Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Anders1101
#4179
http://www.behardware.com/articles/593- ... d-sed.html

Faldt over det her, et lille uddrag til at fange jeres opmærksomhed:
It has been three years since the first time we heard about this technology. Three years that we have been waiting for an alternative technology, other than the OLED to replace LCD and Plasma monitors. A few figures are enough for everyone to understand why this monitor is so much awaited:


Response time : inferior to 1 ms

Contrast ratio : 100,000:1 (brightness is of 400 cd/m²)

Viewing angles : complete, 180° in each directions.
Skærme med den teknologi kommer måske i slutningen af 2006, ellers må vi vente til engang i 2007.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#4227
Der er også masser at finde om SED her på siden. Kig eventuelt her: http://www.flatpanels.dk/teknologi.php#10

Der er også links til nyheder, som har været aktuelle på Flatpanels.dk.

Kontrastforhold på 100.000:1 er jeg stadig ret forbeholden overfor. Hvor man på alle andre fosforbaserede skærme angiver utrolig høje kontrastforhold, viser de sig jo gang på gang, at det kun kan opnås i mørke. Det er så også fint nok, men som altid; meget vildledende.
Af Anders1101
#4229
:D Tak for det, det der 100k kontrast lød også lidt vildt, men SED bliver stadigvæk for sejt... det kan det da vist kun blive :) Glæder mig meget til at se mere om det!
Af Emil Kastberg
#15452
Mindre end 1 ms responstider, javel, men hvad med opdateringshastighederne? Vil de ligge på de samme niveauer som CRT eller højere?

Og hvad med opløsningerne? I artiklen (her på siden) stod der, at de havde lavet SED-paneler på 15" med en opløsing på 1920x1200... vil det så blive standard, mon?

Hvad nyt om udgivelsesdatoen? Forår/sommer 2008, tror I da, de vil være kommet?
Brugeravatar
Af azrael
#15489
Det ser ud som om der går endnu længere tid før vi rent faktisk kan købe SED tv, hvis nogensinde overhovedet. En dommer i Texas har givet medhold til det (texanske) firma Nano Propietary, som ejer nogle rettigheder der er vitale for produktionen af SED paneler. Læs mere her. Det er altså ekstremt irriterende, at patentstridigheder gang på gang spænder ben for udviklingen af nye produkter...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#15502
Jeg tror desværre også at 2008 er et alt for optimistisk bud.
Af Emil Kastberg
#15503
Hm, var det, jeg frygtede...

Hvad ved man om opdateringsfrekvensen, kommer den mon op på de 100-120 Hz, som nogle producenter "eksperimenterer" med?