Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Til Black Week købte jeg ovenstående tv, jeg var klar over at det ikke var QLED men pga. den store besparelse slog jeg alligevel til.
Jeg kommer fra et tusse gammelt Sony LED tv så alt andet lige er det en stor opdatering ,uanset WOLED skærmen!
Der er ikke anbefalede indstillinger her på siden, og søgning på nette gav ingen resultater.
Så hvad nu! Hvilke andre Samsung modeller vil jeg kunne bruge samme anbefalede indstillinger med?

Mht. kalibrering er der under indstillinger mulighed for en smart kalibrering ved brug af min Galaxy S, er det noget der kan anbefales, eller er der andre muligheder.

Jeg er en vaske noob, så alle input eller henvisninger til guides/web sites er velkomne.
Der er på You Tube en masse videoer netop til indstilling af TVer, så man får det bedste resultat.
Søg på TV Calibration. Der er videoer både i 1080 og 2160.
Avs, den er svær, for dem jeg kan finde er til QD-OLED versionen ikke WOLED versionen.
f.eks. https://www.rtings.com/tv/reviews/samsu ... d/settings

Her er en af de bedre kalibratorers indstillinger til SIDSTE års model (også WD-OLED), ikke at jeg regner med at du kan bruge dem 1:1, men i det mindste kan du lære lidt om TVet og også de mere generelle indstillinger af det.

Jeg fandt denne video på dette års model, men han lyder ikke helt som om han har samme styr på det/ er lige så puritansk indstillet som ovenstående (classy tech), med de knap så referencenære anbefalinger han finder på at angive: (Og OBS det er QD-OLED versionen igen, ikke WOLED, som lader til at være ret svær at finde.

Men tilsammen kan det forhåbentligt give lidt inspiration og pege lidt i den rigtige retning(?). Særligt Samsungs SDR profil trænker til lidt tender care, da det almindeligvis er direkte RÆDSOM out of the box i samtligeprofiler (og kræver en brightness der skal skrues godt ned for ikke at white-chruche (sådan var det i hvert fald på sidste års modeller)

Og ellers forsøg at grav dybere (end jeg har gidet) og at holde øje med tråden her: https://www.avsforum.com/threads/samsun ... s.3309829/
Mange tak for jeres input.

@ Radiomanden

Det har jeg såmænd også prøvet, har brugt timer på at finde indstillinger til WOLED versionen, men mange tak for dit input.

@P.With
Jeg vil prøve med basic kalibrering og evt. også professionel indstilling, mange tak.

@TBC
Jeg har sjovt nok allerede set de tråde på AVS forummet du henviser til, jeg blev opmærksom på dem via Reddit.
Men igen ser det ud til at der ikke er nogen der har interesse i at nørde med WOLED versionen.

Darko´s indstillinger havde jeg allerede prøvet:

Men som du selv nævner er det til QD-OLED versionen, og indstillingerne gav ikke et særligt godt resultat.
Han nævner også AI indstillingen, med det resulterede i nogle forfærdelige indstillinger, så det deaktiverede jeg igen.

Jeg har lige set videoen fra classy tech:

Han går mere i dybden og så er det med en WOLED skærm, så jeg regner med at bruge disse indstillinger, og så fin tune med mine egne indstillinger. (Der bare så pokkers mange indstillings muligheder)
Men ja, jeg har fået en bedre forståelse for indstillinger og tv´et generelt, og har fået lyst til at bruge noget tid på at nørde lidt.
Så igen mange tak.

@Beckham

Den bemærkning havde jeg ikke lige set komme!
Jeg ville ellers mene at en ny generation skærm der har en ny teknologi, ville være bedre end den forrige generation.
Så du har vagt min opmærksomhed, kan du komme nærmere ind på hvad du ser som forskellen på WOLED contra QLED skærm teknologien.
Mange tak.
Så tror jeg at der er opstået en misforståelse et sted i tråden, hvor der jo kun står QLED, som er betegnelsen for et LCD TV. QD-OLED er derimod et OLED TV udviklet af Samsung. WOLED er betegnelsen for OLED TV udviklet af LG. QD-OLED er lige en tand bedre end WOLED, så det forholder sig dermed omvendt. Og LG har så udviklet en variant af OLED TV med MLA teknologi, som mange mener er på højde med Samsungs QD-OLED. Så jeg forstår godt forvirringen.