Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#6090
Som svar på kommentar i nyhed: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... tart_from=&
Hmmm...
Men det kommer jo an på signalen man modtager. Selector giver helt andre farver end normal kabel TV. Så i princippet skulle man indstille det for hver eneste kanal. men det er jo heller ikke nok, da man nok kan regne med at signalet er forskelligt fra sted til sted.

Indstiller man det fra en PC, så kommer farverne jo an på hvilken grafikkort/pc man har. Indstiller man det fra en DVD afspiller, kommer det an på hvilken DVD-afspiller man har.

Så hvordan i alverden har de tænkt sig at indstille dit TV? Medmindre man ikke er i stand til selv indstille bare nogelunde korrekt, tror jeg ikke man får noget af kalibreringen.

Jeg kan selv se at forskellen mellem f.eks. det samme kanal i selector og kabel tv er meget store, hvordan tror I det er med forskellige kanaler?

Correct me if I'm wrong.
Ganske interessant diskussion synes jeg. Jeg har derfor også flyttet emnet herover i en tråd, som giver lidt større rum og overskuelighed.

Den endelig gengivelse kommer naturligvis også an på kildesignalet, men det er nogle ret basale aspekter i indstilling af et Tv, som gør sig gældende. Nu nævner du selv forskellen mellem analog og digitale signaler, og det er naturligvis klart, at de analoge signaler forringes unødigt meget når de rejser så langt hen til slutbrugeren.

Digitale signaler forringes dog ikke på samme måde. Derfor har det heller ikke samme betydning hvilken DVD afspiller du bruger osv. Det er klart, at DVD afspilleren kan sende signaler efter forskellige farvestandarder, men signalet er det samme. Det består af nogle 1 taller og 0 taller, som behandles af Tv’et.

For at gengive et billede bedst muligt er det dog nødvendigt at Tv’et er korrekt indstillet – uanset kildesignalet. Specielt kontrasten og forløbet af gråtoner indenfor skærmens dynamikområde (gamma) er vigtig. Uanset kilden er det vigtigt at skærmen kan skelne korrekt mellem værdierne og gengive sort korrekt.
Tænk f.eks. på hvor meget sort kan forbedres ved blot at sænke brightness. Brightness er typisk alt for høj, så det er en relativ let forbedring.

Et andet eksempel er forkert farvegengivelse. Uanset kildesignalet, bør skærmen vise de korrekte forhold mellem farverne, både for at opnå nuanceringen, men i høj grad også skarphed. En forkert farvegengivelse er f.eks. medvirkende i tydelig pixellering, uskarpe billeder og kunstige øjeblikke. Derfor bør skærmen også have en korrekt farvegengivelse, hvad enten kilden er analog SD (standard definition), digital SD eller HD.
Medmindre man ikke er i stand til selv indstille bare nogelunde korrekt, tror jeg ikke man får noget af kalibreringen.
I mange tilfælde får du faktisk utrolig meget ud af en sådan kalibrering. Bemærk også, at de under kalibreringen går ind og piller i servicemenuen – en menu, som man ikke har tilgang til som almindelig forbruger (med mindre man naturligvis kender vejen derind). Her har man et utal af andre muligheder end OSD tilbyder.

Derfor har det i sidste ende heller ikke særlig meget at gøre med kildesignalet. Det er klart, at der kan forekomme afvigelser, men essensen af et godt billede er nu stadig, at Tv’et har korrekt kontrast, gamma og farvegengivelse.
Bevægende momenter er en lidt anden sag, og det indstilles ikke under en kalibrering. Man kan godt opleve en indirekte ændring af responstiden, men det hænger sammen med en række faktorer forbundet til de flydende krystaller.

Så derfor. En kalibrering er absolut en tanke værd. Specielt hvis man vil have det bedste ud af sit apparat. Jeg kalibrerer f.eks. også Tv og monitors under tests med hardware og software, hvilket giver et synligt bedre billede – specielt på mange Tv.
Af Mr_Mo
#6104
Rasmus Larsen skrev: For at gengive et billede bedst muligt er det dog nødvendigt at Tv’et er korrekt indstillet – uanset kildesignalet.
Men er det noget der hedder en korrekt indstillet Tv?
Det jeg mener er: skal man ikke indstille efter kildesignalet?

