Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#271894
Det lyder som en defekt sensor. Den har en følsomhed, som gør, at den ikke kan måle lavere end et vist niveau, hvilket gør, at eks. OLED går i 0 og at den også går i 0 selvom man får hævet niveauet én tak over absolut 0 på panelet. Men det ligger væsentlig lavere end hvad VA-paneler kan komme ned på - under 0.01 nits.
#272208
Torben Rasmussen skrev:Det lyder som en defekt sensor. Den har en følsomhed, som gør, at den ikke kan måle lavere end et vist niveau, hvilket gør, at eks. OLED går i 0 og at den også går i 0 selvom man får hævet niveauet én tak over absolut 0 på panelet. Men det ligger væsentlig lavere end hvad VA-paneler kan komme ned på - under 0.01 nits.
Mange tak for input Torben! :-)

Havde pakket sensoren ned og oprettet en RMA på pakken hos sælgeren men fik ikke tid til at aflevere inden jeg skulle afsted på ferie.

Nu er jeg så kommet hjem og har modtaget dette svar fra X-Rite i Europa:
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Dear Daniel

2nd level support have come back to me and there is an issue with the application when reading minimum
black values - See below

The update to the software should be available shortly

Kind regards

On behalf of X-Rite Photo Europe

Ashley Bowman

************

Dear Ashley,

sorry for the very late reply, totally behind all my e-mails…

It is a bug in the i1Profiler software (not a fault by the measurement device), that the Black luminance will be reported as 0.00. This issue will be fixed in the next update (is fixed already in an early alpha version, which I saw).


Kind regards,

Liane
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Ved ikke med dig, men taget i betragtning at denne version af i1profiler softwaren(v1.71) har været på markedet siden maj sidste år.....syntes jeg det virker tankevækkende at det først bliver opdaget nu!

Ser du/I det samme problem med jeres X-Rite sensorer, hvis I prøver i1profiler softwaren?

Der må være en del anmeldelser med monitor kalibreringer derude, som får "røde kinder" over ikke at have opdaget dette?? :-)
#272500
Brixen> Jeg har ikke en MAC, så kan ikke udtale mig om den version også har fejlen. Tilgengæld kan jeg se at skærmen du tester på ikke har en kontrast værdi der er særlig højt og sort værdien ligger for højt til at du vil kunne se fejlen opstå. Acer bærbaren jeg nævnte, kunne lige akkurat klemmes igennem med en kontrast på 1422:1 og sortniveu på 0,12 cd/m2. Dette syntes at være grænsen for hvad sensoren/softwaren vil tillade at måle "korrekt"! Så du skal altså have en monitor der kan gå lavere end 0,12 cd/m2 i sort niveau for at kunne afprøve om MAC versionen også har fejlen. Og ja, ifølge svaret fra X-Rite, så har i1profiler softwaren åbenbart en fejl.....det undre mig så bare at ingen andre har nævnt dette før nu.

Får jo mig bl.a. til at spekulere i om alle brugere virkelig har så ringe paneler I deres skærme at de ikke oplever fejlen og dem der har bedre skærme, så slet ikke bruger i1profiler softwaren? ;-)
#272501
Torben Rasmussen skrev: Men det ligger væsentlig lavere end hvad VA-paneler kan komme ned på - under 0.01 nits.
Har du haft tid til at prøve om jeres X-Rite sensorer giver samme fejl når I bruger seneste i1profiler software? Går ud fra I ligger ende med skærme der kan gå lavt nok ned i sortniveau til at se fejlen? ;-)
#273945
Kunne ellers være lidt interessant at få dig/jer på flatpanels.dk på banen her!

Har også prøvet med den ældre v1.6.7 af i1profiler softwaren og ser stadig samme problem. Hvilket nu får mig til at spekulere i om det nogensinde har virket korrekt?? ......kunne da være et interessant emne for flatpanels at tage op, vil jeg mene! Hvor mange monitorer og laptops/Notebooks test ser man ikke på nettet, hvor største delen bruger X-Rite sensoren til at måle med!! ;-)

Update: Men kort opsummeret, ser jeg fejlen opstå i opdatering v1.6.3 . Versionen før denne, v1.6.1 får jeg en kontrast måling opgivet....men får samtidig nogle fejl i GUI'en med manglende muligheder for at tilgå visse indstillinger. Hvilket så viser sig at være fordi WIndows 10 først er understøttet med version 1.6.3.
Så dette vil med andre ord sige, at i1profiler aldrig har virket korrekt under Windows 10......jeg "lugter" en nyheds historie her! ;-) .....medmindre I da er I "lommen" på X-Rite? ;-P

Men syntes da det kunne være interessant at få bekræftet mine obsevationer....X-Rite's support har ikke givet lyd fra sig siden jeg fik svaret som jeg copy pastede i forrige indlæg, hvor en af deres ansvarlige indrømmer at i1profiler softwaren har en fejl og ikke hardwaren.
#273973
Vi er ikke i lommen på nogen. Vi er bare ovre i en problemstilling, som ikke er så aktuel for den måde vi bruger hardwaren på her, da bøde software og driver kommer fra CalMan for vores vedkommende.

