Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af sokken
#342700
Beckham skrev: 24. maj 2022, 21:38 Jeg gik selv på en Sony A80J sidste efterår. Var også lidt bekymret for burn-in, da jeg ser en del fodbold. Min fornemmelse er dog at Sony gør rimelig meget for at beskytte tv'et. Deres dimming algoritme er i hvert fald pænt offensiv til tider.
Men er det ikke ret forstyrrende når man ser en kamp eller film?
Af Supergris
#342701
Jonassen skrev: 24. maj 2022, 22:05 OLED er selvfølglig ikke lige lysstærk som LCD, men om det bliver et problem med lyse daglige stuer?
Hvorfor tager du det som en selvfølgelighed, at OLED ikke er lige så lysstærk som LCD?
Der findes masser af eksempler, hvor OLED er mere lysstærk end LCD; det kommer helt an på modellen og hvilke forhold, der testes under!
Hvis du tager det mest lysstærke LCD op mod det mest lysstærke OLED, så har du ret, men som skrevet, er det langtfra altid tilfældet.

OLED er lysstærk nok til de fleste stuer, det er som regel kun i HDR, hvor mere lys vil være ønskeligt, da der stadig er et godt stykke op til, hvad standarderne lægger op til; det gælder både LCD og OLED...
Af Beckham
#342713
Jonassen skrev: 24. maj 2022, 22:05 Hvordan er A80J ift. lysstyrken?
Jeg har Sony XF90, som klarer det ganske godt i vores stue med store vinduespartier.
OLED er selvfølglig ikke lige lysstærk som LCD, men om det bliver et problem med lyse daglige stuer?
Kom faktisk selv fra et XF90. Synes ikke det har været noget problem med lysstyrken. Har to vinduer til venstre for tv'et, som vel fylder lidt over halvdelen fra loft til guld.
Af Beckham
#342714
sokken skrev: 24. maj 2022, 22:54
Beckham skrev: 24. maj 2022, 21:38 Jeg gik selv på en Sony A80J sidste efterår. Var også lidt bekymret for burn-in, da jeg ser en del fodbold. Min fornemmelse er dog at Sony gør rimelig meget for at beskytte tv'et. Deres dimming algoritme er i hvert fald pænt offensiv til tider.
Men er det ikke ret forstyrrende når man ser en kamp eller film?
Jeg synes ikke man ser det så meget i film. Nu ser jeg så heller ikke så mange film på kabel-tv. Når det er streaming er der jo som regel ingen logoer der kan få dimming algoritmen til at sparke ind. Problemet er klart størst når du ser sport hvor du hele tiden har stillingen oppe i hjørnet. Når du ser en aftenkamp fra et regnfuldt stadion i England kan billedet helt sikkert godt blive lige lovligt mørkt.
Af sokken
#342776
Så kan det være at jeg skal gå uden om de tv der har det, for jeg ser en del fodbold og det lyder til at det er noget der kan irritere mig
Af Beckham
#342802
Ja...det er ikke et tv jeg ukritisk vil anbefale til fodbold folket. Når det fungerer, så er det smukt, men ja, kan som sagt tider blive en smule for mørkt. Det siges at Sony har den mest aggressive dimming funktion blandt de forskellige brands, så vil man have OLED og se masser af bold, så kunne man jo kigge på nogle af alternativerne.
Af Hanga
#342804
Jeg har A80J og ser massevis af fodbold. Jeg bemærker dårligt nok dimming... det er åbenbart meget forskelligt hvor meget man lægger mærke til det.

Sendt fra min SM-G970F med Tapatalk

Af Lape
#342818
Jeg har G1 i stuen og B9 i soveværelset og bemærker ikke dimming på nogle af dem i serier/film/gaming men det kan ske når jeg bruger min PC og kører høj brightness. Det er ikke noget der forstyrrer mig.

Backlight bleed, clouding, halo effect og corner glow var 100 gange mere irriterende da jeg stadig sad med LCD. Det kunne ødelægge hele indlevelsen i film/serier for mig.
Af lennon
#342820
Jeg er gået ind i 5. år med mit Sony OLED, og fodbold fylder rigtigt meget af mit TV forbrug. Efter at Beckham i sin tid gjorde opmærksom på problematikken kunne jeg godt spotte det - men det har absolut aldrig været et problem . Som med andre TV issues er det tilsyneladende individuelt hvor meget det generer . .
Af Bjur
#342822
Men er dimming ikke noget man slår fra på TVet for at lysstyrken ikke skal hoppe op og ned?
Jeg har LG Oled og tror da jeg har slået det fra, men kan ikke lige huske det.
Af Beckham
#342831
Hanga skrev: 30. maj 2022, 21:54 Jeg har A80J og ser massevis af fodbold. Jeg bemærker dårligt nok dimming... det er åbenbart meget forskelligt hvor meget man lægger mærke til det.

Sendt fra min SM-G970F med Tapatalk
Ja...det er jeg godt nok noget overrasket over hvis du ikke ligger mærke til. Varierer selvfølgelig afhængig af hvilken kamp\kanal det er. Har du prøvet efter 5-10 minutter at skifte væk fra kanalen og tilbage igen?
Af Beckham
#342832
Bjur skrev: 31. maj 2022, 10:44 Men er dimming ikke noget man slår fra på TVet for at lysstyrken ikke skal hoppe op og ned?
Jeg har LG Oled og tror da jeg har slået det fra, men kan ikke lige huske det.
Ved ikke hvordan det fungerer på LG, men på SOny er det ikke noget du kan slå fra. Har hørt rygte om at man kan det i service menuen, men det har jeg ikke lige lyst til at prøve. Funktionen er der jo for at beskytte tv'et....
Af Hanga
#342844
Beckham skrev: 31. maj 2022, 11:40
Hanga skrev: 30. maj 2022, 21:54 Jeg har A80J og ser massevis af fodbold. Jeg bemærker dårligt nok dimming... det er åbenbart meget forskelligt hvor meget man lægger mærke til det.

Sendt fra min SM-G970F med Tapatalk
Ja...det er jeg godt nok noget overrasket over hvis du ikke ligger mærke til. Varierer selvfølgelig afhængig af hvilken kamp\kanal det er. Har du prøvet efter 5-10 minutter at skifte væk fra kanalen og tilbage igen?
Ja da, og jeg ser simpelthen ikke det store skift i lysstyrke som der altid bliver talt om med Sony TV. Jeg ved ikke om det hjælper på det, at jeg har min skærm kalibreret og at lysstyrke ikke står på max men brightness 40.