Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MortenVinding
#324519
Jeg var den lykkelige ejer af at LG OLED tv.
Nu ikke så meget mere efter det, lidt pludseligt, har fået noget kedeligt burn-in.

Det er fra 2017 (så vidt jeg husker) så der er ikke noget garanti mere, og LG er helt afvisende, selv om jeg kan se at der er folk i USA der har fået skiftet panel efter 3 år.

Nu ved jeg godt at alle siger at burn-in er permanent og ikke kan fjernes. Fair nok, MEN:
Kan man ikke lave omvendt burn-in for, om ikke andet at minimere, det?
Jeg tænker på at gøre følgende:

1. tage et billede af en helt rød skærm
2. konvertere det til sort/hvid
3. lave det negativt
4. lave det rød/sort
5. sætte TV'et til at vise det på max lysstyrke natten over
6. profit? eller fallit?

Hvad siger I?
Jeg syntes jeg har søgt nettet tyndt, men ikke fundet nogen der har forsøgt noget ligende.
Vedhæftede filer
5C154B56-F159-4B3C-850A-FF1CE324AC49.jpeg
5C154B56-F159-4B3C-850A-FF1CE324AC49.jpeg (1.58 MiB) Vist 4660 gange
A5DE6BFE-2C9F-4074-A480-D4FDD775A228.jpeg
A5DE6BFE-2C9F-4074-A480-D4FDD775A228.jpeg (2.34 MiB) Vist 4660 gange
39DFC8EC-9BBF-4C93-846D-592DC6DA4906.jpeg
39DFC8EC-9BBF-4C93-846D-592DC6DA4906.jpeg (2.87 MiB) Vist 4660 gange
Brugeravatar
Af hans123
#324523
Du har varig skade på dit panel.

Tror kun dine forsøg skader mere. Men er du træt of tv og ved at kassere det kan du jo lave forsøget.

Tror dog at der skal rigtig mange timer til og ikke bare en nat for at lave flere skader.
#324526
Desværre ikke meget at gøre, hvis du allerede har prøvet at køre pixel refresh. Burn-in opstår typisk over lang tid, ikke pludseligt. Det er uensartet aldring af lysdioderne. Området hvor burn-in ses er simpelthen fordi lysdioderne har mistet lysstyrke med tiden, så man kan ikke umiddelbart afhjælpe det vha. et negativ-billede.

Dit LG OLED TV er B6-modellen fra 2016. Desværre er der blevet rapporteret en del problemer på 2016-2017 generationen. Jeg har også selv burn-in på et LG E6 fra 2016, om end ikke lige så tydeligt som dit. De skulle være bedre på de nyere generationer, men reelt ved vi det jo ikke før der er gået nogle år.
#324538
Det ligner nu altså burn-in ret meget.

I princippet kan du godt ældre de øvrige røde subpixels med det omvendte mønster, men før du giver dig i kast med det, så skal du nok overveje hvad det betyder. Når den røde farve bliver svagere, så vil det give et farvestik fordi du kommer til at mangle noget af den røde komponent. Lige nu mangler du rød i noget af skærmbilledet. Hvis du ælder resten, så mangler du det overalt. Du kan naturligvis forsøge, at kalibrere dig ud af det, når du har skabt en homogen ældning af rød, ved at hæve rødniveauet i hvidbalancen.

Som Hans skriver, så tror jeg dog også du skal ud i en noget længere proces end bare hen over natten.
Af bphhm
#324539
Ligner fuldstændig samme burn in som på mit gamle B6. Og sjovt nok samme klat nederst midt på skærmen. Jeg havde selv svært ved at se hvor det skulle komme fra, men resten ligner TV2 News.
#324548
Der har været gisnen om, at noget af dette markante tab af lysstyrke lige netop i bunden kunne skyldes varmen fra elektronikken bagved, som jo netop sidder i dette område.
Af jimmbo
#324573
Jeg troede ikke Burn-in var en ting mere :( Jeg har lige købt et LG CX, og nu frygter jeg da lidt at jeg vil få burn-in.
Kan man ikke gøre noget, for at forhindre at der kommer burn-in?
Brugeravatar
Af hans123
#324574
Rolig nu.

Det er faktisk kun på ældre oled det opleves. De nye skulle være meget modstands dygtige for problemet.

Men de tåler stadig kke statiske billeder i længere tid.
Og news kanaler er ikke godt for oled.