Men efter at have læst dit indlæg, er jeg blevet overbevist om, at en kalibrering er en tanke værd.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#6117
Men er det noget der hedder en korrekt indstillet Tv?
Det jeg mener er: skal man ikke indstille efter kildesignalet?
Ja, det er der i høj grad. Et korrekt indstillet Tv er virkelig en forbedring i forhold til standardindstillingerne på et Tv.

Man bør ikke indstille efter kildesignalet, men jeg kan godt følge dit argument. Et kildesignal er dog ikke altid hvad man ivl have det til. Man ved reelt set ikke om den nyeste og fedeste film har et filter eller er blevet digitalt mastered for at opnå visse looks i visse situationer.

Men ud over det, så er jeg ganske enig i at f.eks. component og HDMi porten godt kan have forskellige indstillinger. Man én kanal på en digital tuner bør ikke have en anden indstilling end en anden
Af Tape Connection
#6124
Mr_Mo skrev: Men er det noget der hedder en korrekt indstillet Tv?
Det jeg mener er: skal man ikke indstille efter kildesignalet?
Der findes nogle helt faste standarder for ethvert aspekt i en billed-gengivelse. Farvespekter, hvid-balance, sort- og hvid-niveauer i signalet osv osv. Der er ikke noget der er overladt til tilfældighederne - problemet er så at de fleste producenter afviger fra standarderne, for at skille sig ud fra mængden. Mest berømt/berygtet er nok at Sony generelt har en ret kraftig farve-gengivelse.

Når man kalibrerer et tv, så sørger man groft sagt for at tv'et gengiver dét der kommer ind så præcist som muligt i forhold til de gældende standarder (inden for de rammer som tv'ets kvalitet nu engang tillader - to forskellige, kalibrerede tv er ikke nødvendigvis ens!). En 100% optimal indstilling kan kun foretages hjemme i din stue, og kun på kilder der er 100% styr på - f.eks. DVD-afspilleren. Det er fuldstændigt rigtigt at forskellige tv-kanaler kan svinge i kvalitet, ligesom forskelligt tilsluttet udstyr kan svinge mere eller mindre fra standarden. En helt korrekt kalibrering på tv-signalerne er derfor i praksis umulig - der vil altid være udsving. Det betyder dog ikke at kalibreringen er ligegyldig, langtfra - det er trods alt bedre at der sker udsving ud fra et korrekt udgangspunkt, end udsving ud fra et tilfældigt udgangspunkt.

Oveni dette, så er det faktisk generelt sådan at hvis tv'et viser billedet korrekt, så er behovet for at justere for den enkelte kanal langt mindre. Forestil dig at DR har et billede der har 10% for meget rød, mens TV2 har et billede der har 10 % for lidt rød. Så finder du måske en rimelig indstilling til DR. Så slår du over på TV2 - og så er billedet pludselig HELT forkert, med 20% for lidt rød (sådan billedligt talt, i praksis forholder det sig ikke helt sådan - men for illustrationens skyld...). Du justerer så til TV2 passer, og så er DR pludselig 20% skæv... Hvis grund-indstillingen nu var rigtig, så er begge dele 10% forkert, hvilket er langt nemmere at acceptere. Generelt, så er der ikke de helt voldsomme udsving fra standarden fra kanal til kanal, dét der oftest giver balladen er at du har justeret tv'et til en kanal der var skæv i én retning, og så skifter du til en kanal der er skæv i en anden retning.

Der er principielt ikke udsving i den rigtige kalibrering i forhold til forskellige DVD-film, da stort set alle film der er tilgængelige er mastered i studier hvor man benytter udstyr der rimeligt præcist overholder disse standarder. På kalibreret udstyr, ser du derfor billedet så tæt som muligt (igen, inden for udstyrets rammer) på dét instruktøren så i studiet, og dermed dét som han ville have frem i billedet. Hvis DU mener at alle ansigter skal have en bestemt farve uanset film, fordi DU mener at sådan ser et ansigt altså ud - så kræver det at du justerer fra film til film. Men kalibreringen går ikke ud på at vise dig dét du gerne vil se - det går ud på at vise dig dét som instruktøren af filmen har tænkt sig at vise dig.

