Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#48482
Jeg har en gammel CRT-skærm og skal have den skiftet ud med en fladskærm. Jeg arbejder meget med fotos, og jeg vil derfor selvfølgelig gerne have en skærm, der er god til farvegengivelse, skarphed og kontrast. Jeg har set en L201p med PVA-panel, som jeg syntes, var god, men den kan ikke fås mere (det er i øvrigt en 20").

Jeg har så kigget på L220x, der fik gode anmeldelser, men har også læst, at der er store problemer med skarpheden. Så den er formentlig ikke så god. Dernæst har jeg overvejet Eizo 22" S2231 ud fra anmeldelsen her på flatpanels. Jeg bryder mig ikke om HP-skærmenes skinnende overflade, så de er udelukket, men findes der Samsung-modeller, der lever op til mine behov? Eller skal jeg måske vente og se, hvad den nye Samsung eller Dell (som i tirsdags blev omtalt her på siden) 23" kan byde på. Her er opløsningen jo højere.

Man anbefaler altid at se skærmen i funktion, inden man køber den, men hvor finder man en forretning med et udvalg af gode skærme? Jeg har været rundt på Falkoner Allé uden held, de fleste skærme er i den billige ende og med TN-panel. Jeg har været i Computer City, men de billeder, der viser på skærmene, er alle uskarpe, så det er svært at bedømme selve skærmen. Hvor går man hen?

Skal man vælge en 22" eller 20"? Med samme opløsning (1680...) kan jeg forstå, at 20" giver det bedste billede - eller?

Da jeg besluttede mig til at købe ny skærm, troede jeg, at det bare handlede om at kigge på en skærm, være tilfreds og så købe den. Det har jeg gjort tidligere. Da det ikke var muligt, begyndte jeg at læse her på siden (anbefalet af vores it-folk på mit arbejde). Det har været rigtig godt, men jeg er til gengæld også forvirret med hensyn til, hvad jeg skal vælge. Jeg håber, der er nogen, der kan hjælpe mig.

Hilsen
Karin ;;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#48490
Dells 23" model er desværre også et TN panel. Hvis du vil være sikker på god billedkvalitet, så er Eizos PVA baserede skærme som regel et sikkert bud.

HPs 22" skærm er også et TN panel og generelt, så er langt de fleste 22" skærme af typen TN. Hvis du hopper op i 24" størrelsen, så er der et langt større udvalg, men har du et prisloft?
Af simba
#48491
Tak for dit svar. Mit prislof ligger omkring 3.800 kr - lidt fra eller til.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#48501
Har du overvejet at købe fra udlandet? Især England tilbyder nogle gode besparelser på f.eks. Dells skærme med PVA paneler. Se mere på:
www.pcbuyit.co.uk
Af simba
#48527
Jeg har tænkt på Dell, men er helt blank, hvad angår specifikke skærme, der egner sig til fotos. Noget bud?
Af mhca
#48538
Ang. om du får det bedste billede med 20" og 22" så er det blot at du får mindre pixels, og du vil derfor ikke opleve billedet så grynet.
Mange vil dog ikke umiddelbart opleve billedet som grynet på en 22" skærm, medmindre de sidder meget tæt på.
Nogen synes fx at teksten bliver for lille, når pixels bliver for små (dot pitch).

Hvis du skal lede efter en Dell skærm, så bør du vælge en med et ikke-TN panel.
Der findes Dell 2408WFP på tilbud i Danmark til 4700 kr. pt, hvilket er lidt dyrt. Måske det er billigere fra pcbuyit.
Hvis du ellers ikke har noget imod en 4:3 skærm, så er der Dells 2007FP:
http://www.pcbuyit.co.uk/product.asp?sk ... itor+Black

Den har PVA panel, og jeg vil umiddelbart mene at 4:3 formatet er mere velegnet til fotos. Det er også min kammerats erfaring, der har en 24" widescreen til fotoredigering. 1600x1200 på 20" giver dog en rimeligt lille dotpitch, så bogstaverne bliver små.


Ang. Eizo'en, så tror jeg også at den er et godt bud. Deres skærme er af lækker byggekvalitet. Jeg fik selv en S2401W med TN-panel. Jeg har i en anden tråd også kommenteret lidt på det ikke-billedmæssige, hvis du er interesseret i det. Den har desuden heller ingen glossy overflade.
Jeg er heller ikke fan af HPs glossy overflade, men ellers så kunne HP's 2275W være et bud. Den kommer der snart anmeldelse af.

Mvh. Martin
Af mhca
#48549
Hey Yakken.
Jeg synes ikke helt, at der er kommenteret på HP'ens overflade... Det er måske Rasmus der bør melde ind her. Karin vil gerne undgå den glossy overflade, hvorfor jeg også kun nævnte den HP som en sidebemærkning til sidst i min sidste kommentar, da de ofte har en blank overflade.

Mvh. Martin
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#48574
Jeg tror du blander w2207h ind i sagerne her. Det er bestemt ikke alle HPs skærme der har glossy coating. Så vidt jeg er orienteret så har LP2275W ikke nogen glossy coating.

Se evt. dette billede:
http://www.tftcentral.co.uk/images/hp_l ... 020075.JPG
(du skal måske lige kopiere linket ind i en browser, da man ikke kan linke direkte til tftcentral.co.uk)
Af mhca
#48580
Tjaa. Jeg blandede ikke en specifik HP skærm ind i billedet.
Jeg skrev det egentlig blot ud fra Karins kommentar om, hvor hun omtalte skærmene som at de generelt havde glossy coating. Jeg havde ikke undersøgt det nærmere, andet end at jeg heller ikke syntes at billederne indikerede en glossy coating.


I det tilfælde, så synes jeg helt klart at HP's skærm lyder som et godt bud til en skærm for Karin :-) Specielt til den pris.

Eneste er dog at jeg læste et andet sted, at nogle havde problemer med at skærmene summede, eller det var måske omkring 2475W. Men det kan Karin jo skrive i anmeldelsestråden om, hvis hun vil vide nærmere om Rasmus' erfaringer.

Mvh. Martin
Af LKCH
#50175
mhca skrev:...og jeg vil umiddelbart mene at 4:3 formatet er mere velegnet til fotos.
Det er jeg ikke helt enig i. Men det kommer nok bl.a. an på, hvilke programmer man bruger. Eksempelvis har Photoshop Lightroom en brugergrænseflade med et panel i hver side, som betyder at man udnytter pladsen bedst på en skærm i bredformat.

I øvrigt bruger jeg selv en Dell 2408 WFP til billedredigering. Den har et S-PVA panel. Efter lidt nørkling med indstillinger og hardware-kalibrering er jeg vældig tilfreds med den.

Se evt. http://blog.christianehoej.dk/2008/11/0 ... velang_en/

MVH Lars