Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Dalgaard87
#321557
Jeg har gjort mig et fejlkøb af et billigt fjernsyn til soveværelset.
Jeg troede defekt backlight betød, at det var noget lign Ambilight fra Philips som var defekt.
Men jeg tog så fejl grundet min egen dumhed da jeg så at skærm billedet er helt mørkeblåt :(

Kan jeg selv udskifte de BACKLIGHT LED strips, og hvor kan de købes ?
Sælger siger at de kan købes for 100-200kr og selv kan udskiftes. Men hvor kan de købes ?
Det er et LG 43uh610v smart tv.
#321567
Jeg har ikke hørt om nogen, der succesfuldt har indkøbt og udskiftet belysningen på en skærm selv. Der findes DIY-videoer, men du køber ikke blot en bunke LED’er i Biltema, og det er bestemt ikke bare plug’n’play. En hurtig eBay-søgning giver et bud på, at det er noget ala dem her:
https://www.ebay.com/itm/123530805518
og et eksempel på hvor meget du skal igenne for at skifte dem ud kan ses her (dog ikke lige den samme model):
#321572
Tak Torben. Ja jeg har godt set lidt videoer, og det ser ikke så fandens galt ud syntes jeg. Det lykkedes da I hvert fald for alle dem på YouTube jeg har set :)
Jeg tænker jeg vil prøve, i stedet for at smide det ud, når jeg nu dummede mig sådan
#321573
Jeg forstår ikke, hvad det er du har gjort?
Har du købt et nyt TV, som du har skilt ad?
Hvordan kom du på, der var tale om "defekt backlight"?

EDIT:
Efter at have læst dit indlæg igen, er jeg kommet frem til du har købt et brugt TV, hvor sælgeren har fortalt dig, det var lettere defekt med "defekt backlight".
Korrekt forstået?
Hvis dette er tilfældet, hvilken pris snakker vi så om?
Har du spurgt sælgeren, om han vil annullere handlen?
Hvis det drejer sig om under en tusse, ville jeg ikke gide bruge hverken tid eller penge på det, da jeg tvivler på, du vil få det til at virke, da du ikke en gang er klar over, hvad fejlen egentlig er...
#321580
Det vil nok hjælpe med et billede af fejlen. “Blå skærm” lyder ikke som en defekt lyskilde. Er der lys i den eller er den helt mørk? Det lyder også lidt sjovt, hvis alle LED skulle stå af samtidigt, uden at der er tale om en fejl på andre dele af elektronikken.
#321584
Jeg har købt et tv til 500kr som jeg TROEDE havde defekt ambilight. Jeg tænkte ikke så meget over det, og købte det bare. Da jeg så kom hjem viste det sig, at det var defekt Backlight.

Alle videoer og indlæg når jeg søger på det på Google, viser at det er en meget normal fejl. Der er i hvert fald mange videoer og indlæg af nøjagtig samme type fejl. Efter de har skiftet de tre LED strips, så kører det fint igen.
#321615
Yes, det ligner jo ret godt. Du kan jo lave samme tjek, som i videoen, hvor du lige skruer bagsiden af og "kigger ind" gennem hullerne i bagsiden for at se om farven på LED'erne er blå. Men det lugter jo af, at de er blevet smølfesyge på en eller anden måde.
#321617
Ja det var sku lidt en tanketorsk ikke lige at undersøge hvad backlight er.

Jeg prøver at bestille sådan nogle strips, og skifte dem.
Fjernsynet er jo defekt alligevel, så hvis der virker er det kanon.
Bare noget møg de skal bestilles fra Kina med 20-40 dage levering
#321660
Jeg erkender jeg har dummet mig, men derfor kan man da godt prøve at se om noget KAN fikses, når sådan et sæt strips kun koster 200kr inkl fragt.
De er i hvert fald bestilt, og så kan man også lære noget samtidig :) Hvis det nu virker, så har det stadig kun kostet 600kr. Og ja, hvis ikke, så er det bare ærgerligt
Af sokken
#321681
Dalgaard87 skrev: 7. nov 2020, 00:11 Jeg erkender jeg har dummet mig, men derfor kan man da godt prøve at se om noget KAN fikses, når sådan et sæt strips kun koster 200kr inkl fragt.
De er i hvert fald bestilt, og så kan man også lære noget samtidig :) Hvis det nu virker, så har det stadig kun kostet 600kr. Og ja, hvis ikke, så er det bare ærgerligt
Men hvis det er 200 kr fra Kina, så kommer der told oveni