Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#76361
Jeg har kørt en kalibrering af min projector med Spyder3 Elite. Farverne ser OK ud, men profilen bliver alt for mørk og er ubrugelig til video. Den måler sort til 0,00 og lys til ~7. Jeg har placeret sensoren ca. 30cm fra lærredet som anvist og som sagt er gamma og farverne ganske præsice. Jeg mangler i den grad mulighed for at kunne lysne profilen, men kan ikke lige se hvordan man kan gøre det?

Efterfølgende har jeg så kørt kalibreringen i Windows 7 hvilket giver meget bedre resultat mht. lysstyrken, så måske dur Spyder3 softwaren bare ikke til projektor som adviseret?
Af bantam
#76369
Når du skriver et "lys er ca. 7", hvad mener du så? Hvilken måleenhed?

Kan du ikke skrue op for kontrasten og få noget mere lys på?
Af Toranaga
#76376
Det er standard måleenheden cd-et-eller-andet.

Det hjælper ikke at skrue mere op for lyset når profilen er så mørk.
Af bantam
#76380
Kan du ikke prøve at forklare begrebet "profil"? Kalibrerer du en PC i stedet for selve projektoren?
Af Toranaga
#76385
Jeg vil lave en ICC profil til min PC da det er denne der er koblet til projektoren.
Af bantam
#76389
OK - det er som udgangspunkt ikke den bedste måde at gøre det på. Du bør kalibrere projektoren med de indstillingsmuligheder, den tilbyder. Det er muligt, at den software, der følger med din sensor ikke tilbyder kalibrering af displays (i dette tilfælde en projektor) - men jeg tror du kan anvedne ColorHCFR sammen med din sensor.

Når du er kommet så tæt på målet som muligt på den måde, kan du forsøge at lave en profil til din PC.

Grunden til, at du bør kalibrere projektoren først, er at den kan stå med en helt forkert indstilling - og dermed kan det være umuligt at lave en profil til PC'en, der retter op på fejlene.
Af Toranaga
#76404
bantam skrev:OK - det er som udgangspunkt ikke den bedste måde at gøre det på. Du bør kalibrere projektoren med de indstillingsmuligheder, den tilbyder. Det er muligt, at den software, der følger med din sensor ikke tilbyder kalibrering af displays (i dette tilfælde en projektor) - men jeg tror du kan anvedne ColorHCFR sammen med din sensor.

Når du er kommet så tæt på målet som muligt på den måde, kan du forsøge at lave en profil til din PC.

Grunden til, at du bør kalibrere projektoren først, er at den kan stå med en helt forkert indstilling - og dermed kan det være umuligt at lave en profil til PC'en, der retter op på fejlene.
Spyder3 softwaren HAR understøttelse af projektor og her startes med at man skal nulstille projektoren til "neutral" farver m.m. Derefter instilles lys og kontrast via gråskala og tilsidst kører den så selve målingen.
Af bantam
#76407
Hvis ikke man kan skrue mere op for KONTRAST på projektoren, så må konklusionen vel være, at anvendelse af den medfølgende software ikke er en farbar vej.
#76413
Kun en 1/3 af Spyder 3 er nøjagtige nok til kalibrerings brug fra fabrikken af ifølge SpectraCal og mange andre.
Læs mere here: http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... 6341#76341
Som besrkevet kan du også sende din Spyder 3 ind til kalibrering, og hvis det er en af dem der er så langt uden for specifikationer at den ikke kan kalibreres får du pengene retur.Kalibreringen kræver dog at du har eller køber en CalMAN software licens.
Af bantam
#76417
Det er rigtigt, at Spyder 3 ikke er i det sikre valg, når man anskaffer en sensor - men jeg tror nu ikke, at det er det, der er problemet her.

Jeg ville forsøge mig med ColorHCFR-softwaren og følge vejledningen her på flatpanels.dk og evt. denne http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=10457 - uden at lave en ICC-profil.