Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#140179
Hej Flatpanels samt læsere.

Jeg har for nyligt købt et Samsung UE46d8005
Har fået sat det op, og det ser bare super ud.

Men her kommer så mit problemt.
Når der vises meget mørke scener falder lysstyrken i tv'er. Dette gør sig specielt bemærket på underteksterne/kanal logo som går hen og bliver grålige. Når der derefter vises en lys scene bliver underteksterne/logoet klart hvide igen. Dette er yderst belastende!

Jeg har været alverdens indstillinger igennem og deaktiveret alle "billedforbedrings funktioner" uden succes. Jeg har kontaktet Samsung og de siger at det er defekt?
Gør jeg noget galt, og hvad kan dette skyldes?

Mvh
Jonas Jensen
#140186
FiskerenJonas skrev:Men her kommer så mit problemt.
Når der vises meget mørke scener falder lysstyrken i tv'er. Dette gør sig specielt bemærket på underteksterne/kanal logo som går hen og bliver grålige. Når der derefter vises en lys scene bliver underteksterne/logoet klart hvide igen. Dette er yderst belastende!
Samsungs nye serie burde have micro dimming, som er en form for lokal dæmpning af lyset i mørke områder. Ældre modeller havde dynamisk dimming som virker på den måde du beskriver. Har du evt. slået microdimming fra?
Af FiskerenJonas
#140188
Jeg forespurgte netop på dette, da jeg kontaktede Samsung. De oplyste at man på D8005 serien ikke har adgang til deaktivering af Micro dimming via. hverken tv-menu eller service-menu?
Af Peter Schrøder
#140189
FiskerenJonas skrev:Jeg forespurgte netop på dette, da jeg kontaktede Samsung. De oplyste at man på D8005 serien ikke har adgang til deaktivering af Micro dimming via. hverken tv-menu eller service-menu?
Jeg får først mit i aften, så jeg har ikke selv leget med det :-)

Mit "gamle" har dog en Dynaisk kontrast funktion, som ganske vist kun kan deaktiveres i service menuen, men som dog har forskellige niveauer, hvoraf den svageste er til at leve med. Hvis du kigger under "D" i index, har du så ikke en dynamisk kontrast dér?
Det kan jo så også være dim micro dimming som ikke fungerer efter hensigten...
Af FiskerenJonas
#140190
Jo det er muligt at deaktiverer dynamisk kontrast i menuen. Jeg har dog også prøvet dette dog uden held. Jamen smid mig da lige en besked, når du får testet dit, om du oplever det sammen, samt hvilke settings du anvender :)
Af Holm86
#140203
Jeg forstår ikke helt?? Du siger at Samsung siger det er defekt. Hvorfor får du så ikke bare et nyt?
Af noxity
#140209
Det er vidst ikke muligt at deaktivere systemet, uden at skulle ind i service-menuen. Det kan jeg dog ikke anbefale dig, hvis du ikke ved præcist hvad du skal ændre og hvordan.

Det hedder auto-dimming, og har også været brugt på samsungs led modeller sidst år. Her fik de en del negativ omtale for netop dette, men anmeldelserne siger alle at systemet er blevet langt mindre aggressivt i de nye D-modeller, hvilket er en væsentlig forbedre over sidste års modeller.

Så enten skal du tage chancen i service menuen ved at finde en guide et sted, leve med det eller returnere det.

3 muligheder, du vælger :)
Af FiskerenJonas
#140214
Tak for svaret =)
Prøver at kontakte Samsung igen i morgen. Der må da være en måde at deaktivere dette via en service menu.
Af claustrier
#140216
Det er Power Saving der gør dette

Tools - Energibesparelse

Slå det helt fra så er billedet stabilt.....
Af FiskerenJonas
#140227
Er forsøgt det har desværre ikke nogen indflydelse på dette =(
Af Tjald
#140248
Det er en bevidst feature fra Samsung, som skal forbedre sort-niveauet i mørke scener. Jeg har en 46C6005, og jeg døjer med det samme problem.

Man kan vist slå det fra i servicemenuen, men indtil videre har jeg sat min skærm i Game-mode. Det går lidt ud over billedkvaliteten, men man slipper for det aggressive skift i farver, som især kan ses på undertekster og logoer.
Af FiskerenJonas
#140266
Har d.d. igen snakket med Samsung. De kan ikke hjælpe med dette problem (service menu) over telefonen, men oplyser, at eftersom jeg har et 46" eller derover, yder de premium service. Dvs. at en teknikker efter aftale kan komme forbi og indstille/fjerne autodimming i service menuen på ens tv. Håber dette hjælper
Af noxity
#140290
Du skal bare være opmærksom på at en deaktivering af systemet vil tydeliggøre et evt. clouding problem.
Af StoreSol
#140599
Hej.

Oplever nogen af jer d8005 (LED) ejere, en tydelig lysning af farverne i bunden af skærmen, og lidt i toppen.

Er det noget man må leve med, da det nu er edge led, er det noget man kan indstille sig væk fra eller noget helt andet?

//StoreSol