Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#342106
Jonas: Her er specifikationer på nits mv. fra Samsung Display, der producerer QD-OLED panelerne: https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1642750464

Vi efterprøver disse ting, når vi får skærmene til test.

Det er svært at sætte et konkret tal på lysstyrke ift. stue-brug fordi der er flere forhold i det, bl.a. refleksionsgraden i skærmen, størrelsen på skærmen og lysopfattelse (samme lysstyrke på en større flade opfattes som mere lysstærkt for det menneskelige øje). Nogle personer bruger stadig i stuer plasma-TV, som har under 100 nits i fuld skærm. Det er nok lige i underkanten. OLED TV er allerede lysstærke nok til en moderne nordisk stue. De ligger typisk på 140-180 nits i fuld skærm. De er ikke lysstærke nok til udendørs-brug. Nogle LCD TV er efter min mening for lysstærke til stuen og styrer ikke lyset ordentligt.
Brugeravatar
Af hans123
#342109
du kan fint klare dig med 400 nits i en lys stue måske også meget mindre
Brugeravatar
Af ThomasFogt
#342171
TBC skrev: 26. apr 2022, 13:20
Ghidora skrev: 26. apr 2022, 07:21 Typisk Samsung men bliver spændende at se hvordan Sony bruger teknologien... Lyder som om selve panelet er super!

Ja, det er godt nok skidt :( ...og beskidt !:(

Men heldigt at der så kommer QD-OLED's fra Sony og måske siden hen andre ala Panasonic m.fl. :)

Og her gik jeg ellers lige og forestillede mig at QD-OLED kunne betyde at mit næste TV kunne blive noget, for mig så fjernt og eksotisk igennem de seneste årtiers ørkenvandring fra Samsung på high-end markedet, som et Samsung TV. ...Men det sørger Samungs TV division så åbenbart selv for ikke er noget der kommer til at kunne komme på tale :((

Og så sætter det virkeligt i perspektiv hvem der er seriøs og saglig reviewer og hvem der bare er dilettant. Jeg har f.eks. aldrig nogensinde haft respekt for ham FOMO fyren - Jeg har altid betragtet ham som ekstremt tendiøs, tomt postulerende og usaglig, altid som mere fanboy end saglig reviewer. Det sættes endnu engang bare i perspektiv ved at han i lyset af hvad Vincent har fundet for sin part når til den konklusion at Samsung TV'et "out of the box [..] matches so closely in in terms of color accuracy [..] I don't think it needs calibration" O_O :D

Heldigvis har vi så både Vincent og Flatpanels at gøre godt med, der går mere sagligt til sagen, når de ser på og anmelder et TV <B
TV gate? Eller er det bare ok at snyde sådan?
Af Beckham
#342179
hrjonas skrev: 28. apr 2022, 22:30 Hvad kan qd-oled klare af nits uden problemer?

Og hvor mange nits skal man bruge i en lys stue?
Hvad har du stående i stuen idag?
Brugeravatar
Af TBC
#342610
lennon skrev: 21. maj 2022, 13:28 Mens vi spændt afventer Flatpanels test : https://www.whathifi.com/reviews/sony-xr-55a95k
Sony A95 lyder som det kunne være årets nye reference TV - det Tv som andre må prøve at se om de kan slå.

Gud ske tak og lov for firmaer som Sony og Panasonic, når nu Samsung har besluttet sig for at fucke deres eget panel guld-æg op med deres TV eksekvering - I det mindste kunne Samsung da have givet mulighed for en referenceprofil, der rent faktisk tilstræbte referencerne, så kunne de jo have været med i konkurrencen. Så synd og skam at de ikke benytter chancen til at etablere sig som high-end, men helt og aldeles overlader den stafet til andre. :(
Af allo
#342611
TBC skrev:...Samsung...Så synd og skam at de ikke benytter chancen til at etablere sig som high-end, men helt og aldeles overlader den stafet til andre. :(
business er business og Samsung's indtjeningsmodel virker stadigvæk som den skal (det ser det ud til at den gør) siden at de bliver ved (år efter år) med at ligge i toppen af 'flest solgte enheder' på verdensplan...og ikke nok med det så er deres top modeller ikke helt så ringe endda - de overlader ikke ret meget til de andre...
Af Beckham
#342622
TBC skrev: 21. maj 2022, 18:51
lennon skrev: 21. maj 2022, 13:28 Mens vi spændt afventer Flatpanels test : https://www.whathifi.com/reviews/sony-xr-55a95k
Sony A95 lyder som det kunne være årets nye reference TV - det Tv som andre må prøve at se om de kan slå.

