Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af PeterD
#304254
Spændende med høje Nits men lysstyrke er heldigvis ikke alt på et tv, så det er godt at OLED og LCD kan vise et lavt sortniveau.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#304256
MicroLED er spændende på dette område, synes jeg. Potentielt kan teknologi kombinere fordelene ved LCD og OLED, men masseproduktion er en udfordring. Det illustreres vel også af, at Samsung i første omgang valgte investering i QD-OLED. Der går nok stadig noget tid før microLED for alvor bliver klar.

Flere producenter hævder allerede at nå 4000 nits på LCD-skærme, herunder Sony ZG9. I praksis får man dog stort set aldrig så høj nits pga. det begrænsede antal lyszoner. Da jeg målte på ZG9 havde den sågar svært ved at ramme 1000 nits i mange filmscener. I små oplyste segmenter - f.eks. stjerner eller lamper - rammer den endnu lavere.
Af George1
#304269
Ja mon ikke OLED bliver nakket af anden teknologi, dog med det forbehold at når man kan begynde at printe OLED skærme 2020/2022 så vil OLED efterhånden blive så svine billige at man skifter skærm meget ofte feks i forbindelse med burn in, eller bare mangler en ekstra skærm, og så bare at leve med den gode billedkvalitet så længe den vare.
Og mon ikke Micro Led kommer til at koste kassen i starten. Men det er svært at spå især om fremtiden <B
Af lennon
#304271
Jeg synes jo at nutiden er interessant mht TV køb. OLED teknologien er nede i et meget tilgængeligt prisleje,og får tilsyneladende ikke en seriøs udfordrer indenfor de næste 5-6 år(?) .Der vil løbende komme noget på featuresiden : framerate - 8k - HDMIxxx osv - men ingen panelrevolution . Jeg tør godt vædde en THY Pilsner . . .
Af Globulus
#304276
Han har vel en pointe, når han siger, at kun et fåtal interesserer sig for, hvor korrekt billedet er og hvor tæt det kommer på filmskabernes vision?

Han nævner en halv procent, hvilket måske er lidt i underkanten da der trods alt sælges nogle få pct OLED og nogle få pct QLED, men det er ikke disse typer apparater der sælges til langt størstedelen af kunderne.