Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af tvand
#9384
Hej - jeg købte for to måneder siden et Samsung LE32M6 TV. Jeg er ganske godt tilfreds med det, men en ting irriterer mig. I mange udsendelser er rød alt for dominerende i hudfarven på mennesker. Jeg har snart prøvet alle mulige indstillinger, også at helt fjerne den røde farvetemperatur, men intet synes at hjælpe. Er der nogen der har en idé?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#9792
Altså som udgangspunkt kan nogenlunde forbedringer hjælpe ved blot at ændre farvetemperaturen. Har du forsøgt dette frem for at skrue f.eks. rød langt ned? Du kan eventuelt også forsøge at først reducere grøn en smule og se hvad det gør. Hvis det ikek stabilisere det, så forsøg også at hæv blå en smule. Der er tit sammenhæng mellem de tre værdier, som jeg også oplever når jeg selv måler på skærmene og Samsungs hænger typisk sådan sammen, at grøn kan stabilisere de to andre farver lidt.

Ved at reducere rød, kan man også hæve blå lidt og omvendt. Også ved at reducere blå, hæves rød typisk en smule og omvendt igen.
Af Hanga
#10112
Jeg går ud fra det er et M61B i snakker om?

Det TV har jeg nemlig, og ja der kan være problemer med ansigter, hos mig er det så mere gule pletter der kan forekomme. Det er sjældent, men det sker. Jeg synes det hjælper at generelt sænke farveindstillingerne, og så køre med normal farvetemperatur (standardindstillingen er kold1).