Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af hlwj
#60805
Har lige fået min helt nye Panasonic skærm.

Og ud over jeg skal have den byttet pga. en fabrikations fejl der gør at Fjernbetjeningen "kun" virker inden for 10 cm af skærmen, så er det et fantastisk produkt.

Men er der nogen der har nogle forslag til hvordan man kalibrerer skærmen så man får nogle super indstillinger??

Har prøvet dem i kommer med i jeres anmeldelse af G10 udgaven altså Full HD. Men synes ikke det er super godt.


Bedste hilsner
Henrik
Af Scandal
#60824
Det kommer an på hvordan du definerer "super" :-)
Jeg er ikke den store tilhænger af overdrevne farver osv, men du kan da læse herunder hvad jeg har gjort.


Jeg har selv en 37X10, som jeg er meget glad for.
To nemme skridt, som jeg synes er i den rigtige retning, er at sætte profil til Biograf/cinema og farvetemp til varm.
Der ud over har jeg skruet ned for color, contrast og lys, samt slået alt ekstra billedbehandling fra.
(ECO skal jeg muligvis lige have slået til igen for at se om det virker godt)

Billedet bliver knap så "kapow", som default - om du kan li' det ved jeg så ikke.

Jeg lytter lige med i tråden for at se om der er andre, der har erfaringer - bedst, hvis nogen har kalibreret deres tv med det rigtige udstyr...
Af hlwj
#60859
Tak for input.

Jeg skal nok fortælle hvad jeg selv gør...

Desværre skal jeg ha byttet min skærm, som så godt nok sker allerede imorgen (super service fra NBradio) da der desværre er en defekt i fjernbetjenings sensoren på TV'et så remoten "kun" virker inden for 10 cm af TV'et..

Nå, men skal nok lige skrive hvad jeg gør omkring kalibrering, når jeg får det "nye" TV torsdag.


mvh
Henrik
Af hakio
#61138
Har selv lige hentet mit X10Y 42" i Fona, så venter spændt på input til en god kalibrering!
Der er klart mindre støj fra TV'et end jeg havde forventet, ift. tidligere erfaring med plasma!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#61147
Husk at man ikke kan overføre de præcise farveindstillinger fra testresultater og få samme resultat på sin egen skærm. Det er afvigelserne fra skærm til skærm for store til. De generelle fifs til indstilling af farveprofil og farvetemperatur er stadig gyldige.

Det går især galt når man begynder at hive i de individuelle håndtag der kan påvirke gamma-kurven. Af samme grund vil man ofte støde på udtalelser, der beskriver hvordan billedet ikke blev optimalt efter at have benyttet testindstillinger fundet på nettet.

Blot til info.
Af Malcolm_Y
#61157
yakken skrev:Husk at man ikke kan overføre de præcise farveindstillinger fra testresultater og få samme resultat på sin egen skærm. Det er afvigelserne fra skærm til skærm for store til. De generelle fifs til indstilling af farveprofil og farvetemperatur er stadig gyldige.

Det går især galt når man begynder at hive i de individuelle håndtag der kan påvirke gamma-kurven. Af samme grund vil man ofte støde på udtalelser, der beskriver hvordan billedet ikke blev optimalt efter at have benyttet testindstillinger fundet på nettet.

Blot til info.
Er der skrevet en artikel omkring hvrodan man bør indstille sit TV og hvilke værktøjer man kan bruge
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#61174
Nej, vi har ikke nogen generel artikel om indstilling af TV, da der kan være temmelig stor forskel på hvilke håndtag der skal hives i. Vi kan ikke give generelle råd på den front - ud over at du kan betale nogen for at kalibrere TVet korrekt.

Vi har en artikel om hvordan det forkerte billede ser ud, hvori det kort nævnes hvad du selv kan gøre i slutningen:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1225350000
Af Fing
#65986
Jeg har benyttet kalibreringsforslaget fra anmeldelsen her på siden som udgangspunkt.
Jeg har dog sat farve til 35 i stedet for de foreslåede 30. Jeg synes farverne bliver nærmest grå når jeg stiller det på 30, men det kan jo have noget med afvigelser TV imellem som Yakken skriver om.

Jeg har så ECO sat til, da jeg også ser TV når der er lys i rummet, hvilket der jo er til forholdsvist sent på denne årstid. Er dog i tvivl om hvordan det så virker, regner Eco-systemet så med at mine indstillinger er lavet i et middeloplyst rum og regulerer udfra dette. Det er de jo ikke - de er lavet udfra et mørkt rum med udgangspunkt i testens forslag her på siden.

I øvrigt har jeg haft det her P.Nr sat til minimum som den var fra start, hvad er ulempen ved dette system. Jeg kan ærligt talt ikke se nogen forskel om jeg har det på minimum eller som foreslået slået fra.
Af isteen
#71105
Så fik jeg slæbt en ny fladskærm hjem, og fik lynhurtigt alt til at køre -
X10 gør dette til noget min nevø på 12 kan overkomme.

Første indtryk var at lyden ikke var på højde med mit forhenværende
Finlux kæmpekassefjernsyn, men det skal man nok heller ikke forvente af
en fladskærm, i den prisklasse.
Panasonic har det skæve finte, at man kan indstille, om skærmen står
mere/mindre end 30 cm fra bagvæggen. Uanset hvad, bør man vælge
"over 30cm" - ellers er lyden kun til at spille Pacman med.

Indstilling af skærmbilledet....er der ikke nogen der vil uploade nogle
kalibreringsindstillinger?

Egentligt er det ret ligetil - alligevel har Panasonic puttet en feature ind i
X10, der var rigtig fed, hvis den virkede optimalt!
ECO-styring, kalder Panasonic vistnok muligheden.
Den er slået til som standard, og skulle vist selv styre hvor meget knald
på lys/farver skærmen giver - alt efter hvor lyst der er i lokalet.

Om dagen virker det fint, med solskin bankende ind af vinduerne, men en
sen aften, hvor alt er bælmørkt, bliver en gyserfilm ret mørk (også i de
sekvenser, der burde være lyse). Slår man ECO fra, bliver man væltet
bagover i sofaen - det er noget jeg lige skal have pillet lidt ved.

Er der nogen der har nogle indstillinger til X10, vi andre kan nyde godt
af?

__________________
Bedste hilsener

_Steen_