Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Ghidora
#341992
Typisk Samsung men bliver spændende at se hvordan Sony bruger teknologien... Lyder som om selve panelet er super!

Af Ghidora
#341999
Hvornår er i klar med jeres test af Sony'en?

Hvor meget får man egentlig ud af bedre farver ved normalt brug? er det ikke begrænset hvor meget materiale der findes som går over hvad LG's oled kan vise?

Men det tiltaler mig meget med højere lysstyrke og bedre "uniformity"
Brugeravatar
Af TBC
#342001
Ghidora skrev: 26. apr 2022, 07:21 Typisk Samsung men bliver spændende at se hvordan Sony bruger teknologien... Lyder som om selve panelet er super!

Ja, det er godt nok skidt :( ...og beskidt !:(

Men heldigt at der så kommer QD-OLED's fra Sony og måske siden hen andre ala Panasonic m.fl. :)

Og her gik jeg ellers lige og forestillede mig at QD-OLED kunne betyde at mit næste TV kunne blive noget, for mig så fjernt og eksotisk igennem de seneste årtiers ørkenvandring fra Samsung på high-end markedet, som et Samsung TV. ...Men det sørger Samungs TV division så åbenbart selv for ikke er noget der kommer til at kunne komme på tale :((

Og så sætter det virkeligt i perspektiv hvem der er seriøs og saglig reviewer og hvem der bare er dilettant. Jeg har f.eks. aldrig nogensinde haft respekt for ham FOMO fyren - Jeg har altid betragtet ham som ekstremt tendiøs, tomt postulerende og usaglig, altid som mere fanboy end saglig reviewer. Det sættes endnu engang bare i perspektiv ved at han i lyset af hvad Vincent har fundet for sin part når til den konklusion at Samsung TV'et "out of the box [..] matches so closely in in terms of color accuracy [..] I don't think it needs calibration" O_O :D

Heldigvis har vi så både Vincent og Flatpanels at gøre godt med, der går mere sagligt til sagen, når de ser på og anmelder et TV <B
Senest rettet af TBC 26. apr 2022, 14:01, rettet i alt 10 gange.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#342002
Ghidora skrev: 26. apr 2022, 12:07 Hvornår er i klar med jeres test af Sony'en?

Hvor meget får man egentlig ud af bedre farver ved normalt brug? er det ikke begrænset hvor meget materiale der findes som går over hvad LG's oled kan vise?

Men det tiltaler mig meget med højere lysstyrke og bedre "uniformity"
Vi har ikke modtaget Sony A95K, så går der går noget tid endnu.

Indenfor HDR-formaterne er der stadig en del "overskud" på lys og farver, som LG OLED ikke pt. kan nå ud i, så her er der bestemt potentiale til forbedret billede. Filmskaberne bruger ikke i særlig høj grad mulighederne i HDR-formatet endnu. Spiludviklerne gør i højere grad. Man kan sige, at første milepæl er at kunne fremvise 1000 nits uden problemer. Når skærmene kan det, så behøves der ikke tages tone-mapping i brug på lyset sammen med meget indhold (altså det der er skabt i 1000 nits), Det skyldes, at det er en af fastsatte mål, som indholdsskaberne arbejder med. Næste mål er 4000 nits, dernæst 10000 nits. På farvedelen er der ikke rigtig samme mål – det er mere flydende op til Rec.2020.
Af hrjonas
#342094
Hvad kan qd-oled klare af nits uden problemer?

Og hvor mange nits skal man bruge i en lys stue?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#342106
Jonas: Her er specifikationer på nits mv. fra Samsung Display, der producerer QD-OLED panelerne: https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1642750464

Vi efterprøver disse ting, når vi får skærmene til test.

Det er svært at sætte et konkret tal på lysstyrke ift. stue-brug fordi der er flere forhold i det, bl.a. refleksionsgraden i skærmen, størrelsen på skærmen og lysopfattelse (samme lysstyrke på en større flade opfattes som mere lysstærkt for det menneskelige øje). Nogle personer bruger stadig i stuer plasma-TV, som har under 100 nits i fuld skærm. Det er nok lige i underkanten. OLED TV er allerede lysstærke nok til en moderne nordisk stue. De ligger typisk på 140-180 nits i fuld skærm. De er ikke lysstærke nok til udendørs-brug. Nogle LCD TV er efter min mening for lysstærke til stuen og styrer ikke lyset ordentligt.
Brugeravatar
Af hans123
#342109
du kan fint klare dig med 400 nits i en lys stue måske også meget mindre
Brugeravatar
Af ThomasFogt
#342171
TBC skrev: 26. apr 2022, 13:20
Ghidora skrev: 26. apr 2022, 07:21 Typisk Samsung men bliver spændende at se hvordan Sony bruger teknologien... Lyder som om selve panelet er super!

