Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#91993
Hey allesammen. Jeg er en heldig ejer af et Panasonic P50V10E Plasma tv. Problemet er at jeg tror jeg har fået en slagt burn in, af at køre i 16:9 format.

Som mange af jer nok ved går billedet ikke helt ud til " Tv-Rammen "
Der er en form for " bjælke " eller en slags afstand fra både toppen og bunden og ind til selve billedet.
Den afstand hvor der stortset aldrig bliver vist billede på har gjort, at når jeg slår over på et sort billede ( Fx. en Radiokanal ) hvor der ikke bliver vidst noget billede kan jeg se både bjælken i bunden og i toppen af mit Tv.

Tvet er kun et par måneder gammelt, og jeg har kørt med fabriksindstillingerne fra start.

Mine spørgsmål lyder følgende :

Hvorfor går billedet ikke helt ud til rammen ? ( Det gør det på nogle af kanalerne )

Hvordan fjerner jeg mit " burn-in " og forhindrer at det kommer igen ?

Kan jeg på nogen måde få mit billede til at fylde hele skærmen ?

Håber i kan hjælpe, da det er lidt surt at jeg allerede sidder med et slags fastbrændt billede efter så kort tid :((
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#91995
Letterbox-formatet passer ikke til 16:9, så det kan kun vises med sorte bjælker. Du kan måske få det til at fylde hele skærmen vha. en zoom-funktion på TV'et, men det vil gå ud over resten af billedet.

Burn-in kan viskes ud igen. Læs mere om det her;
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1167305835

Prøv at bruge THX-profilen på dit TV i stedet. Den er mindre aggressiv og billedet er desuden meget bedre i den profil.