Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af korben
#84207
Jeg er ved at købe ny pc monitor en DELL U2410 ULTRASHARP 24 og jeg har et Pioneer LX5090H og så vil jeg også gerne bruge lidt penge på noget udstyr så jeg kan sætte mine farver rigtig op.

Jeg har set på en DataColor Spyder3 Elite men er ikke sikker på om det er et godt køb til det jeg skal bruge den til. Hvad siger i?

"Spyder3 provides industry-leading performance for the precision calibration of LCD, CRT, projector and notebook displays." mit tv er jo plasma kan jeg stadig bruge denne? eller skal jeg have en Datacolor Spyder3TV også???
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#84219
Problemet med Spyder3 er, at sensoren ikke er specielt godt indstillet fra fabrikken, så du kan ikke være sikker på at den måler præcist nok. Hvis du vil bruge den til dit TV, så skal du være obs på at du nok skal bruge HCFR softwaren i stedet, hvilket kræver noget indsigt i kalibrering. Se vores artikel om kalibrering i vores fokussektion.
Af korben
#84234
Jeg kunne læse at den Adobe RGB setting som er med til min nye monitor faktisk ikke er helt ved siden af. Så jeg venter med at købe kalibrering til den. ( det jeg tror det bliver en spyder 3 pro elite når jeg får bruge for det.)

Men jeg har så købt en Datacolor Spyder3 TV til mit tv. da jeg tror der er en del at kalibrer på sådan LX5090h. Men skal jeg bruge det software der er med eller er det noget med at man kan bruge noget fra et andet firma som er bedre. tror det heder calman

http://www.befro.dk/shop/datacolor-spyd ... 3728p.html