Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Grønbæk
#73654
Kunne godt tænke mig at høre om der er andre,
der kender nogle hjemme sider hvor de har lavet en kalibrering af g10e?
eller om der er nogle der selv har rodet med det der hjemme?

Der er selvfølige kalibrering her fra flatpanels,
og så har jeg fundet en anden side hvor kalibrering er lidt anderledes:

http://translate.google.com/translate?h ... google.com

Bruger selv de her indstillinger:
(og mener de er de rigtige)

Profil: Biograf
Kontrast 36
Lys: 0
Farve: 30
Skarphed: 0
Farvetemperatur Varm
Farvestyring Fra
x.v.Colour Fra
Eco-format Fra
P-NR Fra
Intelligent Frame Creation Fra
Gamma 2.2

De indstillinger jeg er lidt i tvivl om er:

flatpanels indstillinger
Hvidbalancen høj rød -2
Hvidbalancen høj blå 0
Hvidbalancen lav rød -4
Hvidbalancen lav blå 0

Mod

professionel ISF-kalibrering
High End Blå: 4 klik venstre
High End Rød: Efterlad til 0
Low End Blå: 6 klik til venstre
Low End Rød: Efterlad til 0

Hvad siger folk..??
Af AdrN
#73657
Undskyld jeg siger det, men det virker da lidt mærkeligt at spørge om hvad folk synes om de 2 måder at sætte det op på. Det vigtigste er vel hvad du selv ser og synes?

Eller er pointen mere at du ikke er tilfreds med nogle af dem, og gerne vil finde en helt 3. opsætning? I såfald burde det var muligt at gå udfra den af af de to opsætninger, du allerede har fundet frem til du synes bedst om og tweake dem lidt til egne behov? Jeg tvivler på nogen af dem kan være helt ved siden af. :)
Af xcardman
#73668
professionel ISF-kalibrering
High End Blå: 4 klik venstre
High End Rød: Efterlad til 0
Low End Blå: 6 klik til venstre
Low End Rød: Efterlad til 0

det er absolut ikke nogen pro ISF. Der skal rigtig måleudstyr på netop din skærm. en v10 model har THX og den profil er noget nær det mest korrekte billede en v10 kan give.

Men du kan bruge de indstilling som du bedst kan lide, men det er absolut ikke kalibrering. Men nogle indstillinger som peger der hen ad

Men hvis du går efter et mere korrekt billede, havde jeg valgt v10 modellen. fremfor 2800 kr til rigtig måleudstyr

Men dejlig at se andre prøver og indstille deres tv til det optimale


AdrN
En kalibering er ikke hvad du selv synes er bedst.
Af bantam
#73678
Man kan sige, at det kan være lige meget, hvilket af de to sæt indstillnger du benytter - de er med al sandsynlighed lige forkerte til dit TV.

Som xcardman siger, skal der måleudstyr til at lave meningsfyldte indstillinger af hvidbalancen - og det allerbedste (næstefter en rigtig kalibrering med måleudstyr iflg. standarden for hvidbalance) er at lade hvidbalancen stå således:

High End Blå: 0
High End Rød: 0
Low End Blå: 0
Low End Rød: 0

Denne (default-)indstilling er alt andet lige mere korrekt end de andre for dit TV. G10'eren er rimeligt indstillet i hvidbalancen fra fabrikken (når farvetemp = varm), men der er variationer i panelet, hvilket de to sæt hvidbalanceparametre, som du beder om hjælp til at vælge imellem, netop er et udtryk for:

Første sæt parametre korrigerer for for meget rød, mens andet sæt parametre korrigerer for for meget blå.

Hvad mon dit panel skal korrgeres for? Kun en reel kalibrering kan fortælle os noget om det.

Hvis man vælger forkert, kan man med stor sandsynlighed forværre nøjagtigheden af hvidbalancen, så du får en synlig fejl i billedgengivelsen. Du kan tænke på hvidbalancen som farven på et stykke papir, hvor du maler med vandfarve på: Papirets farve vil skinne igennem - så hvis du f.eks. vælger blåt papir vil dine farver ikke blive som forentet.

