Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Nicklas Jakobsen
#307387
Jeg ved godt at den nye Apple skærm er en langt anderledes skærm end de skærme som normalt bliver talt om herinde, men jeg synes alligevel at det er et spændende produkt som fortjener at blive diskuteret, og måske eventuelt anmeldt af siden herinde.

Jeg synes det er spændende både ift. de reklamerede (det ved man jo selvfølgeligt aldrig om passer) kontrastforhold, muligheden for op imod 1600 nits (mener jeg) selv over en længere periode og ikke bare i peak og de bredde betragtningsvinkler. Hvad tænker folk om teknologien herinde, og hvordan tror i det relatere til den rygtede Apple MicroLED?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#307388
Det er en rigtig spændende skærm, som bringer nyt på banen. Naturligvis også en dyr fornøjelse, men ift. fagfolk, så er den faktisk ikke dyr. De referenceskærme, som sælges på det marked, er typisk langt dyrere. Nogle filmstudier er i øvrigt begyndt at bruge OLED TV som referenceskærme.

Omvendt er teknologien ikke meget anderledes end high-end LCD TV. Apples skærm er baseret på IPS LCD-panel med en avanceret, zone-styret LED-bagbelysning bagved. Jeg er spændt på at se, hvor godt deres nano-filter til reflektioner gør sig.

Apples nye LCD-monitor har i øvrigt ingen kobling til microLED, som er en helt ny skærmteknologi. Jeg er sikker på, at Apple - ligesom mange andre - arbejder på microLED, men jeg begynder at mistænke, at en del af rygtet er en misforståelse, der går på, at Apple vil begynde at bruge miniLED-bagbelysning i sine LCD-skærme i flere produktkategorier. Prøv blot at lav en søgning på Apple og miniLED for at se alle de artikler, som forveksler miniLED med microLED.

Den afgørende forskel er, at miniLED er lysdioder, som ikke er særligt små, hvorfor de højest kan anvendes til bagbelysning i LCD-skærme eller gigantiske storskærme på f.eks. et fodboldstadion. Først med microLED når man derhen, hvor lysdioderne er så små, at hver enkelt lysdiode kan repræsentere en pixel. Og så kan man smide de andre lag såsom LCD ud og skabe en ny type skærm.
Brugeravatar
Af Naiera
#307390
Hvad er det egentlig for en skærm der sidder i min 2017 27" iMac?
Af Nicklas Jakobsen
#307438
Spændende tankerne med mikroLED vs miniLED teknologien som bruges som bagbelysning. Minder dette ikke lidt om Panasonics dobbelt-LCD teknologi?

Og ja, det er helt sikkert en professionel skærm, og prisen er jo også ret konkurrencedygtig ift andre alternativer som findes derude.

Nu ved jeg godt i primært anmelder TV skærme, men kunne en anmeldelse af skærmen her komme på tale? Det er trods alt, som du selv skriver, et ret spændende produkt som bringer ny teknologi på banen :)
Af donfrankie
#307442
Nicklas Jakobsen skrev: 12. dec 2019, 12:47 Jeg synes det er spændende både ift. de reklamerede (det ved man jo selvfølgeligt aldrig om passer) kontrastforhold, muligheden for op imod 1600 nits (mener jeg) selv over en længere periode og ikke bare i peak og de bredde betragtningsvinkler.
Er det ikke 1600 nits peak og så 1000 nits over længere perioder.
Vil apple eller anden forhandler sende en til test så vil jeg også gerne se.
Vil være spændede at se hvad den reelt kan.
Skærmen er hvis den kan det de lover ikke så dyrt i forhold til lignende skærme, men standeren er latterlig dyr.
Af Nicklas Jakobsen
#307451
donfrankie skrev: 13. dec 2019, 14:37
Nicklas Jakobsen skrev: 12. dec 2019, 12:47 Jeg synes det er spændende både ift. de reklamerede (det ved man jo selvfølgeligt aldrig om passer) kontrastforhold, muligheden for op imod 1600 nits (mener jeg) selv over en længere periode og ikke bare i peak og de bredde betragtningsvinkler.
Er det ikke 1600 nits peak og så 1000 nits over længere perioder.
Vil apple eller anden forhandler sende en til test så vil jeg også gerne se.
Vil være spændede at se hvad den reelt kan.
Skærmen er hvis den kan det de lover ikke så dyrt i forhold til lignende skærme, men standeren er latterlig dyr.
Der har du helt ret, og jeg tager fejl! :)

Apple skriver følgende:
"Pro Display XDR produces an industry-leading 1000 nits of full-screen sustained brightness and 1600 nits at its peak.^1 It gives you the power to maintain extreme brightness without ever dimming"
Fodnoten de referer til er denne -- "1: In temperatures less than 25° C".

Dog stadig meget imponerende hvis den kan opretholde 1000 nits på hele skærmen!
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#307538
Nicklas Jakobsen skrev: 13. dec 2019, 13:45 Spændende tankerne med mikroLED vs miniLED teknologien som bruges som bagbelysning. Minder dette ikke lidt om Panasonics dobbelt-LCD teknologi?
Både og. Hhv. dobbeltlags LCD og miniLED med zoner har det formål, at baglyset bag LCD-skærmen skal kunne styres mere lokalt for at forbedre kontrasten. Fremgangsmetoderne er bare forskellige.

Med miniLED opdeler man lysdioderne i zoner.

