Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Peoke
#341340
Lige et spørgsmål om VRR på OLED vs LED. I dag har jeg en LG CX. For mig er VRR fuldstændig ubrugeligt pga VRR flicker, som nuværende OLED paneler har problemer med. Overvejede derfor LED i stedet. MEN - er det korrekt forstået at man på alle LED paneler ikke kan bruge local dimming samtidig med VRR? I så fald er VRR også ubrugeligt der.

Er det virkelig ingen mulighed for bruge VRR uden begrænsninger på nuværende skærme? Og hvordan er fremtidsudsigterne?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#341343
Det er korrekt mht. LCD-paneler, hvor LED local dimming deaktiveres eller reduceres til en meget rå form. VRR reducerer så at sige panelet til sin grundform. Dermed bliver selv high-end LCD TV til rimelig regulære LCD TV i VRR-tilstand. De penge kan man spare.

Problemet med flimmer i VRR på LG Display OLED-panel afhænger af billedfrekvensen i spillet, så hvis du har en enhed der kan afvikle spillet i høj nok fps, så vil du få mindre flimmer. Fejlen ligger i selve panelet, så det vedrører alle OLED TV på markedet i dag. Da jeg mødte Samsung Display på CES mente deres ingeniør, at QD-OLED ikke skulle have samme problem i VRR, men det må vi dog vente med at få svar på. QD-OLED kommer som bekendt i Samsung S95B og Sony A95K.
Af Peoke
#341347
Rasmus Larsen skrev: 30. mar 2022, 11:32 Problemet med flimmer i VRR på LG Display OLED-panel afhænger af billedfrekvensen i spillet, så hvis du har en enhed der kan afvikle spillet i høj nok fps, så vil du få mindre flimmer. Fejlen ligger i selve panelet, så det vedrører alle OLED TV på markedet i dag. Da jeg mødte Samsung Display på CES mente deres ingeniør, at QD-OLED ikke skulle have samme problem i VRR, men det må vi dog vente med at få svar på. QD-OLED kommer som bekendt i Samsung S95B og Sony A95K.
Problemet er bare at de fleste spil sigter efter at ramme 60hz og ikke 120hz på Xbox Series X/S og PS5, så det er nok de færreste spil der rammer høj nok framerate. Eller nu ved jeg ikke hvor højt du snakker om når du siger høj nok framerate? :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#341348
Jeg bruger ikke VRR på mit LG OLED TV pga. samme problem (og at sortniveauet hæves synligt), men så vidt jeg husker fra sidst jeg testede, så skal man under 60fps før flimmeret bliver slemt.

Prøv at tryk gentagne gange på den grønne knap på TV'ets fjernbetjening. Så får du VRR-menuen frem, som viser den aktuelle opdateringsfrekvens.
Af VILLAFOREVER
#341351
VRR eller ej, håber virkelig SONY snart kommer med en software fix, angående Game Mode LOCK.!
Mister virkelig billedekvalitet ved at vælge HDMI 3 option ( Dolby )

Snakkede med Sony support igår, som ville gå videre med problemet. De kunne godt forstå min irritation angående dette.