En anden parameter er, at panelet ældes i de første få hundrede timers drift - og dermed vil hvidbalancen flytte sig - før panelet stabiliseres. Vi ved ikke noget om, hvor mange timers drift, der ligger før de viste hvidbalanceindstillinger - men typisk vil der ikke være behov for at korrigere helt så meget for blåt overskud efter f.ek.s 500 timers drift som der vil være, mens panelet er nyt. Derfor venter man normalt med at kalibrere TV'et, indtil det har nogle drifttimer bag sig.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#73861
Jeg prøver at hive fat i forfatteren og spørger om lov til at oversætte teksten.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#73909
Hvis vi får svar, så bliver det ikke ren afskrift. Så kan folk jo bare læse den engelske 8)
Af Grønbæk
#73941
oki.. tak for alle svarene..
har nu sat mit pana til default indstillingen..
som i siger, nok også er det mest korrekte af de 3 indstillinger..

mit næste tv bliver et der er kalibreret..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#73945
Nej, altså - det er jo ikke alt der skal stå på default. Kun de specifikke farvejusteringer af gråtoneskalaen. Alt det andet kan du godt justere ind. Eller rettere: Det BØR du gøre!
Af kanaster
#73956
yakken skrev:Hvis vi får svar, så bliver det ikke ren afskrift. Så kan folk jo bare læse den engelske 8)
Jeg tænkte på dem der ikke kan engelsk!
Af Grønbæk
#73970
Er os kun de specifikke farvejusteringer jeg har på default..
Resten står som jeg beskrev i første indlæg..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#73985
kanaster skrev:
yakken skrev:Hvis vi får svar, så bliver det ikke ren afskrift. Så kan folk jo bare læse den engelske 8)
Jeg tænkte på dem der ikke kan engelsk!
Ja, det er jeg med på. Det var heller ikke en kritik af dit link til oversættelsen. Min pointe var blot, at hvis vi skal lave noget lignende, så bliver det ikke ren afskrift, da vi jo ligeså godt kunne linke til google-translate så :)

Jeg har kontaktet redaktøren, så må vi se om han vil besvære sig med at svare os. Ellers punker jeg ham igen i næste uge.
Af StarKnight
#80523
Vi har nu haft vores TX-P50G10E i 6 døgn og hvilke døgn. Sikke en dejlig monitor. Langt den bedste vi har haft i huset nogensinde.

Men.

Tidligt lagde jeg mærke til, at det var som om billedet på TX-P50G10E brændte sig fast i nethinden i flere mikrosekunder, hvis [KONTRAST] stod på de anbefalede [36]. Der var simpelthen bare alt for meget power på. Det gjorde sig især gældende hvis man selv panorerede henover skærmen med øjnene, hvis der var meget lyse felter til stede. Det blev dybt generende og man kunne godt fristes til at tolke fænomenet som fosforslør, men fordi lysstyrken bliver så høj ved hvide felter sidder det istedet som et kemisk efterslør i øjets tappe eller stave og det er reelt hvad hjernen oplever. Det var dog frygteligt at blive ved med at glo på. Rædsomt !

Jeg fik leget med det. Først en justering efter hvad jeg oplevede med forskelligt kildemateriale og til sidst en afretning med et monitor testprogram jeg hentede på nettet. Jeg googlede efter "monitor test software" og valgte Nokia's og Passmarks og brugte programmerne til fortrinsvis at teste lysstyrken ved hhv. 0-10% og 90-100%.
Skærmen blev koblet til en PC via VGA under test med dette software.

Jeg er endt ud med at have [KONTRAST] på [16]. Det hvide er stadig hvidt. Billedet er meget mere roligt at kigge på. Ligesom i de gamle dage, da der var forskel på billedet på hhv. B&O's fjernsyn og den jævne vare. Meget behageligt, også i længden.


[LYS] er holdt på [0] eller [+1]. I monitorprogrammet fra Passmark kan man ved en setting på [0] skelne mellem 0% og 2% lysstyrke.


Der er altså også for meget pang på [FARVE] ved en setting på [30].
[21] holder dem på et naturligt plan. Eventuelt en tak opad.

Ellers er opsætningen den samme her som anbefalet. Billedindstilling på Biograf. Farvetemperaturen på varm, alt dillerdaller slået fra.

Mit kildemateriale har været:
VHF/UHF, DVB-C, BluRay, S-VHS, VHS, WXGA1200x768.

Jeg har herudover oplevet manglende A/V-sync på BluRay, hvis [Frame Creation] var sat til [ON]. Det er derfor slået fra.

Jeg tror det var det. Super skærm.