Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Wendigo
#76244
Er spyder elite 3, den bedste kalibrerings værktøj til de billigeste penge, eller skal man kigge efter noget andet?

Jeg kunne bare godt tænke mig et godt kalibrerings værktøj til min pc-skærm. Men er nogle af dem bedre til at gengive sort farve i forhold til andre?

flatpanels, bruger vist LaCie Blue Eye Pro. Men den koster jo lidt over sygelige 3.000kr.
Ville man kunne få et ligeså resultat med en billigere en? Vil bare gerne have gengivet sort farve lidt bedre, samt lidt farve temperatur osv.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#76246
Vi bruger både en Lacie og en Spyder 3. Lacie'en er dog klart den bedste af de to, hvor Elite 3 faktisk har fået en del kritik for ikke at være præcis nok til at kunne bruges til professionel kalibrering.

Jeg har ikke helt styr på hvilken af de to, der kan måle den dybeste sorte farve, men det er nok heller ikke vigtigt for dig, da din skærm med garanti ikke kan producere en sort farve, der ligger under dette niveau.

Ifølge kritikerne, så skulle Spyder II være et en bedre model, men den er desværre også halvpebret.
Af Wendigo
#76254
Så det ville faktisk være ebdre, at finde en brugt LaCie Blue Eye Pro?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#76256
Vi synes den giver et bedre resultat, men til gengæld så er den ikke kompatibel med eksempelvis HCFR programmet, som man typisk benytter ved kalibrering af TV. Det er Elite 3.

Til min monitor ville jeg foretrække Lacie, ikke mindst fordi Elite 3's software er lidt primitivt at arbejde med. Det virker, men der er lidt for meget guide og "hold i hånd" i programmet synes jeg.
Af Wendigo
#76260
tak :)

Så tror jeg, at jeg går på jagt efter en brugt LaCie Blue Eye Pro 8)
Af Wendigo
#76270
Kan man egentligt også bruge LaCie Blue Eye Pro til CRT pc-skærme, som har et fladt billedrør?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#76275
Umiddelbart ja. Det burde ikke være anderledes end at måle på et plasma-TV.
Af Wendigo
#76310
Super :)

Nu har jeg fundet en gut som netop har den her LaCie Blue Eye Pro tilsalg. Men han købte den selv brugt i sin tid. Og nu kender jeg intet til kalibreringsværktøjer. Så er der noget jeg skal være opmærksom på inden jeg siger ja?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#76318
Hvis enheden virker, og softwaren medfølger, så burde det jo være OK. Det er ikke et stykke hardware man slider i stykker, da den jo nærmest ikke bliver brugt.
Af Fredtoft
#76340
Wendigo skrev: Nu har jeg fundet en gut som netop har den her LaCie Blue Eye Pro tilsalg. Men han købte den selv brugt i sin tid. Og nu kender jeg intet til kalibreringsværktøjer. Så er der noget jeg skal være opmærksom på inden jeg siger ja?
Den hardwaremæssige side af LaCie Blue Eye Pro dækker over en OEM udgave af et X-rite Gamma 5 colorimeter. Det er samme colorimeter som kan købes som X-rite EyeOne Display 2 i forskellige pakker.

Det er et filterbaseret colorimeter, som ikke er forseglet, hvilket betyder at de tre primærfarvefiltre med tiden kan påvirkes af vind, vejr, røg og i særdeleshed fugt, uanset om det er blevet brugt eller ej. Hvis du ikke har nogen mulighed for at vide hvor gammelt det er, eller om det er blevet opbevaret forsvarligt (lufttæt med silicagel eller andet som trækker fugt fra luften) så har du reelt set ingen mulighed for at vide hvor præcist det måler nu.

Det er sikkert bedre end ingenting, og bestemt en rimelig billig måde at starte på, men hvis du ikke har mulighed for at få det målt mod en rimelig sikker reference, så kan du basalt set ikke vide om du bevæger dig i den rigtige eller den forkerte retning. Hvis du har mulighed for at komme forbi Lyngby ved lejlighed skal jeg gerne måle på det og give tilbagemelding på hvor præcist det er.
Af Snurrerundtlyd
#76341
yakken skrev:...hvor Elite 3 faktisk har fået en del kritik for ikke at være præcis nok til at kunne bruges til professionel kalibrering.
Problemet med Spyder 3 er ifølge mange, at de ikke er sorteret og kalibreret fra fabrikken og kun 1/3 måler derfor nøjagtig nok fra fabrikken til at kunne bruges til noget.