Gud ske tak og lov for firmaer som Sony og Panasonic, når nu Samsung har besluttet sig for at fucke deres eget panel guld-æg op med deres TV eksekvering - I det mindste kunne Samsung da have givet mulighed for en referenceprofil, der rent faktisk tilstræbte referencerne, så kunne de jo have været med i konkurrencen. Så synd og skam at de ikke benytter chancen til at etablere sig som high-end, men helt og aldeles overlader den stafet til andre. :(
Men lidt interessant at det IKKE bliver kaldt en game changer. Det er\var jo lidt det som QD-OLED var blevet blæst op til. Men ja...ser da bestemt stadigvæk lovende ud.
Brugeravatar
Af TBC
#342636
allo skrev: 21. maj 2022, 19:30business er business og Samsung's indtjeningsmodel virker stadigvæk som den skal (det ser det ud til at den gør) siden at de bliver ved (år efter år) med at ligge i toppen af 'flest solgte enheder' på verdensplan.
Branding, en aktiv reklameafdeling, mærke genkendelighed og folks vaner er ikke faktorer der sådan bare er til at kimse af. LG er f.eks. også kommet til en markedsposition i den forbindelse de ikke havde herhjemme for bare 12 år siden, som de tilsvarende kan nyde gavn af, hvad enten de så hænger ved eller sejles agterud i årerne frem. Den slags betyder desværre en del - ofte mere end det at være bedst.
allo skrev: 21. maj 2022, 19:30...og ikke nok med det så er deres top modeller ikke helt så ringe endda - de overlader ikke ret meget til de andre...
Så du Vincent Theo's (HDTV Tests) målinger af Samsungs eget QD-OLED? ...Det er tydeligt Sony's og Samsungs QD-OLED Tv imellem at Sony er gået efter high-end og reference, mens Samsung er sigter efter den brightness war der sælger TV i butikkerne til folk der ikke ved eller forstår bedre angående ydelsen når TV'et kommer hjem. Dette kan man for så vidt respektere som det valg det er, det handler om forretningsmodel og salg. Men hvad jeg IKKE forstår er at deres TV ikke samtidig med den sædvanlige brightness war kunne gives en tilvælgelig funktionek referenceprofil at kalibere videre ud fra, så det også samtidug kunne tiltale high-end og High Fidelity markedet - Det kan jeg ikke andet end se som både ærgerligt og som et misset chance - særligt da Samsung model er billigere end Sony's.
Beckham skrev: 22. maj 2022, 10:21Men lidt interessant at det IKKE bliver kaldt en game changer. Det er\var jo lidt det som QD-OLED var blevet blæst op til. Men ja...ser da bestemt stadigvæk lovende ud.
Jeg ved ikke hvem der havde forventet en game-changer, ud over at det jo gerne skulle slå alm. OLED, det er jo primært er mere lys og dybere farver under specular highlights det har at gøre godt med. Det var i hvert fald hvad jeg forventede fra QD forstærkningen af OLED, men hvordan det så ligefrem skulle blive en gamechanger når vi i forvejen havde OLED med høj kontrast på pixelniveau, det har jeg svært ved at se hvor man skulle hente endnu større forventninger fra? Høj kontrast på pixelniveau er jo en helt fundamental feature for at kunne få et high end billede. ...fuldstændigt lige som mht. MicroLED, hvor det vel primært er størrelsen der ville kunne være det mest game-changing. Forventningerne var fra min part at QD-OLED kunne slå standard OLED, hvilket det jo netop og helt indlydende logisk måtte forventes at gøre qua QD-forstærkningenm, med mindre OLED panelet under virkeligt blev fucket grundigt op, hvilket heldigvis ikke er tilfældet. Faktisk synes jeg at QD-OLED har overrasket mig en lille smule over mine forventninger, idet det jo ikke lå lige så tydeligt og umiskendeligt indlysende i kortene at det også skulle have synligt bedre screen-uniformity, selv om man måske kunne have mistænkt det med kun én slags OLED (blå)
Af allo
#342639
TBC skrev:Det er tydeligt Sony's og Samsungs QD-OLED Tv imellem at Sony er gået efter high-end og reference, mens Samsung er sigter efter den brightness war der sælger TV i butikkerne til folk der ikke ved eller forstår bedre angående ydelsen når TV'et kommer hjem.
jeg har set den video som du nævner (HDTVtest) og den (ligesom de fleste andre tests m.m) har så godt som INGEN betydning for de fleste ude i den virkelige verden - du ved det, jeg ved det, Samsung ved det...

der er nul nyt i det du taler om...

