Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.

Jeg har lige købt en Samsung S90D, med en PC og Series X tilsluttet.

Jeg har ikke noget problem med konsollen, så det undrer mig lidt hvorfor spil på PC er ekstrem eksponeret. Har prøvet at ændre og slå Nvidia filtre fra, været inde på Nvidia kontrolpanel, og rodet rundt med TV indstillingerne. Intet hjælper.

Et eller andet må stå i vejen, tænker jeg. Hvad er det jeg overser?

Tak på forhånd.
Vedhæftede filer
Uncharted__Legacy_of_Thieves_Collection_05-04-2025_22_39_09[1].png
Uncharted__Legacy_of_Thieves_Collection_05-04-2025_22_39_09[1].png (6.54 MiB) Vist 5678 gange
Hmm… Det er lidt et skud i tågen (no pun intended), men eftersom der er forskel på konsol og pc, kan det måske være noget med tone mapping og hdr-styring (dvs. hvordan hdr kommunikeres mellem enhederne, eller ikke gør).

M.a.o.: måsker hdr-kommunikation spiller mellem tv og konsol, men ikke mellem tv og pc.

Prøv at finde HGIG setting under: settings; connection; game mode setting; game picture (kender ikke danske menu-navne) og leg med settings her.

Måske denne kan være en hjælp: https://www.whathifi.com/advice/hgig-ex ... you-use-it

Ved desværre ikke om det præcis er det, der er din udfordring. Har ikke stor erfaring med gaming-hdr-setup. Men ville da lige smide denne tanke forbi dig :)

Hope you make it work!
Tabula Rasa skrev: 6. apr 2025, 21:33 Hmm… Det er lidt et skud i tågen (no pun intended), men eftersom der er forskel på konsol og pc, kan det måske være noget med tone mapping og hdr-styring (dvs. hvordan hdr kommunikeres mellem enhederne, eller ikke gør).

M.a.o.: måsker hdr-kommunikation spiller mellem tv og konsol, men ikke mellem tv og pc.

Prøv at finde HGIG setting under: settings; connection; game mode setting; game picture (kender ikke danske menu-navne) og leg med settings her.

Måske denne kan være en hjælp: https://www.whathifi.com/advice/hgig-ex ... you-use-it

Ved desværre ikke om det præcis er det, der er din udfordring. Har ikke stor erfaring med gaming-hdr-setup. Men ville da lige smide denne tanke forbi dig :)

Hope you make it work!
Jeg har hørt om HGIG, og at det bliver anbefalet. Kan bare ikke finde det. Mange indstillinger er ikke tilgængelige, når en bestemt Tilstand er sat til, og da Samsung er helt nyt for mig, kræver det lidt tid at finde ud af hvordan det hele hænger sammen. :)

Jeg er midlertidigt kommet ud fra Game Mode, og det har hjulpet, så der er et eller andet i den Tilstand, der får skærmen til at lyse sådan op.

Håber jeg en dag finder ud af det, fordi man går glip af VRR, HDR10+, G-Sync osv. :)

Men mange tak!
orhan.Öztürk skrev: 7. apr 2025, 00:23
Tabula Rasa skrev: 6. apr 2025, 21:33 Hmm… Det er lidt et skud i tågen (no pun intended), men eftersom der er forskel på konsol og pc, kan det måske være noget med tone mapping og hdr-styring (dvs. hvordan hdr kommunikeres mellem enhederne, eller ikke gør).

Hope you make it work!
Jeg har hørt om HGIG, og at det bliver anbefalet. Kan bare ikke finde det. Mange indstillinger er ikke tilgængelige, når en bestemt Tilstand er sat til, og da Samsung er helt nyt for mig, kræver det lidt tid at finde ud af hvordan det hele hænger sammen. :)

Jeg er midlertidigt kommet ud fra Game Mode, og det har hjulpet, så der er et eller andet i den Tilstand, der får skærmen til at lyse sådan op.

Håber jeg en dag finder ud af det, fordi man går glip af VRR, HDR10+, G-Sync osv. :)

Men mange tak!
This might be helpful:

1. Second half, læg mærke til app’en han nævner, samt netop hvordan ‘luminance’ er noget af det, han ændrer på:

Går egentlig ud fra du har forsøgt det her, men nu kom jeg lige forbi det alligevel:
2. HGIG:
Tabula Rasa skrev: 7. apr 2025, 10:13
orhan.Öztürk skrev: 7. apr 2025, 00:23

Hope you make it work!

Men mange tak!
This might be helpful:

1. Second half, læg mærke til app’en han nævner, samt netop hvordan ‘luminance’ er noget af det, han ændrer på:

Går egentlig ud fra du har forsøgt det her, men nu kom jeg lige forbi det alligevel:
2. HGIG:
Tak for det.