SpectraCal har dog taget hånd om dette store problem og er begyndt at sælge sorterede og kalibrerede Spyder 3 med CalMAN software:
http://www.spectracal.com/spyder3.html
http://www.curtpalme.com/Spyder3.shtm
CalMAN Enhanced Spyder 3 Colorimeter with CalMAN
...
Why has the Spyder3 not been offered before now?

The Spyder3 is a wonderfully engineered meter but it lacked factory calibration. Our past experience with Spyder meters showed that only approximately 1/3 were accurate enough out of the box for serious display calibration. The others were simply too far off to be of any use. So we're now taking the guesswork out of buying an uncalibrated meter! SpectraCal is buying Spyder3 meters in bulk, picking the best ones, and specially hand calibrating them for use with CalMAN. The ones that don't meet the grade are quite literally recycled!

SpectraCal is enhancing each Spyder3 unit by hand calibrating them in their labs and storing the control files in a custom folder that ships and installs with the meter & CalMAN (CalMAN has the ability to store calibration adjustments on behalf of the device being used in a session). The result is an extremely accurate device that is highly competitive with much more expensive, NIST Certified tri-stimulus colorimeters.

What if I already own a Spyder3?

If you already own a Spyder3 and would like to get the advantages of the CalMAN Enhanced Spyder3, purchase the Spyder 3 Calibration Service using the 'Buy Now' button above. You will then send in your Spyder3 and it will be verified if it can indeed be calibrated. If its performance is too far out of range to correct, your Spyder3 will be returned to you and you will be refunded the cost of the Spyder 3 Calibration Service (you will only be charged for shipping). If the meter can be calibrated, you'll be provided calibration tables for use with CalMAN that will make it a CalMAN Enhanced Spyder3.

Note that CalMAN Enhanced Spyder3 performance is only available from within CalMAN, so this service is valuable only if you already own a CalMAN licence.

What advantages does the CalMAN Enhanced Spyder 3 have over the EyeOne Display 2/LT?

The CalMAN Spyder 3's are hand picked from a bulk sort with lesser meters tossed out – only the best are sold.
They are then checked against a reference meter for acceptable range.
Spyder 3's have two sensors for each color allowing CalMAN is able to calculate a more accurate description of color area with edge detection and peak estimate.
A tripod attachment for projector calibration is included.
How does the Spyder3 compare for accuracy and repeatability and low light handling in comparison to the Display 2/LT?

The results of the Spyder3 calibrations have been very good. The calibrated Spyder3 definitely provides superior results when compared to the Display 2.

Response time is 2 to 4 seconds, depending on light level. Unlike the Chroma 5 however, neither the Display 2 nor the CalMAN Enhanced Spyder 3 is temperature compensated so both should be allowed to acclimate to the unit being measured for 30 minutes after the display has been turned on. This is especially true for plasma displays which tend to run hot.

What about the Chroma 5? How does the CalMAN Enhanced Spyder 3 compared to the Chroma 5?

At the other end we have the Chroma 5. It is in a different class. I think the easiest way to conceptualize it is to think of the Chroma 5 as the lowest priced professional meter. The Chroma 5 is calibrated to NIST-traceable reference standards by X-rite. The CalMAN Enhanced Spyder3 is the best performing consumer class colorimeter you can get.

What type of displays is the CalMAN Enhanced Spyder 3 being calibrated on?

Three (3) sets of tables for generic light situations have been created: Projected light, Phosphorus (plasma & CRT), and direct view / panel.

Does the Spyder 3 also come with the original computer monitor calibration software?

No. These are bulk OEM / generic packages with zero software. A custom calibration table is shipped to be added for use with CalMAN, a license key to unlock the CalMAN software for use with the Spyder 3, and a copy of Get Gray test pattern disc. Computer monitor calibration software is not included.
...
Senest rettet af Snurrerundtlyd 19. okt 2009, 00:53, rettet i alt 3 gange.
#76342
Læs også:
FAQ: Which Meter Is Right for Me?
http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=11436

Her nævnes bl.a. også at Spyder 3 kan have problemer med visse LED backlight skærme:
Note that some new LED based displays can pose challenges for the CalMAN Enhanced Spyder 3 (it does not matter if it is a edgelit, backlit or backlit RGB). The least expensive meter that can and does work correctly with LED displays is Chroma 5 that has been specially backlit LED calibrated for use with CalMAN (see below). The EyeOne Pro is also a good choice.