Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#342023
Torben Rasmussen skrev: 27. apr 2022, 08:27 Og så bør man nok også undlade at evaluere billedperformance “under fuld sol”? Du vurderer heller ikke dine højttaleres performance imens nogen støvsuger.
I disse tider kalder man det støjreduktion og er super populært emne ved earbuds og lign. ;) <B
#342041
Må nok bare konkluderer at vi ser meget forskelligt på om det kan betale sig at få lavet en professionel kalibrering.
Tror flertallet af brugere her på flatpanels har en lang større interesse i hvordan man kan optimere sin tv skærm, mens flertallet af den alm forbruger ikke har den store interesse i at få det korrekte billede eller ikke ved at de ser et "forkert" billede når de bruger standard billede profil på deres tv.
Som denne tråd viser, er vi flatpanels brugere heller ikke enige i om en professionel kalibrering er nødvendig, så lad os bare være enige i at være uenige.
Personlig er jeg aldrig blevet skuffet over at få lavet en professionel kalibrering og har kunnet se forskel på før og efter.
Vi er en mindre skare som går op i god billedkvalitet og jeg kunne feks aldrig finde på at se en film med sollys væltede ind af vinduerne. Jeg venter til aften, eller trækker gardiner for.
Folk ser tv og streaming på mange måder og jeg ser også mindre interessante serier på computeren, men når jeg vil se en film i hjemme biografen sørger jeg for at forholdene er så optimale som muligt.
synes personligt at mange snyder sig selv for den bedst mulige oplevelse og der er vel en grund til at instruktør og lydfolk har gjort sig umage med at få det bedste ud af det de har lavet.
#342048
kalibrering eller ej tja!, en del af kommentarrene er vist ikke skrevet for at belyse emnet, men er noget indbyrdes fnidder og ikke særligt interessant for os som ellers syntes det kunne være spændende at få et klart svar på om det er værd at betale for evt. nogle billeder af skærme før og efter.
En lille historie fra det virkelige liv. Svigermor skiftede(efter længere tids pres fra undertegnede) tog hun anden svigersøn med ud og købte et voldsomt(syntes hun) 65 tommer. Fire uger senere besøger jeg hende og hun takkede for at jeg overtalte hende til at skifte tv og var helt overstadig over billedet. Skærm indstillingen var valgt til dynamisk(burde ikke findes på tv uha uha for et billede), kloge åge(undertegnede) skulle selvfølgelig lige rette indstillingerne efter at have fundet nogle anbefalede indstillinger fra test på nettet. Det var en stor fejl og jeg blev straks beordret til at få de tidligere tidligere indstillinger tilbage alle mine forklaringer om billedets farver prellede totalt af. Dette bare for at illustrere at ikke alle går op i god billedkvalitet og vi har lov til at være forskellige. Måske tager jeg solbriller med til næste besøg for at skåne mine øjne:)
#342058
HrJensen1 skrev: 26. apr 2022, 17:45 Men du giver ikke noget eksempel på et testbillede før og efter. Og selv hvis du gjorde, ville man ikke vide om kameraets lysindstilling kører mere eller mindre i den ene eller anden retning, når du tager billedet.
Til hans forsvar, så har du jo ret, han har LIGE PRÆCIS ikke lavet et testbillede eksempel før og efter, da det ikke giver nogen som helst mening, også på de parametre de nævner, så hvorfor nævne det som begrundelse og stille spørgsmål ved hans præsentation af tal som kan vise forskellen som folk søger.

Så unødvendigt at nævne, og alligevel gjorde du !:(
#342095
Pede8000 skrev: 14. apr 2022, 20:36 Enig i at kalibrering er for entusiaster, og dem er der mange af på dette Forum.
Det er nok det, der til tider kan være et problem, når ikke 100%-entusiaster spørger om et råd. Der kan godt mangle lidt nuance en gang i mellem :).
#342098
Ikke endnu, pga sygdom og coronavirus, men skal have det gjort her til sommer og det bliver Thomas fra tv kalibrering som kommer til at gøre det.