Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af prodic
#62557
Halløj alle I kloge hoveder,

Som en udløber af dette emne:
http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=9892
så viser ColorHCFR's fine kurver at mine gammaværdier ligger på ~1.9 og ikke targetværdierne 2.2.

Stort set alle andre værdier ser i mine utrænede øje og med det tilgængelige udstyr ud til at være så tæt på det optimale(delta-værdier under 3 etc.) på alle værdier over 20%.

Hvad kan man umiddelbart gøre for at ramme ens gamma-target, og har I andre generelle tips man kan benytte sig af?

Som guidelines har jeg brugt:
http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=10457
og det drejer sig om PC-monitors.
Af bantam
#62559
Hvilken skærm måler du på? (model, mærke)
Af prodic
#62561
Eizo S2231w & HP LP2475w.
Dog Eizo'en som den primære.
Af bantam
#62615
Hvis skærmen ikke har en form for gamma-indstilling, er der ikke rigtigt noget at gøre ved gamma-kurven.

Du kan dog justere gamma'en i grafikkortdriveren på din PC. Dette vil fungere bedst, hvis gamma-forløbet er nogenlunde vandret i ColorHCFR (du kan jo prøve at ændre gamma-faktoren alligevel, selvom din gamma-kurve ikke er optimalt vandret).

Typisk vil der i f.eks. Nvidia's grafikdriver være en gamma-faktor, som kan bruges på denne måde:

Hvis du har målt gamma til 1.9 og ønsker at ramme 2.2, så kan du sætte gamma-fatoren til ca. 0.86 (=1.9/2.2). Det vil selvfølgelig være en god ting at kontrolmåle med sensoren efterfølgende.

Hvis du ikke har en perfekt gamma-kurve, kan man bruge et værktøj til kalibrering af PC-systemer: Dette værktøj vil ændre i grafikkortets 1D-LUT (RGB-gamma-tabellen). Måske har du købt din sensor sammen med sådan en software-pakke?
Af prodic
#62730
Det underlige er netop, at skærmen har en gamma-indstilling og den står netop til 2.2.
Alligevel lykkedes det at frembringe en på alle andre punkter tilfredstillende kurve/værdier.
Selv det medfølgende software(Eye-One Match 3) viser en gamma-måling på ~2.2.

I de ældre versioner af ColorHCFR var en værdi på 1.9 i følge diverse fora-indlæg lig en gamma-værdi på 2.2, men det skulle efterfølgende være rettet i min nuværende version(2.1).

Andre inputs?
Af bantam
#62735
Hvilken gamma-beregningsmetode anvender du i ColorHCFR?

Display gamma? Camara gamma? Andet?

Hvis testskive bruger du til målingerne med ColorHCFR?
Af prodic
#62736
Jeg anvender "Display Gamma with black compensation".

Som testskive anvender jeg "AVS HD 709 - v1.2" - CalMAN Windows - 10% APL Grayscale.mp4
Har endnu ikke anvendt ColorHCFR Fields på "AVS HD 709 - v1.2". Det bliver næste projekt.
Af bantam
#62865
Det er ikke unormalt, at man ikke kan regne med indstillingerne på skærmen - altså, det er muligt at selvom indstillingen hedder "gamma=2.2", kan slutresultatet blive noget andet.

(det er ikke til at sige, hvorfor Eye-One Match 3 giver gamma=2,2 som forventet - er der opgivet, hvilken metode softwaren bruger til gamma-beregningen? Opgiver den kun en middelværdi for gamma?)

Hvad bruger du som afspiller? Er der nogle indstillinger på den afspiller, som kan påvirke gamma? Hvis det er en PC, kan der være indstillinger i grafikkortet, der påvirker gamma (gmma-faktor skal være 1.0 under målingen).

Er gamma-kurven vandret i ColorHCFR? Prøv evt. at bruge alm. display-gamma i ColorHCFR.
Af prodic
#62888
Lige i det her tilfælde er jeg tilbøjelig til, at tro at gamma-angivelsen er tilnærmelsesvis korrekt. Det er udelukkende vurderet ud fra producentnavnet.
Hos andre producenter ville jeg være mere mistænkelig.

I selve Eye-One Match softwaren er der ikke angivet nogen beregningsmetode og jeg formoder, at den beregner middelværdien.
Kalibreringsforløbet er:
Contrast, RGB, Brightness hvorefter softwaren måler/viser x antal farver.
Gamma værdien formoder jeg udregnes på basis af de målinger.

Som afspiller for mp4-filerne anvender jeg VideoLan/VLC og har ikke tilvalgt nogle Video Effects(gamma, kontrast etc.)
Jeg har ikke i grafikkortets indstillinger kunne finde noget der kunne påvirke gamma.

Gamma-kurven er tilnærmelsesvis vandret, dog med et drop omkring de 0-10% hvor den starter på 1.7 og over 10% stiger den til 1.9, hvor den ligger nogenlunde stabilt.
Som nævnt er alle andre værdier, som jeg aflæser dem, lige i skabet. Eneste afviger er gamma-kurven.
Delta-værdiene er under 3 fra 10% og op. Alle andre kurver ligger også indenfor rammerne.

Hvordan er dit kalibreringsforløb om man må spørge?
Jeg har fulgt en modificeret version af Curt Palme's "Guide for dummies", da forløbet Contrast, Brightness og til slut Greyscale efterlod skærmen direkte ubrugelig pga. især Brightness-vejledningen(0.65% af Y-værdien på 100 IRE).
Af bantam
#63008
Når gamma-kurven knækker opad for de mørke værdier af gråtoneskalaen kan det tyde på, at skærmen ikke leverer supersort, at gamma'en faktisk er anderledes i bunden (LCD-paneler er udfordret på gamma'en) - eller at din sensor ikke måler korrekt, hvis billedet er meget mørkt (sandsynligt).

Jeg følger normalt ikke nogen helt fast procedure ved kalibrering - men som hovedregel vælger jeg kontrast først ud fra omgivelserne/tommelfingreregler. Derefter sætter jeg brightness (da den også afhænger af omgivelserne) og så gråtoneskalaen/gamma efterfulgt af en evt. tint + CMS og farvemætning.

Men kalibrering af gråtoneskalaen/hvidbalancen kan påvirke specielt sortniveauet/shadow-details, så man skal tilbage og kontrollere brightness, når man kalibrerer hvidbalancen.

Jeg ved at nogen anbefaler at indstille brightness og kontrast ud fra en formodning om en bestemt gamma (måske er det det, du henviser til) - men man er jo nødt til at gøre det ud fra den målte gamma. Min holdning er, at indstilling af brightness vha. blacker-than-black (TV) eller således at 1-2% er synligt (hvis systemet ikke kan vise blacker-than-black) altid pririteres over indstilling af brightness/contrast via relative målinger.

Har du prøvet at beregne gamme som ren "display gamma"?