Men den snak har vi været igennem masser af gange

Ejer selv 2 oled som bruges mange timer hver dag og frygter intet og har intet bi
#324694
hans123 skrev: 17. dec 2020, 06:16 Du har varig skade på dit panel.

Tror kun dine forsøg skader mere. Men er du træt of tv og ved at kassere det kan du jo lave forsøget.

Tror dog at der skal rigtig mange timer til og ikke bare en nat for at lave flere skader.
Hmm ja selvfølgelig vil det skade panelet, bare det bliver "lige så skadet" som der hvor der er burn in.

Men jo burn-in'en er desvære så distraherende at min kone er klar til at hælde det ud af vinduet :((
#324695
Rasmus Larsen skrev: 17. dec 2020, 06:38 Desværre ikke meget at gøre, hvis du allerede har prøvet at køre pixel refresh. Burn-in opstår typisk over lang tid, ikke pludseligt. Det er uensartet aldring af lysdioderne. Området hvor burn-in ses er simpelthen fordi lysdioderne har mistet lysstyrke med tiden, så man kan ikke umiddelbart afhjælpe det vha. et negativ-billede.

Dit LG OLED TV er B6-modellen fra 2016. Desværre er der blevet rapporteret en del problemer på 2016-2017 generationen. Jeg har også selv burn-in på et LG E6 fra 2016, om end ikke lige så tydeligt som dit. De skulle være bedre på de nyere generationer, men reelt ved vi det jo ikke før der er gået nogle år.
Ja jeg har forsøgt at køre refresh flere gange. Billedet er dog helt sort når den gør det, er det normalt?

Ja det er jo så det næste; er det virkelig blevet bedre i de nye generationer? Jeg er ikke meget for at skulle have LCD i stuen (det har der aldrig været før!), men jeg er godt nok heller ikke meget for at bruge >10.000kr på et nyt tv der så kun kan holde i ca. 3år !:(

Da vi købte det sagde man jo at burnin var et langt mindre problem på OLED end plasma, og da vi havde haft et plasma i næsten 10år med 0 burnin, så regnede jeg ærligt talt heller ikke med at se problemer her.

Er sgu lidt kedeligt at LG nordic er så afvisende her, når det tydeligvis er et generelt problem, og man skifter paneler i stor stil i US.
Men det er nok noget med at vi er et dumt lille markede man ikke regner med !:(
#324696
Supergris skrev: 17. dec 2020, 07:15 Jeg tror ikke det er burn in, nærmere noget i stil med dette:

Ahh jeg ville ønske det var det, men ud fra det jeg kan se på rtings så er det kun en 25% rektangel der vil komme, det er der måske også en antydning af, men det er ikke så meget den der er distraherende.
#324697
Torben Rasmussen skrev: 17. dec 2020, 10:35 Når den røde farve bliver svagere, så vil det give et farvestik fordi du kommer til at mangle noget af den røde komponent. Lige nu mangler du rød i noget af skærmbilledet. Hvis du ælder resten, så mangler du det overalt. Du kan naturligvis forsøge, at kalibrere dig ud af det, når du har skabt en homogen ældning af rød, ved at hæve rødniveauet i hvidbalancen.
Ja det har jeg også tænkt over. Jeg skal selvfølgelig nok lige tjekke at man rent faktisk kan kalibrere det inden.
Det vil selvfølgelig i bedste fald nok resultere i et lidt svagere billede, men det vil jeg også klart fortrække frem for sådan som det er nu.

Billedet viser faktisk ikke engang hvor distraherende det faktisk er at se på.
#324699
bphhm skrev: 17. dec 2020, 11:11 Ligner fuldstændig samme burn in som på mit gamle B6. Og sjovt nok samme klat nederst midt på skærmen. Jeg havde selv svært ved at se hvor det skulle komme fra, men resten ligner TV2 News.
Ja der er ingen tvivl om at en god del af det kommer fra nyhedsbjælken på TV2 news... MEN det er altså ikke hele forklaringen, jeg er sikker på at undertekster også gør deres, og hvis du kigger godt efter kan du også se at der er pixels i midten der er skadet, lidt som man ser det på rtings test.
så selv med helt varieret indhold vil jeg påstå at der stadig vil kunne opstå burnin de steder hvor der typisk sker mest på skærmen (midten).

Mærkeligt nok kan man også ane et netflix logo nede i bunden til højre. Hvis jeg går ind i netflix appen og bare lader den idle, så går der ikke mere end max. 5-10 min, så starter TV'et screen saveren...