Med dobbeltlags LCD sidder der et ekstra LCD-panel, som kan styre lyset. To IPS LCD-paneler giver ca. 1000x1000 kontrastforhold = 1.000.000:1 fordi hvert IPS LCD-panel har 1000:1 i kontrastforhold. Omvendt falder lyseffektivitetsgraden også til ca. det halve. Det er et voldsomt ressourcespild og det mærkes også på varmeudviklingen i disse skærme. Der står allerede dobbeltlags LCD-monitorer i flere filmstudier. Nogle af dem vandkøles.

Selv før dobbeltlags LCD, så går over 90% af baglyset til spilde i nogle LCD-skærme.
Nicklas Jakobsen skrev: 13. dec 2019, 13:45Nu ved jeg godt i primært anmelder TV skærme, men kunne en anmeldelse af skærmen her komme på tale? Det er trods alt, som du selv skriver, et ret spændende produkt som bringer ny teknologi på banen :)
Jeg er enig i, at det er rigtig spændende, men jeg tror ikke, at vi tager den ind desværre. Selvfølgelig spændende fra et teknologiperspektiv, men også meget arbejde for en skærm, som er udenfor rækkevidde for 99% af vores læsere :)
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#307541
Dette intro-review giver nogle interessante vinkler på hvad Apple Pro Display XDR er for en størrelse. Du får et indblik i hardwaren og performance....og det hele ser virkeligt imponerende ud.

Helt klart en monitor der ligger øverst på min ønskeliste over hardware <B men prisen kan for mit vedkommende bare ikke retfærdiggøres :( Der er helt sikkert virksomheder og billed/lydtudier som uden at blinke vil købe den og synes det er et godt køb.

Det kan også være at jeg finder en brugt om 5 år til 15K...stadig mange penge. Mit bedste håb er at Apple om 1-3 år begynder at producere iMacs med 30" skærme og i dem putter komponenter og teknologi fra denne Apple Pro Display XDR monitor....som en slags "lillebror". Min nuværende 27" iMac har skam også et fornemt 5K panel, dog ønsker jeg en 30" monitor.
Valgte en iMac fordi jeg skulle have det separate PC/kabinet væk fra skrivebordet og jeg synes Eizo's 4K monitorer var for dyre ifht. hvad jeg fik af skærm og hardware med en 5K iMac...og det har jeg ikke fortrudt i ét eneste sekund, da jeg kører med dual-OS - både Windows og Apple OS, for det kører jo bare som en drøm.

"The Apple Pro Display XDR...in HDR!"
https://youtu.be/pmXA9IlTKDU
Af Nicklas Jakobsen
#307667
Rasmus Larsen skrev: 16. dec 2019, 12:52 Jeg er enig i, at det er rigtig spændende, men jeg tror ikke, at vi tager den ind desværre. Selvfølgelig spændende fra et teknologiperspektiv, men også meget arbejde for en skærm, som er udenfor rækkevidde for 99% af vores læsere :)

Forståeligt, men ærgerligt :)
Omvendt kunne man måske se anderledes på det. Det er nok en skærm som få "TV" anmeldere vil give sig i kast med, og det er et produkt som i modsætning til TV kommer til at leve i flere år (hvor lang tid levede det gamle 30" Cinema Display, sådan 3-4 år? Så det er måske en model som ikke ville hive den store interesse hjem, men især på jeres engelske side kunne den blive ved med at hive hits hjem over en længere periode. Blot en tanke, men helt forståeligt at den er udenfor hvad i normalt anmelder. At se en af de mest seriøse anmelder sider anmelde sådan en interessant skærm havde dog været spændende :)

@IT-Bruger jeg har set den video fra ham, det er også spændende hvordan han rent faktisk giver en Mac Pro til professionelle lyd teknikere/kunstnere i et studie for at se hvad de kan bruge den til! :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#308749
Hmm, det er desværre som jeg frygtede. Apple har tilsyneladende lavet en rigtig fin LCD-skærm, men den er ikke god til HDR.

På tredje billede ses også to Hollywood-referenceskærme, som bruges i filmstudier. XM310K er den gamle generation LCD med zone-styret LED. XM311K er deres aktuelle model med dobbeltlags LCD (produceret af Panasonic og ligesom deres MegaCon TV prototype). Dobbeltlags LCD fra Panasonic i øvrigt lidt i limbo for tiden pga. Panasonic planer om at lukke sin LCD-produktion inden 2021.

Billederne stammer fra nogle af de personer, som har fået fingre i den.
https://twitter.com/iband/status/1213685302654451712
https://twitter.com/j_salvo/status/1213220980912541702
https://twitter.com/photogrant/status/1 ... 1556580352
Vedhæftede filer
ENuUsnRXUAEMGd-.jpg
ENuUsnRXUAEMGd-.jpg (69.66 KiB) Vist 25516 gange
ENfgWYKUYAAdmJI.jpg
ENfgWYKUYAAdmJI.jpg (40.31 KiB) Vist 25524 gange
EN1FkFWVAAEeggi.jpg
EN1FkFWVAAEeggi.jpg (58.72 KiB) Vist 25524 gange
Brugeravatar
Af bbplayer
#308754
Den kan vi godt undvære en test af, den byder på intet bedre end eksisterende LCD skærme idag. og billederne taler vist sit eget sprog, og siger mere end tusind ord :)

Et flop?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#308922
På IFA i september så vi i øvrigt Asus PA32UCX (ca. 25.000 kr), som har ca. dobbelt op på lyszoner ift. Apples skærm. På IFA er messehallerne naturligvis oplyste, så det var svært at vurdere dens sortniveau, men kontrasten så ikke imponerende ud og selv i oplyste lokaler kunne man på Asus' skærm også se lysglorier. Lidt billeder af Asus PA32UCX i denne artikel: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1578651867

Der er desværre stadig et stykke vej endnu før man kan tale om god HDR på PC-monitorer.