Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Er OLED pengene værd?

#322148
Hej alle,

Jeg står og skal til at købe ny tefefon og fjernsyn, og i den forbindelse ville jeg høre, om det giver mening at bruge ekstra penge på at købe OLED, eller om man godt kan spare merprisen?

Er der forskel på hvordan I ville vægte OLED på henholdsvis telefon og TV? Jeg er ikke verdens største "billede"-nørd, men jeg sætter pris på en god skærm og et klart billede.

Håber, at I kan give lidt input :)
#322162
joetheboss skrev: 14. nov 2020, 16:07 Er der forskel på hvordan I ville vægte OLED på henholdsvis telefon og TV? Jeg er ikke verdens største "billede"-nørd, men jeg sætter pris på en god skærm og et klart billede.
Med mindre du har tænkt dig at se en masse video på din telefon, så er OLED mere "nice-to-have" på en telefon, mens min personlige holdning er at det er et must for et ordentligt billede på et TV.

Jeg har selv en OnePlus 7 Pro med OLED, og jeg er bestemt glad for at den har OLED, men det er mest noget man ser hvis man sidder i et mørkt rum feks.
#322164
Har ikke haft en telefon med OLED skærm, så den del kan jeg ikke lige kommentere på. Til gengæld har jeg dog set flere OLED tv i aktion og ingen tvivl om at OLED skærmene kan levere virkelig fremragende billedkvalitet. Men spørgsmålet er hvilken form for indhold du skal se på tv'et? OLED trækker fra LCD skærmene hvis vi snakker om highend HDR materiale. Men hvis du primært ser materiale ala almindelig flow tv i HD, så synes jeg forskellene er væsentlig mindre.
#322171
Når du først har haft en OLED smartphone i mere end 1 måned, så sætter du pris på sortniveauet og mere mættede farver på skærmen hvis du streamer film, sport og live tv og hvis du bruger "Dark Mode" wallpaper bruger du minimal strøm når du slutter for skærmen.

Ulempe er så lysstyrken under direkte solskin, men de seneste OLED skærme kan nå omkring 820 nits, så det går fremad. En brugt 1+8 ligger på omkring 4000 kr og vurderet til en af de bedre mobiler i 2020.

https://cdn57.androidauthority.net/wp-c ... 40x754.jpg
#322172
Når du først har haft en OLED smartphone i mere end 1 måned, så sætter du pris på sortniveauet og mere mættede farver på skærmen hvis du streamer film, sport og live tv og hvis du bruger "Dark Mode" wallpaper bruger du minimal strøm når du slukker for skærmen.

Ulempe er så lysstyrken under direkte solskin, men de seneste OLED skærme kan nå omkring 820 nits, så det går fremad. En brugt 1+8 ligger på omkring 4000 kr og vurderet til en af de bedre mobiler i 2020.

https://cdn57.androidauthority.net/wp-c ... 40x754.jpg