Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af StarKnight
#80628
Zarocq skrev: Lys er jo ikke noget problem at indstille - bare gå tæt på skærmen og se efter de små myrer i det sorte, der kommer frem lige når man kommer op over helt sort. Min står også på 0 i den indstilling.
Ja, dem har jeg også netop noteret.
Min setting for [LYS] på [HDMI-1] er nu sat ned til [0].
Den stod på [+1] før. Det var dog en irriterende én med de "myrer".

Men anyway, når den er på [0] er der intet at komme efter.

Må jeg i øvrigt anbefale noget af en basker, nemlig "Baraka" på BluRay.
Den er optaget i 70mm og indscannet frame by frame i 8K opløsning.
Det er min foretrukne BluRay, når jeg skal vise hvad BluRay formår.

Det er rigtigt, bantam, det er egenkomforten det handler om. Jeg agter ikke at lide, for at andre skal sige wow 8)

Lige nu kører "Patton" med nedenstående settings og den står som en drøm. Ja, så godt at farverne føles ægte og våde på den rigtige måde. Der er lys fra sort til hvid uden det føles akavet. Det er meget behageligt. Føles korrekt.

Settings [HDMI-1]
Biograf
Kontrast 18
Lys 0
Farve 23
Skarphed 3 (Personligt valg)
Farvetemp. Varm
Farvestyring Fra
x.v.color Fra
Eco-format Fra
P-NR Fra
Hvidbalancerne er alle sat til 0...der skal leges senere.
Gamma 2.2
Af StarKnight
#81645
Der er nu gået flere dage og jeg har foretaget en tilbagejustering af [Kontrast] og den står nu på [28].

Jeg tror fabriksindstillingen på [36] blev for meget i starten. Det *pang* sad som mejslet ind i bolden. Nedsættelsen til [18] var derfor bare så dejlig en lettelse.

Jeg medgiver nu at en setting på [18] bliver for magert og er som sagt landet på [28].

Vi taler en del om sortniveau, altså TV'ets evne til at gengive forskelle i det mørkes. Men der skrives ikke meget om TV'ets evne til at gengive forskelle i de lyse områder.
Af Zarocq
#81663
Tjah, jeg har faktisk sat min kontrast på mellem 20 og 22, men jeg har ofte heller ikke andet end 2 15w pærer siddende i 2 lamper på samme væg som TV'et. Så jeg har ikke meget lys i rummet når jeg ser TV. Min stue er på godt 30m2.
Er der mere lyst er jeg nødt til at skrue mere op for kontrasten. :)