1. Sony har ALTID produceret bedre og mere high-end tv end Samsung (og LG) - det er kun Panasonic som de kan sammenlignes og måles med (personlig foretrækker jeg sidstnævnte)

2. nok 9 ud af 10 som køber Samsung er mere eller mindre helt ligeglade med 'hvor godt det kan blive' ('det' = billedet og lyd)

3. det er lige præcis dem som Samsung sigter (med en KÆMPER succes) efter og det fungerer (åbenbart) for begge parter

4. jeg er med på hvad du mener når du påpeger div. Samsung's strategier og folks mangel på viden, interesse og kritik på hvad der er hvad i tv-verden men...- det er kun meget få (ud af alle dem som køber et tv) som giver flade 25 øre for hvad de slæber med hjem og hvorfor de netop har valgt den ene model frem for en anden og det ene brand frem for et andet osv.

5. de fleste er helt tilfredse med deres valg og for deres vedkommende så stopper det hele der - det er (igen) kun meget få som går lidt eller meget mere op i det som bl.a. du nævner/påpeger etc.

for et par år siden har det været helt utænkeligt at finde Philips til omkring den samme pris som f.eks. LG...Sony ligger også lidt mere fornuftigt når det gælder deres priser og (for mit vedkommende: det vigtigste :-) ) Panasonic's 1500 serie som ligger lige under 2000 serien er efterhånden også til at betale for men folk (ifølge 'flest solgte enheder') vælger stadigvæk Samsung...

så nej...jeg mener at du rammer helt ved siden af når du siger:
- 'Så synd og skam at de ('de' = Samsung) ikke benytter chancen til at etablere sig som high-end, men helt og aldeles overlader den stafet til andre'

men det er blot min mening ;-)
Brugeravatar
Af TBC
#342642
allo skrev: 23. maj 2022, 00:00så nej...jeg mener at du rammer helt ved siden af når du siger:
- 'Så synd og skam at de ('de' = Samsung) ikke benytter chancen til at etablere sig som high-end, men helt og aldeles overlader den stafet til andre
Vedrørende punkterne du oplister er vi enige, men at jeg synes ovenstående vitterligt det er en synd og en skam skam og det skal du forstå i konteksten af at jeg også samtidig efterlyste en tilvælgelig funktionel referenceprofil, så TV'et også samtidig kunne tiltale high-end og High Fidelity markedet - Altså også folk som dig og mig - For jeg ville jo også gerne kunne have en mulighed for at overveje et måske billigere Samsung TV sammen med at Sony eller et Panasonic. Og havde de bare fået det med lys og farver på plads plads i en enkelt valgbar profil, som man som high-end bruger kunne bygge på, så har de jo samtidig meget andet godt kørende for sig, bl.a. opskaleringen og 144 Hz input (til PC gaming), så man pludselig kunne have stået med et ganske kompetent TV, hvis de bare havde givet mulighed for nogle profiler uden ødelæggende brightness war. Det kunne jeg altså godt have tænkt mig og jeg synes det er synd og skam at mit segment forbigås.
Senest rettet af TBC 23. maj 2022, 08:53, rettet i alt 1 gang.
Af Ghidora
#342643
Det giver jo virkelig god mening at få de sidste markedsandele med når man nu har teknologien i orden!

Det er "gratis" for Samsung at tilbyde en mere præcis profil som kan give større kunde grundlag.
Brugeravatar
Af TBC
#342644
Ja, præcis. Det er det jeg slet ikke forstår at man misser.
Af lennon
#342646
Vi kan jo håbe,at det får en mærkbar salgsmæssig negativ effekt . Samsung har jo tidligere slået ind i banen og erkendt vildfarne beslutninger . Buet skærm . . (!)