Jeg vil helst ikke installere yderligere software på den maskine der bruges til test, og jeg har ikke taget mig sammen til at installere den på min private maskine og teste dér.
#273999
Ok, men så må jeg beklage, at jeg er lidt skuffet over at læse dine 2 udmeldinger. Tillad mig at illustrere hvorfor, ved at oversætte betydningen af dine 2 udmeldinger, som jeg læser dem:

1. Vi/jeg er ligeglade, da vi alligevel har betalt dyre summer for en anden software løsning(CalMan) og er vældig tilfredse med at bruge denne istedet.....og åbenbart(må jeg antage), ikke ser en problemstilling i at den gængse kunde der køber en X-Rite sensor, også er nød til dette for at få korrekte målinger??

2. Da jeg, igen, ikke har personligt interesse i det medfølgende software værktøj(iprofiler), føler jeg mig ikke motiveret for at bruge 10 minutter på at installere og foretage en testmåling for at verificere den er helt gal med kontrastmålinger på X-Rite's egen software(og iøvrigt har været det i laaaang tid, ifølge mine observationer.....)!!
#274001
Nr. 1 kan du godt stryge. Det er kritisabelt at den medfølgende software ikke virker uanset hvilket produkt du køber.

Som nævnt, så kommer softwaren ikke ind på den maskine jeg tester med - sådan er det bare - men det er ikke af uvilje, at jeg ikke har lagt et på min private maskine. Det er blot glemsomhed. Der er 1000 andre ting der fylder i hverdagen, og det her halløj med Flatpanels er noget jeg bruger min fritid (og nu ferie) på. Så jeg beklager, at du tager du føler dig tilsidesat, men det er ikke sket som følge af, at jeg er ligeglad. Det har bare ikke lige topprioritet.
#278198
GPOSCH skrev:Jeg vil slet ikke blande mig.. men har du/I prøvet softwaren DisplayCal? Det er super professionelt og lysår bedre end x-rite og calman software, når det gælder monitor kalibrering. Det er gratis!


https://displaycal.net/
Nope, aldrig hørt om det før....men er nysgerrig, så det vil jeg da lige checke ud. Tak for oplysningen! ;-)
#278200
Torben Rasmussen skrev:....Det har bare ikke lige topprioritet.
Jeg har nu haft en dialog frem og tilbage med X-Rite folkene, hvor jeg bl.a. fik lov at prøve en beta v1.80 af i1profiler som heller ikke lod mig måle sortniveau(black luminance). Jeg udleverede nogle log filer til X-Rite efter kalibrering som de kunne gennemse og fejlsøge på. Men den officielle v1.80 var ikke rettet. Nu har de så for nylig udgavet en v1.81....hvor jeg stadig ikke kan måle sort niveau på.

Og jeg har samtidig fået at vide, at i1display Pro sensoren ikke er specificeret til at kunne måle sortniveau lavere end 0,1 cd/m2. Dette kan da ikke passe?? Hvordan pokker kan TFTcentral så opgive niveauer ned til 0,02 cd/m2 i deres anmeldelser? Er der forskel på den i1display Pro alm. brugere køber og dem online TV/Display anmeldere har?

Igen, det ville være skønt om jeg kunne få lidt hjælp/input fra "prof" folk der har lidt forstand på tingene! ;-)
Er ved at være ret frustreret med de konfliktende informationer jeg sidder med pt.! :-(

Kunne kun finde specs. på sensoren 1 sted, og her er der godt nok anført 0,1 cd/m2(helt præcist 0,1 cd/m2 til 1000 cd/m2) = http://www.vpixx.com/datasheets/ds_i1display_pro.pdf
#278203
Sensoren kan nu godt gå under 0.1, men det er ikke sikkert, at den er specielt præcis i den region. Det er relativt lidt lys. Med de softwarepakker vi bruger er målingen dog ret konsistent selv ned til 0.01 nits, men det er klart, at der ikke skal meget støj til før målingen bliver forurenet. Det er andre typer sensorer man anbefaler til præcise målinger nede i den region. Den burde dog ikke bare give op og spytte nonsens ud. Jeg har ikke tal på ved hvilket niveau vores giver op, men det er i hvert fald under 0.01 nits.

Hvis Xrite oplyser, at deres software har et problem - hvilket du jo har bekræftet på flere maskiner nu - så ville jeg da skifte software hvis jeg var dig. DisplayCal er langt mere avanceret og gearet specifikt mod monitors. Og gratis.