Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Zorg
#35928
Jeg undrer mig lidt over det her med farvenuancer, på de forskellige paneltyper.

Jeg kiggede på anmeldelsen af LG L227WT-skærmen, og ligger mærke til 3 ting:
Skærmen er en TN-baseret skærm, hvilket jo betyder der er 6bit pr farve. med min hovedregning får jeg det til 262.144 forskellige farvenuancer krystallerne kan gengive.

Alligevel står der:
Farveunderstøttelse: Op til 16.2 Millioner farver
Farvespektregengivelse: 100 % af NTSC
Signal processering: 6 bit per farve

Omvendt kan jeg se at på VA-skærmen fra Eizo(HD2441W) ser specs således ud:
Farveunderstøttelse: 16.7 Millioner farver
Farvespektregengivelse: 72 % af NTSC
Signal processering: 8 bit per farve

Og det er så her jeg står lidt af, for jeg tror der er noget jeg helt har misforstået. :)

1. Hvordan kan et 6 bit-panel understøtte 16.2 mill. farver?
2. Hvorfor er farvespektreret ikke afhængig af hvor mange farver man kan gengive?
3. Hvordan kan antallet af farvenuancer overstiger de 6 bit/pr farve der er stillet til rådighed?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#35931
Ydermere så er selve farvespektret ikke et udtryk for hvor mange nuancer du kan generere men kun et udtryk for hvor mange bølgelængder baggrundsbelysningen (som jo er hvidt lys) indeholder og hvad intensiteten af disse bølgelænger er.

Dét kan du læse mere om her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&
Af Zorg
#35938
Typisk - jeg mente nok jeg havde surfet sitet tyndt for at finde svar på mine spørgsmål, og så kan i besvare dem fyldestgørende med 2 links. !:(

Hvis jeg forstår jeres artikler korret, er de korte svar til mine spørgsmål noget i stil med:

1. Ved at man lader en pixel stå og skifte farve
2. Farvespektreret er et spørgsmål om det hvide lys fra lampen bag krystallerne, så det er ret ligemeget hvor mange nuancer krystallerne kan vise.
3. Det besvares vist i 1.eren.

Tak for svarene...og undskyld ulejlheden. :s
Af donoester
#36097
2. Ikke helt - farvespektret er bestemt af produktet af baglysets, pigmentet/farvefiltrets og forvrængning af det monokrome panels spektra.

Ja, det er helt ligegyldigt hvor mange steps eller nuancer krystallerne kan vise.

Det forklarer lidt af det store udvalg af dårlige notebook-skærme med LED-belysning med en 45% NTSC farvespektrum - fordi der hverken er penge eller plads til et farvefilter med større pigment.
Min holdning er at både CCFL og LED kan gøres vanvittigt præcise spektramæssigt - men de kan også gøres meget dårlige. Sålænge lysintensiteten af CCFL'en er stærk nok kan den uden store problemer indeles i rød grøn og blå, uden det vil få den konsekvens at det samlede at billedet bliver for mørkt - det er også derfor man typisk bruger 8-12 koldkatoderør i fladskærmsfjernsyn. :)

Tænk på det lidt som rød vandfarve i et glas vand. Hvis du holder det op mod solen ser du farveintensiteten klarere. Hvis du fylder mere rød vandfarve i bliver farven endnu mere tydelig og pigmenteret.
Af Zorg
#36186
Hvor meget betyder det her med baggrundsbelysningen?

Er det sådan en omgang SkærmNørdGejl, eller er det sådan så almindelige brugere vil kunne blive generet af det?

Tak iøvrigt for det fytldestgørende svar...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#36195
En udvidet farvegengivelse har du meget lidt gavn af som alm. bruger. Eksempelvis er langt de fleste billeder du finder på nettet, de der tages med et digitalkamera mv. ikke lavet til at blive vist med et udvidet farvespektrum, så faktisk så får du billederne vist forkert.

På min egen Dell 2407WFP er der visse grundfarver som faktisk fremstår alt for skarpe, på trods af at skærmen er kalibreret. Den nye version (2408) har en SRGB omskifter, som desværre ikke virker specielt godt, da det ikke er muligt at kalibrere skærmen i denne indstilling, så dér vinder man heller ikke noget.

Før resten af teknologien følger med og kan drage nytte af et større farvespektrum har du ikke så meget at bruge det til.