain = grøn
B Gain = blå
R Bias = rød bias
G Bias = grøn
B Bias = blå

Detail Enhancer = detaljeforbedring
Edge Enhancer = kantforbedring
Skin Naturalizer = hudtonekorrektion
i/p Conversion Preference = ip-konvertering
Af hkknudsen
#159978
Denne virker umiddelbart fin til gamma:

http://www.normankoren.com/makingfinepr ... gammachart

Med den på skærmen kan man med det samme se effekten af at ændre gamma-setting, jeg synes rigtigt nok også at for at opnå gamma=2,2 skal setting helt ned på min. Det må næsten være utroværdigt på denne måde, da det jo ikke er det en rigtig kalibrering giver
Af bruiser
#159991
Jeg takker mange gange for hjælpen det hele er sat op nu, men er det kun mig som syntes det er lidt mørkt?