Det vil jeg kigge nærmere på.
Brugeravatar
Af TBC
Nu skriver du ikke om det er en WOLED eller en QD-OLED S90D du har fået fat i, men er det QD-OLED, så prøv evt med følgende settings (Fra S90C, men kalibratorer siger at der ikke er den store forskel på C og D, selv om der altid vil være mindre panelspecifikke forbehold)

GAME mode HDR:
LYSSTYRKE "50" (25 til 50 efter personlig præference og rum/lysindfald - Jeg kører selv med omkring 30-35 i et mørkt rum afhængigt af spillet)
KONTRAST 48
SKARPHED 0
FARVE 15 (18-20 stykker hvis man fortrækker en smule oversaturering i sine spil)
TONE (G/R) 0
TONEMAPPING STATISK (Den setting der muliggør manuel HGiG)
FARVETONE VARM2
HVIDBALANCE BRUGERTILPASSET
TILPAS + RØD -8
TILPAS + GRØN 0
TILPAS + BLÅ 3
TILPAS - RØD -3
TILPAS - GRØN -3
TILPAS - BLÅ -3
GAMMA ST.2084
ST.2084 0
SKYGGEDETALJER 0
FARVERUM BRUGERTILPASSET (BT2020)
- RED R24, G87, B26
- GREEN R87, G30, B32
- BLUE R74, G86, B87
- YELLOW R50, G50, B50
- CYAN R50, G50, B50
- MAGENTA R50, G50, B50
MAKSIMAL LYSSTYRKE Off

OBS, disse setting skal IKKE bruges til almindelig TV (SDR og HDR, men er specifik til game mode!)

...Husk "Game HDR" sat til "Basic" og derefter "Tone Mapping" sat til "Static så får du i praksis en HGiG setting.

...Husk også at slå "Optimering af lysstyrke" fra i "Strøm- og energibesparelse" så TVet ikke fucker indstillingerne op afhængigt af lysindfald.

Det giver mig et langt mere naturligt og mere dynamisk billede i HDR spil på mit S92C (S90C) og de kalibratorer jeg har hørt siger at C og D skal indstillet praktisk talt identiske (for QD-OLED versionernes vedkommende)
TBC skrev: 11. apr 2025, 00:25 Nu skriver du ikke om det er en WOLED eller en QD-OLED S90D du har fået fat i, men er det QD-OLED, så prøv evt med følgende settings (Fra S90C, men kalibratorer siger at der ikke er den store forskel på C og D, selv om der altid vil være mindre panelspecifikke forbehold)

GAME mode HDR:
LYSSTYRKE "50" (25 til 50 efter personlig præference og rum/lysindfald - Jeg kører selv med omkring 30-35 i et mørkt rum afhængigt af spillet)
KONTRAST 48
SKARPHED 0
FARVE 15 (18-20 stykker hvis man fortrækker en smule oversaturering i sine spil)
TONE (G/R) 0
TONEMAPPING STATISK (Den setting der muliggør manuel HGiG)
FARVETONE VARM2
HVIDBALANCE BRUGERTILPASSET
TILPAS + RØD -8
TILPAS + GRØN 0
TILPAS + BLÅ 3
TILPAS - RØD -3
TILPAS - GRØN -3
TILPAS - BLÅ -3
GAMMA ST.2084
ST.2084 0
SKYGGEDETALJER 0
FARVERUM BRUGERTILPASSET (BT2020)
- RED R24, G87, B26
- GREEN R87, G30, B32
- BLUE R74, G86, B87
- YELLOW R50, G50, B50
- CYAN R50, G50, B50
- MAGENTA R50, G50, B50
MAKSIMAL LYSSTYRKE Off

OBS, disse setting skal IKKE bruges til almindelig TV (SDR og HDR, men er specifik til game mode!)

...Husk "Game HDR" sat til "Basic" og derefter "Tone Mapping" sat til "Static så får du i praksis en HGiG setting.

...Husk også at slå "Optimering af lysstyrke" fra i "Strøm- og energibesparelse" så TVet ikke fucker indstillingerne op afhængigt af lysindfald.

Det giver mig et langt mere naturligt og mere dynamisk billede i HDR spil på mit S92C (S90C) og de kalibratorer jeg har hørt siger at C og D skal indstillet praktisk talt identiske (for QD-OLED versionernes vedkommende)
Det er en QD-OLED. Prøver gerne de indstillinger du har skrevet op, fordi det simpelthen for latterligt at den blusser sådan op i Game Mode.

Men tak for det.
Af teamet
Det er fordi du har sat tvet til at tvinge hdr. Vær opmærksom på at spilprofilen automatisk sætter ind når du sætter konsol til, og få optimeret den profil på tvet. Så bliver dit billede fantastisk
teamet skrev: 13. apr 2025, 22:19 Det er fordi du har sat tvet til at tvinge hdr. Vær opmærksom på at spilprofilen automatisk sætter ind når du sætter konsol til, og få optimeret den profil på tvet. Så bliver dit billede fantastisk
Tak. Det vidste jeg slet ikke. Havde slet ikke rodet med indstillingerne, men jeg ved ikke hvad jeg har gjort anderledes denne gang. Skiftede kun tilbage til Spiltilstand, og alting ser perfekt ud.