Hvorfor kan du så ikke bare selv indstille tv'et, og hvis du er en erfaren tv-bruger der mener at have helt styr på hvad der skal justeres, hvorfor skal du så købe en kalibrering? Det kan faktisk svares ret enkelt: Hvis du tror du har styr på det, så tager du fejl! Det lyder hårdt, men det er rent faktisk sådan det hænger sammen. Det skyldes at det er groft sagt umuligt at kigge på et billede, hvadenten det er levende billeder eller test-billeder, og diagnocere HVAD der er årsag til en evt. afvigelse fra det korrekte. Du kan måske nok se at der er noget galt, men at se hvordan det korrigeres, det er mere end svært. Selv yderst erfarne kalibratører - eksempelvis Joe Kane, der har udviklet Digital Video Essentials DVD'en og er konsulent for producenter som bl.a. Samsung, forlader sig ikke på sine egne øjne, men bruger måle-udstyr for at finde frem til præcist hvad der skal justeres på. Jo mere erfaring man har, jo tættere kan man komme på "på øjemål", men helt godt bliver det kun med det rigtige målegrej - og, ikke mindst, erfaring i at bruge selvsamme udstyr.

Det sjove er, at de folk der typisk betaler for en kalibrering hos os, sjældent er de entusiaster der ellers burde gå forfærdeligt meget op i om billedet er korrekt eller ej. De har nemlig for det meste et gen indbygget der forbyder dem at indrømme at andre kan være bedre til det end dem selv, uanset hvor meget erfaring og hvor mange hjælpemidler de så måtte have til rådighed. De "almindelige forbrugere" er langt mere tilbøjelige til at lægge den slags arbejde over i hænderne på andre, og så ender de faktisk ofte med et billede der er bedre end hos entusiasten der selv har pillet...

EDIT: Øh, Rasmus, hvad betyder det at jeg er "Spekulant"? :o
Af Tape Connection
#6125
Jeg glemte helt min konklusion:

Præ-kalibrering er bedre end ingen kalibrering - men en fuld kalibrering af hele kæden hjemme hos dig selv er bedst.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#6126
Øh, Rasmus, hvad betyder det at jeg er "Spekulant"?
Se bare dit spørgsmål. Du spekulerer for meget. Heraf spekulant ;)

Ej, det er såmænd bare en lille sjov feature, som ikke har nogen videre betydning. Blot en rangbetegnelse, som angiver, at man ikke har skrevet så mange indlæg her på Flatpanels - endnu. :)
Brugeravatar
Af azrael
#6129
Rasmus Larsen skrev:
Øh, Rasmus, hvad betyder det at jeg er "Spekulant"?
Se bare dit spørgsmål. Du spekulerer for meget. Heraf spekulant ;)

Ej, det er såmænd bare en lille sjov feature, som ikke har nogen videre betydning. Blot en rangbetegnelse, som angiver, at man ikke har skrevet så mange indlæg her på Flatpanels - endnu. :)
Det Rasmus forsøger at give et hint om er, at du skal skrive noget mere (OK, *meget* mere) i Flatpanels' forum.... :D

BTW, rigtig udførlig indlæg omkr. kalibrering, Otto. Glæder mig til det kommende arrangement! :)

Hilsen,
az
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#6154
Jeg så også du nævnte det Otto, men det er jo lidt langt herfra Sjælland. Du nævnte også, at du ville overveje muligheden for at afholde et herovre. Blev det til noget?

Jeg deltager naturligvis meget gerne, hvis det kommer så vidt :)
Af Tape Connection
#6217
Rasmus Larsen skrev:Jeg så også du nævnte det Otto, men det er jo lidt langt herfra Sjælland. Du nævnte også, at du ville overveje muligheden for at afholde et herovre. Blev det til noget?

Jeg deltager naturligvis meget gerne, hvis det kommer så vidt :)
Jeg afholder det lige i Ã…rhus først, formentligt midt i juli. Så kigger jeg på muligheden for at afholde det i københavn også, ud fra succes-raten...
Af Tape Connection
#6218
azrael skrev:
Det Rasmus forsøger at give et hint om er, at du skal skrive noget mere (OK, *meget* mere) i Flatpanels' forum.... :D
Hehe, jeg har langt om længe fået Flatpanels klemt ind i mine hyperlinks, så jeg husker at tjekke den noget oftere... ;)
Af frede
#11706
Har lige købt en samsung le-40m71b og en le-32r72b og en dvd hr738
Ved i om det er muligt at få en prof hjem til sig for at kalibrere (mod god betaling selvfølgelig)?