Ja, det er godt nok skidt :( ...og beskidt !:(

Men heldigt at der så kommer QD-OLED's fra Sony og måske siden hen andre ala Panasonic m.fl. :)

Og her gik jeg ellers lige og forestillede mig at QD-OLED kunne betyde at mit næste TV kunne blive noget, for mig så fjernt og eksotisk igennem de seneste årtiers ørkenvandring fra Samsung på high-end markedet, som et Samsung TV. ...Men det sørger Samungs TV division så åbenbart selv for ikke er noget der kommer til at kunne komme på tale :((

Og så sætter det virkeligt i perspektiv hvem der er seriøs og saglig reviewer og hvem der bare er dilettant. Jeg har f.eks. aldrig nogensinde haft respekt for ham FOMO fyren - Jeg har altid betragtet ham som ekstremt tendiøs, tomt postulerende og usaglig, altid som mere fanboy end saglig reviewer. Det sættes endnu engang bare i perspektiv ved at han i lyset af hvad Vincent har fundet for sin part når til den konklusion at Samsung TV'et "out of the box [..] matches so closely in in terms of color accuracy [..] I don't think it needs calibration" O_O :D

Heldigvis har vi så både Vincent og Flatpanels at gøre godt med, der går mere sagligt til sagen, når de ser på og anmelder et TV <B
TV gate? Eller er det bare ok at snyde sådan?
Af Beckham
#342179
hrjonas skrev: 28. apr 2022, 22:30 Hvad kan qd-oled klare af nits uden problemer?

Og hvor mange nits skal man bruge i en lys stue?
Hvad har du stående i stuen idag?
Brugeravatar
Af TBC
#342610
lennon skrev: 21. maj 2022, 13:28 Mens vi spændt afventer Flatpanels test : https://www.whathifi.com/reviews/sony-xr-55a95k
Sony A95 lyder som det kunne være årets nye reference TV - det Tv som andre må prøve at se om de kan slå.

Gud ske tak og lov for firmaer som Sony og Panasonic, når nu Samsung har besluttet sig for at fucke deres eget panel guld-æg op med deres TV eksekvering - I det mindste kunne Samsung da have givet mulighed for en referenceprofil, der rent faktisk tilstræbte referencerne, så kunne de jo have været med i konkurrencen. Så synd og skam at de ikke benytter chancen til at etablere sig som high-end, men helt og aldeles overlader den stafet til andre. :(
Af allo
#342611
TBC skrev:...Samsung...Så synd og skam at de ikke benytter chancen til at etablere sig som high-end, men helt og aldeles overlader den stafet til andre. :(
business er business og Samsung's indtjeningsmodel virker stadigvæk som den skal (det ser det ud til at den gør) siden at de bliver ved (år efter år) med at ligge i toppen af 'flest solgte enheder' på verdensplan...og ikke nok med det så er deres top modeller ikke helt så ringe endda - de overlader ikke ret meget til de andre...
Af Beckham
#342622
TBC skrev: 21. maj 2022, 18:51
lennon skrev: 21. maj 2022, 13:28 Mens vi spændt afventer Flatpanels test : https://www.whathifi.com/reviews/sony-xr-55a95k
Sony A95 lyder som det kunne være årets nye reference TV - det Tv som andre må prøve at se om de kan slå.

Gud ske tak og lov for firmaer som Sony og Panasonic, når nu Samsung har besluttet sig for at fucke deres eget panel guld-æg op med deres TV eksekvering - I det mindste kunne Samsung da have givet mulighed for en referenceprofil, der rent faktisk tilstræbte referencerne, så kunne de jo have været med i konkurrencen. Så synd og skam at de ikke benytter chancen til at etablere sig som high-end, men helt og aldeles overlader den stafet til andre. :(
Men lidt interessant at det IKKE bliver kaldt en game changer. Det er\var jo lidt det som QD-OLED var blevet blæst op til. Men ja...ser da bestemt stadigvæk lovende ud.